Ép Testben Ép Lélek – Jócselekedetekkel a Fenntartható Boldogságért

2025 Június Boldogságóra
Fenntartható boldogság

I. Bevezetés: A boldogság nyomában film megtekintése:
A boldogság nyomában (2006) című amerikai életrajzi drámát, Will Smith-el a főszerepben.
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=A+boldogs%c3%a1g+nyom%c3%a1ban+teljes+film+magyarul&mid=275DDE0169A56368C3BC275DDE0169A56368C3BC&FORM=VIRE
Az inspiráló film Chris Gardner igaz története alapján készült egy apáról, aki minden nehézség ellenére nem adja fel, hogy jobb életet teremtsen a fiának és önmagának. A film bemutatja, mit jelent igazán kitartani, remélni, hinni – és cselekedni. (Érdekesség: a filmben a kisfiút Will Smith saját fia alakítja.)
A film közben figyeld meg, hogy milyen belső erőforrások segítik Chris Gardnert (pl. önbizalom, bátorság, körültekintés, célok)?
Fogalmazd meg a véleményed a film egyik kulcsmondatáról:
„Ha van álmod, védd meg! Ha valamit akarsz, harcolj érte!”
Gondold át: Mi az a cél, amiért te képes lennél kitartani? Mik akadályozhatnak? Mi segíthet?
Milyen belső erőforrások segítik Chris Gardnert? (Várható válaszok.)
• Kitartás
• Humor
• Apaság
• Jó kapcsolatépítőképesség
• Optimizmus
• Elszántság
• Túlélési ösztön
Milyen külső erőforrások kellenek egy boldogabb élethez?
• Jó munkahely (pénz)
• Barátok
• Család
• Lakhely
• Biztonság

II. A FEJLŐDŐ ORSZÁGOKBAN ÉLŐ DIÁKTÁRSAITOKNAK MI HIÁNYOZHAT EZEKBŐL AZ ERŐFORRÁSOKBÓL?

JÚNIUS 16.-a AZ AFRIKAI GYERMEKEK VILÁGNAPJA
Ezen a napon egy projektfeladatot kapott minden diák iskolánkban, ami a következő volt:
Szeretnénk felhívni mindenki figyelmét a fejlődő országokban élő embertársaink, gyerektársaitok élelmezési gondjaira.
Mennyire igazságos ez a világ? Járjatok utána a június 16.-án megtartandó projektnapunk vezértémájaként!
Lehetséges feldolgozási eszközök:
• 2 perces videó
• 1 perces stop motion animációs videó
• Scrapbook (ennek fotó vagy videó dokumentációja)
• Prezi alkalmazással készített szemléltetés
Tehát a témában megszülető produktumokat az előbb említett formák/alkalmazások valamelyikével kell elkészítenie a tanulóknak.
A feladat egyik megoldása: Az igazságosság kora
Ismerjétek meg osztálytársatok prezentációját, amelyben bemutatja az afrikai gyerekek élelmezési gondjait.
https://prezi.com/view/QmZtcgWH2a5lFeOmdrqv/
Beszélgessetek róla, hogy hogy lehetne elérhető, hogy mindenkinek jusson megfelelő élelem?
III. DÉMÉTÉR HÁZBAN JÁRTUNK
Tanulói élménybeszámolónk a Márta mozgalom keretén belül megvalósult karitatív programunkról
Rendkívüli tanévzárón és gyermeknapon jártunk a budapesti Démétér Házban, gyógyuló és gyógyult gyermekek mindennapjaiba vittünk boldogságcseppet.
Tanulói élménybeszámolónk a Márta mozgalom keretén belül megvalósult karitatív programunkról:
• Én már második alkalommal látogathattam el a Démétér házba. Egy nagyon pozitív és összetartó közösségnek lehettünk a tagjai, ahová bármikor szívesen visszamennék. /Lőrincz Boglárka/
• Nagyon jól éreztem magam! A pedagógusok, ott dolgozói és a gyerekek is egyaránt kedvesek voltak velünk és segítettek, amiben csak tudtak! Öröm volt visszajönni a Démétér házba, mert akárcsak az előző alkalommal, most is nagyon jó kedv uralta ezt a pár órát és boldogan jöttünk el onnan, sok kellemes élménnyel bővülve! /Móricz Beatrix/
• Szerintem rendkívül jó élményben volt részünk ismételten. A gyerekek is aktívak voltak, ügyesen teljesítették az akadálypályákat. A pedagógusok, ott dolgozók kedvesek, odafigyelőek. Nagyon jó volt látni, hogy a gyerekek milyen pozitívak tudnak lenni az ő helyzetükben. /Nagy Dalma/
• Én nagyon jól éreztem magam. Nagyon jó volt látni, hogy a gyerekekre ennyi energiát és figyelmet fordítanak a pedagógusok és az ott dolgozók, hogy ilyen szeretetben kezelik őket. Sok pozitív élménnyel bővültem ez a pár óra alatt!/Széplaki Flóra/
• Nagyon jól éreztem magam. A gyerekek ügyesen és aktívan vettek részt a feladatokon, jó volt látni, hogy milyen összetartó közösség, ahol szeretettel vannak körülvéve a gyerekek. A pedagógusok, ott dolgozók is nagyok kedvesek és segítőkészek. /Csáti Tamara/
• Nagyon jól éreztem magam, jó volt látni és megélni, hogy a gyerekek milyen lelkesen és ügyesen oldották meg a feladatokat. A pedagógusok, ott dolgozók segítőkészek és kedvesek voltak! /Nyeste Boglárka/
• Én most jártam először a Démétér házban, nagyon jól éreztem magam! A gyerekek nagyon aranyosak, a pedagógusok és ott dolgozók is nagyon kedvesek és segítőkészek voltak. Lelkesek, ügyesek voltak a gyerekek az akadálypálya állomásoknál! /Tokaji Bernadett/
• Igazán jó volt a Démétér házban töltött napunk, a gyerekek nagyon lelkesek voltak és élvezték a játékos feladatokat! A pedagógusok és ott dolgozók nagy szeretettel fogadtak minket és segítőkészek voltak! /Kóré Eszter/

IV. A TANÉV UTOLSÓ ELŐTTI NAPJÁN TUDÓSFORGÓT RENDEZTÜNK

21 diákelőadó vagy páros mutathatta be kutatómunkáját diáktársaiknak 2025.06.17-én. Az előadó diákok számos országos versenyen értek el kiemelkedő dobogós helyezéseket.
A hallgatóság sokféle tantárgyhoz kapcsolódó információkat ismerkedhettek meg: Az ászkákkal való kutatástól különböző pedagógiai vagy pszichológiai munkák mellett megismerkedhettek pl. József Attila és a nők kapcsolatával, a történelem keretében a szerzetesrendekkel, illetve bio-geográfiai érdekességekkel. Gratulálok a diákelőadóknak a pörgős nap ügyes megvalósításáért is.

ELŐADÓK voltak:
1. Füvesi Magor – Juhász Krisztián – Tóth András 9B: Informatikai verseny világa
2. Füvesi Magor 9B: Reformkori ipar
3. Lőrincz Boglárka-Nagy Nelli 11D: Asch vonalas kísérlete a Z generációra kivetítve
4. Lőrincz Boglárka-Nagy Nelli 11D: Gondolatutazás az elfogadás világába
5. Nagy Dalma – Móricz Beatrix 11D: Erkölcsi dilemmák különbözőkorcsoportokban, avagy barátkozzon-e a béka és a kígyógyerek?
6. Török Viktória-Sági Nikol Zoé 11E: „Parentifikáció”
7. Polgári Harmat – Kalocsai Loretta 9C: Zebu
8. Kiss Jázmin 10B: Reformkori újságok
9. Kocsis Zsófia – Rákosi Lilien 11C: József Attila szerelmei
10. Dobrosi Viki 9A: Len
11. Papp Stella 11D: „A mai pedagógusok tízparancsolata”
12. Kovács Petra 9A: Bambusz
13. Varga Léna – Jankovics Loretta 9C: Szerzetesrendek
14. Kása Patrik 10B: ÁSZKARÁKOK A TERMÉSZET ÉS AZ URBANIZÁCIÓ HATÁRÁN: VISELKEDÉSI MINTÁZATOK VIZSGÁLATA
15. Gönczi Zsófia 11D: Teleki Blanka grófnő
16. Galovics Balázs 9A: A legmagyarabb Habsburg
17. Toldi Sebestyén 9A: Jedlik Ányos és a szikvíz
18. Kéméndi Eszter 11C: Reformkori ételek
19. Drotár Cintia – Csorba Stefánia 10B: A TUDATMÓDOSÍTÓSZEREK HATÁSA
20. Fodor Antónia 12A: Velünk élő történelem – Egy idős hölgy visszaemlékezései
21. Orosz Csenge 13: Z-generáció mentális egészsége, avagy mentális körkép egy lesújtó kórképről.

V. A TANÉV UTOLSÓ NAPJÁN CSENDES NAPOT TARTOTTUNK ISKOLÁNKBAN
A programra külső meghívott szervezőket hívott Iskolalelkészünk, reggel 8-tól délitán 3-ig zajlottak a programok, amelynek szervezését a meghívott csapat végezte, és a teljes iskola részt vett a lebonyolításban.
Az Ép Test Lélek környezet csapatával valósult meg a lelki csendesnapunk. A csapat 11 lelkes diák összeszerveződéséből és más partneri együttműködésekből jött létre. Számos programot kínálnak.
Minden osztályfőnök számára kiosztásra került egy menetlevél, amely tartalmazta az osztály programját és a helyszíneket, az egyes állomásokat. A „Zöld műhely” nevű állomáson ruhák újra hasznosításával és gardróbcserével foglalkoztunk. Ehhez a diákok hoztak magukkal otthonról néhány ruhadarabot, amit újra terveztek, felújítottak a diákok. A gazdátlanul megmarad jó állapotú ruhákat a Református anyaotthonnak ajánlottuk fel, a rosszabb állapotban lévő anyagokat pedig a Miskolci Állatsegítő Alapítványnak (MÁSA). A helyszínen textilfestékek, filcek és felvarrók is rendelkezésre álltak. Az állomás időtartama egy óra volt.

ooo

Képek