Éves beszámoló

- Csoport neve: Méhecskék11
- Faddi Gárdonyi Géza Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (100 megtekintés)
Beszámoló 2023/2024-es tanévben végzett Boldogságóra foglalkozásokról
Már harmadik éve vagyunk Boldog Iskola, két éven keresztül ketten végeztük ezt a programot kettő osztályban, majd a tavalyi évben egy harmadik kolléga is elvégezte a tanfolyamot, és nagy-nagy örömünkre a következő hónapokban még kilenc kolléga csatlakozik csapatunkhoz. Hatalmas lelkesedéssel buzdítjuk a pedagógusokat az iskolában, és újabbnál újabb ötletekkel bombázzuk őket és így az egész iskola lelkesen részt vette ebben az évben is két kezdeményezésünkben.
Szeptemberben a gyerekek az osztályomban nagyon nyitottak és izgatottak voltak, már nagyon várták az órát. Igazgatóhelyettesként magyar nyelv és magyar irodalom órákat tanítok a negyedikeseknek, ezért szabadidőben tartottam a foglalkozást, melyet a kolléganőmtől kértem el. Kezdetben azt gondoltam, hogy a gyerekek majd neheztelnek, amiért ebben az órában nem játszhatnak az udvaron szabadon, de kellemesen csalódtam.
Szeptemberben a Hála hónapja volt. Nagyon tetszett nekik a hónap dala, minden lehetséges módon és időben bekapcsoltam nekik. A hála, mint fogalom nagyszerűen beépült a gyerekek szókincsébe. Hálaleltárt is készítettünk, melyben legnagyobb örömömre elmaradtak az anyagi dolgok és, az apró örömökkel láthatatlanul összekapcsolódva, a mindennapi apróságakért is hálásak voltak tanítványaim.
A következő hónapban az Optimizmus témaköre következett. Az egyik legmeghatóbb pillanat az volt, amikor az Ajándék című animációs filmet megtekintettük. Néma csendben nézték a gyerekek és néhányuk szemében meghatódást is láttam. Hihetetlen bölcsen megfogalmazták a gyerekek, hogy mire is tanította meg a kutyus a kisfiút, hogy vajon anyukája miért adta a kisfiúnak a kutyát, hogy az iskolatársai segíthettek volna-e a kutyának, és hogy egyikük elmesélte, őt is vidította már fel a kutyája. Állatvédelem-pedagógia a szívem csücske. Így ezt a témát több órán is fel tudtam dolgozni, több oldalról is.
Novemberben a Társas kapcsolatok volt a téma, vagyis miért jó, ha van barátod. Boldogságfitnesszel és hálavonatozással hangolódtunk rá a témára.
Kinyomtattam a motiváló idézeteket, melyeket boldogan olvasták el a gyerekek.
Az idei tanévben a folyosó több szakaszán is létrehoztunk Boldogság sarkokat. Paravánokra szíveket készítettek a gyerekek, ide kerültek az idézetek is. A betérő vendégek, szülők örömmel és sokszor csodálkozva olvasták a kitett gondolatokat.
Ezen fellelkesültünk és már tudatosan „üzentünk” a falu lakóinak, szülőknek, nagyszülőknek és kollégáknak az ablakokra írt üzenetekkel. (pl: „Legyen boldog minden gyermek!”)
A tanév fénypontja az volt, amikor intézményünk alsó és felső tagozata is csatlakozott március 20-án, a Boldogság világnapjához kapcsolódó „egy gyermek egy üzenet” elnevezésű kezdeményezéshez. A gyerekek lelkesen készítették a szívecskéket, írták vagy ragasztották a pozitív üzeneteket. Községünk szinte összes utcájába sikerült eljuttatnunk meglepetésünket. Legnagyobb örömünkre nagyon pozitív volt a fogadtatás, a Facebookot elöntötték a szívecskék és a köszönő üzenetek! Volt ahol üdítővel, csokoládéval is megkínálták a gyerekeket. Rengeteg hálás telefont kapott az intézményünk. A falu újságjában is megjelent az esemény, felforrt a közösség, nagyon jó élmény volt ez a nap felnőttnek, gyermeknek egyaránt!
Május 29-én a Kihívás napján, amelyet minden évben meghirdet a Magyar Szabadidő Sport Szövetség, a Boldog Óvodák és Iskolák hálózata, mint közösség is saját nevezéssel vett részt a kihíváson, amelyhez csatlakozott iskolánk alsó tagozata. 150 gyermekkel vettünk részt a programon.
A falu központi részén található csodálatos Bartal parkban tettünk egy kört egymás kezét fogva, majd itt alkottuk meg a dobogó szívet is, mely szintén a feladat része volt.
Ezután a Széchenyi utcát elfoglalva jelenítettünk meg a Széchenyi család által meghonosított sportok közül néhányat: evezés, gimnasztika, gyaloglás, labdajáték, vívás. A feladatoknál igyekeztük a humor erősségére támaszkodni! A rendőrség segítségét is kellett kérnünk a helyszín biztosítására, hiszen a gyerekek biztonsága a legfontosabb!
A szülőket az első szülői megbeszélésen szokás szerint tájékoztattam, lelkesen egyetértettek azzal, hogy feltétlenül folytassuk a programot.
A gyerekeknek nincs munkafüzetük, ez én munkafüzetemből fénymásoltam nekik a feladatokat. Nagyon hasznosnak tartottam a tanári segédkönyvet, szívesen használtam, ötleteket kaptam, vagy én találtam ki hasonló feladatokat.
Az elkövetkező tanévben is szeretném folytatni a megkezdett munkát, iskolánk szintén pályázott a Boldog Iskola címre. Látszik a program óriási hatása, az óráknak kiváló személyiségformáló szerepük mellett fontos közösségépítő szerepük is volt a pozitív közös élmények biztosításával, egymás szeretetteljes elfogadására is neveltek.
A program megvalósítása segíti azt a célkitűzésünket, hogy olyan élő hitű, optimista, magabiztos és kitartó gyermekeket neveljünk, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat és boldog, pozitív énképpel rendelkező felnőttekké válnak.
Puskásné Dobos Nóra