Éves beszámoló

- Csoport neve: Napsugarkak csoport
- Zalaegerszegi Kertvárosi Óvoda Andráshidai Tagóvodája
- Kategória: Óvodások
- Téma: Boldogító jócselekedetek
- (144 megtekintés)
A Boldogságóra foglalkozásokat a 2021/2022-es nevelési évben vegyes csoportban tartottam.. Csoportomban a gyerekek többsége jól motiválható, lelkes, így reméltem fogékonyak lesznek majd a boldogságórák derűs és élménygazdag feladataira, játékaira. Az első foglalkozáson középső és nagycsoportos korosztály számára terveztem a feladatokat, mert úgy gondoltam beszoktatós kiscsoportosainknak még több idő kell az óvodába, közösségbe való beilleszkedéshez, először alakuljon ki bennük a biztonságérzet és később majd őket is be tudom vonni a foglalkozásokba.
Nagy izgalommal vártam az első foglalkozás milyen érzéseket vált ki majd a gyerekekből, milyen hatással lesz rájuk. A gyerekekkel egy kis mozgásos játékkal kezdtük a ráhangolódást, amely nagyon tetszett nekik, átmozgatta őket. Nagyon jónak tartom a kézikönyv relaxációs gyakorlatait, amelyeket én is alkalmaztam a foglalkozások elején.
A foglalkozások kezdő énekét többször meghallgattuk már előtte, így a gyerekek velem együtt tudták énekelni. .A témákat mindig beszélgetőkörrel folytattuk, melyek során a gyerekek megnyíltak, őszintén el tudták mondani saját kis nyelvükön az adott témához kapcsolódó érzéseiket. A hozzájuk kapcsolódó mesék és szituációs játékok, a munkafüzet rajzos, színezős feladatai elősegítették egymáshoz való pozitív viszonyuk, empátiás készségük, segítőkészségük fejlődését. A kézikönyvön kívül saját tapasztalataimra építve is találtam ki változatos, játékos feladatokat. Szerettem volna elérni, hogy a kicsit nehezebben motiválható, kevésbé aktív gyerekek is érdeklődőbbek, aktívabbak, kreatívabbak legyenek, nőjön a figyelemkoncentrációjuk. E törekvésemet többé-kevésbé sikerélmény koronázta. Célom volt, hogy a témákat továbbadva s a családokat is bevonjam, ezáltal a szülő-gyermek kapcsolatot is erősítsem.
Sikerült elérnem, hogy a boldogságóra foglalkozások által kevesebb lett a gyerekek közötti konfliktus, önállóbban tudták megoldani egymás között a nézeteltéréseket, gyakrabban tudtak bocsánatot kérni és megbocsátani egymásnak. A kevésbé segítőkész gyerekek is észrevették milyen felemelő érzés jót cselekedni, egymásnak segíteni. A nem építő jellegű baráti kapcsolatok is pozitív irányba kezdtek fordulni. Az örömzene, táncos mókázás a felszabadultságot, a pozitív érzelmeket hívta elő belőlük.
A differenciálás lehetőségét a foglalkozások során a gyermekek egyéni képességeihez, adottságaihoz igazodó feladatokkal, tevékenységekkel terveztem meg, amivel sikerélményt tudtam biztosítani számukra. Mindig az adott kisgyermek erősségeire próbáltam építeni. Kreatív, változatos tevékenységekkel hagytam őket szabadon, egyéni képességeikhez mérten kibontakozni.
Kihívásnak tekintettem, és úgy érzem, hogy sikerült megszerettetnem a gyerekekkel a boldogságóra foglalkozásokat, szívesen és örömmel vettek részt rajta a gyerekek és testi egészségük mellett lelki egészségük is fejlődött.