Éves beszámoló

- Csoport neve: Beszterce 1.a
- Salgótarjáni Általános Iskola Beszterce-lakótelepi Tagiskolája
- Kategória: Alsósok
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (52 megtekintés)
Reflexiónk a boldogságórákról
Iskolánkban minden hónapban egy alkalommal tartunk boldogságórát, amelynek témája mindig az adott hónaphoz illeszkedik. Ezek az alkalmak lehetőséget adnak arra, hogy tanulóinkkal közösen elmélyüljünk az önismeret, az érzelmi intelligencia, a hála, az optimizmus és a pozitív gondolkodás világában.
Úgy tapasztaljuk, hogy ezek az órák nemcsak a gyerekek, hanem a pedagógusok számára is feltöltődést, elgondolkodást hoznak. A közös játékok, beszélgetések, alkotások során erősödik a közösség, jobban megismerjük egymást és önmagunkat is. Törekszünk arra, hogy az itt megélt élmények a mindennapokba is átszűrődjenek, és segítsék a harmonikusabb, elfogadóbb légkör kialakulását az osztályban.
Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek megtanulják felismerni és kezelni érzéseiket, és hogy pozitív szemléletmódot sajátítsanak el. Ezen törekvésünkben a boldogságórák értékes támogatást nyújtanak.
Szeptember – Hála gyakorlása
Az évindító boldogságórán egy nagy szívet készítettünk, amelybe minden gyermek beleírta, miért hálás. Meglepő és megható válaszok születtek: „hogy van testvérem”, „hogy anya minden nap puszit ad”, „hogy járhatok iskolába”. A gyerekek közösen készítettek „hálanaplót”, amit hónapról hónapra bővítünk. Mi is megfogalmaztuk, mennyi mindenért lehetünk hálásak ebben az új tanévben
Október – Optimista életszemlélet
„Mi lenne, ha mindig csak a rosszat látnánk meg?” – ezzel a kérdéssel indítottuk a foglalkozást. Két történetet olvastunk el ugyanarról az esetről – egyszer pesszimista, egyszer optimista szemlélettel –, majd a gyerekek rajzban fejezték ki, hogyan lehet a „szürke napból szivárványos nap”.
November – Társas kapcsolatok ápolása
Egy közösségi körben mindenki húzott egy nevet, és egész héten titkos „jóbarátként” apró kedvességekkel lepte meg társát: rajzokkal, dicsérő cetlikkel, egy közös játék felajánlásával. A gyerekek örömmel és kreativitással oldották meg a feladatot. A végén lelepleztük a titkos barátokat, és mindenki írt egy köszönő üzenetet. Mi is megtapasztaltuk, milyen sokat számít egy-egy figyelmes gesztus a mindennapokban.
December – Boldogító jócselekedetek
Karácsonyi ajándékokat készítettünk az iskolai dolgozóknak: saját készítésű mécseseket, képeslapokat és mézeskalácsot.. Jó volt együtt adni, és átélni, hogy a boldogság valóban megsokszorozódik, ha megosztjuk másokkal.
Január – Célok kitűzése és elérése
Az újév első hetében „célfa” készült: minden gyermek ráírta egy levélre, mi az, amit ebben az évben szeretne megtanulni, elérni. Például: „szeretnék kitűnő lenni”, „szeretnék elolvasni egy könyvet egyedül”. A célok mellé akciótervet is készítettünk – lépésekre bontva, rajzban vagy írásban. Mi is megosztottuk a saját pedagógiai célkitűzéseinket, és együtt figyeltük az előrehaladást.
Február – Megküzdési stratégiák
Beszélgetőkört tartottunk a „Mi segít, amikor valami nem sikerül?” témában. A gyerekek eljátszották, hogyan lehet reagálni, ha valakit nem vesznek be a játékba, vagy ha hibázik egy dolgozatban. Készítettünk egy „bátorságkártya-csomagot”, amin szerepeltek erőt adó mondatok, például: „A hiba lehetőség a tanulásra” vagy „Ma még nem megy, de holnap jobb leszek benne”. Nekünk, felnőtteknek is jó volt kimondani, hogy a nehézségekhez való viszonyunk alakítható.
Március – A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozás elején néhány gyerek mesélt arról, mikor haragudott valakire, és hogy sikerült-e megbocsátania. Ezután papírdarabokra írtuk a sérelmeinket, majd egy kis „megbocsátó tűzszertartást” tartottunk: a lapokat széttéptük és kidobtuk. A gyerekek egy része másnap személyesen is bocsánatot kért társától. Ezek az apró lépések számunkra is azt mutatták: tanítható és tanulható a lelki béke.
Április – Testmozgás, egészséges életmód
Kinti foglalkozást tartottunk, ahol mozgásos állomásokat alakítottunk ki: ugróiskola, futóverseny, jógapózok, egyensúlyozás. Az óra végén közösen ettünk gyümölcsöt, amit a gyerekek hoztak otthonról. Beszélgettünk az egészséges étkezésről, és készítettünk „Egészséges én”-plakátot. Mi is élveztük a mozgást, a friss levegőt, és azt, hogy együtt mozogtunk velük, nem csak utasítottuk őket.
Május – A flow élmény megtapasztalása
Mindenki hozhatott egy olyan tevékenységet vagy játékot, amit „nem lehet abbahagyni, mert annyira szeretem csinálni”. Az osztály egy része rajzolt, volt, aki origamizott, mások társasjátékoztak. Készítettünk egy közös plakátot is „flow-pillanataim” címmel. Mi is megosztottuk, mikor érezzük magunkat teljesen elmerülve valamiben – ezek személyes, közvetlen hangulatú beszélgetések voltak.
Június – Fenntartható boldogság
A tanév lezárásaként mindenki elmondta, mi volt számára a legjobb boldogságóra-élmény. Beszélgettünk arról is, mit tehetünk azért, hogy ezek az érzések a nyár folyamán is megmaradjanak. Ez a záró alkalom bennünk is megerősítette: a boldogság tanítható és érdemes vele hónapról hónapra tudatosan foglalkozni.
