Éves beszámoló

- Csoport neve: Lurkók11
- Faddi Gárdonyi Géza Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (58 megtekintés)
Év végi beszámoló-Boldogságóra
Ebben a tanévben egy új második osztályban kezdtem meg a Boldogságóra program megvalósítását, kolléganőm és én is, egymást kiegészítve, tartottunk ugyan abban az osztályban foglalkozásokat. A programhoz való csatlakozásunk célja az volt, hogy tanulóink érzelmi intelligenciáját, pozitív gondolkodását, önismeretét és szociális készségeit tudatosan, játékos és élményalapú módon fejlesszük. A tanév során rendszeresen, havi bontásban dolgoztuk fel a program tematikus egységeit.
Minden hónapban alaposan felkészültünk a témákra. A foglalkozások anyagát a program által biztosított tankönyv, munkafüzet és online segédanyagok alapján, valamint saját ötleteink és tapasztalataink felhasználásával állítottuk össze. Törekedtünk arra, hogy a Boldogságórák kapcsolódjanak az aktuális tananyaghoz is, így erősítve a gyerekekben a tanultak mindennapi alkalmazhatóságát.
A gyerekek mindig izgatottan várták a foglalkozásokat. Kiemelkedően népszerű volt a hála gyakorlása, az optimizmus fejlesztése, illetve az elköteleződés egy cél mellett témaköre. Szívesen vettek részt relaxációs gyakorlatokban is – különösen kedvelték a „Napimádás” című vezetett relaxációt. Minden hónap dalát meghallgattuk, közülük a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” vált kedvenccé.
A tanév végére benyújtottam pályázatunkat az „Örökös Boldog Iskola” cím elnyerésére, mert hisszük, hogy a Boldogságóra program nem csupán a gyerekek hangulatára és viselkedésére van pozitív hatással, hanem az egész közösségre is építő erejű.
Az idei tanévben immár második alkalommal csatlakozott iskolánk a Boldogság Világnapja (március 20.) országos programsorozatához. A program célja, hogy a gyerekek és a közösség tagjai közösen élhessék meg a pozitív érzelmeket, az összetartozás élményét, és elmélyüljenek a boldogság különböző forrásainak felismerésében.
A szervezés egy munkaközösségi foglalkozáson indult, ahol arra kértük kollégáinkat, hogy alsó tagozatos szinten közösen valósítsuk meg a programot. Egyik kezdeményezésünk volt az „Ősztől iskolás leszek” című rajzpályázat, melyet a nagycsoportos óvodásoknak hirdettünk meg. Bár idő hiányában nem érkeztek alkotások az óvodából, ez nem szegte kedvünket, és az alsós diákok körében meghirdettük a „Mit jelent neked a boldogság?” témájú pályázatot. Rengeteg gyönyörű, tartalmas és kreatív rajz született, amelyeket az iskola folyosóján helyeztünk ki. A kiállítás egész év végéig látható volt, így nemcsak az iskolai közösség, de az intézménybe érkező vendégek is megcsodálhatták a tanulók műveit.
A tavalyi sikerre alapozva idén ismét megszólítottuk falunk apraját és nagyját! Életre hívtuk a „Vigyél haza!” elnevezésű közösségi akciónkat, melynek keretében a gyerekek papírforgókat készítettek a hét folyamán. Ezekre pozitív, boldogságról szóló idézeteket, jókívánságokat írtak, majd a község különböző pontjaira kihelyezték azokat. Ezzel apró meglepetést és örömöt szereztek a falu lakóinak. Iskolánk Facebook-oldalán sok megható visszajelzés, fénykép, köszönő üzenet érkezett a helyi lakosoktól. Ez a kezdeményezés szép hagyománnyá kezd válni községünkben – már most sokan érdeklődnek, milyen meglepetéssel készülünk jövőre.
A március 20-i nap csúcspontja volt, amikor az alsós tanulók piros ruhába öltözve közös flashmobot tartottak a sportcsarnokban, és szívet formáltunk élőképpel. Ez az élmény mély közösségi élményt nyújtott minden résztvevő számára.
Új elemként merült fel az ötlet, hogy ne csak mi „menjünk ki” a faluba, hanem a szülőket is vonjuk be az ünneplésbe, csábítsuk be őket az iskolába. Ennek jegyében a tanulókkal együtt Boldogságnapi faliújságot készítettünk, melynek központi eleme egy Hálafal volt. A szülők, pedagógusok és gyerekek egyaránt írhattak színes papírszívecskékre rövid gondolatokat arról, hogy miért éreznek hálát az életükben. A szívecskéket a folyosó paravánjára tűztük ki, és hetekig olvastuk meghatódva a szeretetteljes, elgondolkodtató, őszinte üzeneteket.
Ezek a programok is jól mutatják, hogy a Boldogságóra szemlélete túlmutat a tanórákon, és mélyebb szinten hat a közösségre: gyermekekre, pedagógusokra, szülőkre és a település lakóira egyaránt. A pozitív visszajelzések és az átélt közös élmények megerősítenek bennünket abban, hogy a Boldogság Világnapja ünneplése továbbra is fontos része legyen az iskolai életnek.
A 2025/2026-os tanévben is örömmel és lelkesedéssel folytatom a Boldogságórák vezetését, bízva abban, hogy még több kolléga és család csatlakozik ehhez a szemléletformáló programhoz.




