„Ép testben ép lélek”

- Csoport neve: Levendula 1234
- Lesence Völgye Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Egészséges életmód
- (12 megtekintés)
A hónap során elvégzett feladatok:
Május a testmozgás, az egészséges életmód gyakorlásának hónapja. A rendszeres testedzés és sportolás a lelki egészség alappillére, ezért a „Mozgásban a labda” című játékkal kezdtük a foglalkozást a nagyokkal. A cél az volt, hogy folyamatosan a levegőben tartsuk a labdát, minél előbb adjuk tovább a társunknak, úgy, hogy lehetőleg az ne essen le a földre. Ezután a „Tulajdonságvonal” elnevezésű gyakorlat következett. Én inkább tulajdonságzónákat hoztam létre, ahová kényelmesen leülhettek a gyerekek: középen a szőnyeg képviselte a BÁTORSÁGZÓNÁT, tőle jobbra helyezkedett el a VAKMERŐSÉGZÓNA, balra a FÉLELEMZÓNA. Először mindenki arra a területre ült le, amilyennek a jelenlegi általános lelkiállapotát érezte, majd az általam ismertetett szituációk alapján változtatták a helyüket (pl.: Éjjel zajt hallasz a szobádban, a sötétben megpróbálod kideríteni, hogy mi okozta. Stb.…). A helyválasztást mindig megindokolták a gyerekek, így egy jó kis beszélgetés kerekedett ki a gyakorlatból, amit nagyon élveztek.
A bátorsághoz önbizalom, MAGABIZTOSSÁG is kell, ami nem más, mint az a meggyőződés, hogy képesek vagyunk elvégezni azt a feladatot, amit éppen csinálunk. Fontos, hogy felismerjük képességeinket, amiket aztán úgy használunk fel, hogy mások jogait is tiszteletben tartjuk. Azt is megbeszéltük, hogy vannak olyan testtartások, amik valós erőt adnak azáltal, hogy pozitívan hatnak idegeinkre, érzelmeinkre, tehát ránk. Ehhez kis terpeszben állva magasra nyújtózkodtunk, nyitottunk az ég felé, majd kihúztuk magunkat és csípőre tett kézzel, feltartott fejjel álltunk 2 percig. Az óriásjárást is kihúzott háttal, egyenes gerinccel gyakoroltuk, így sétáltunk a teremben. A szuperhősökről is beszélgettünk, hiszen ők is a magabiztosságuk által képesek csodás dolgaik megvalósítására. Ez után azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy rajzolják le magukat szuperhősként, adjanak maguknak nevet, olyan formákat, színeket, ruhákat, álarcot, tárgyakat ábrázoljanak, amikben, és amik között szívesen látnák magukat.
Május 8-án idén is megemlítettük a „Fagylalt napot”. Mivel sem pénzünk, sem időnk nem volt cukrászdába menni (Ezt a tanév végi osztálykiránduláson/május 29-én pótoltuk!), papírból, sablon alapján készítettünk 3D-s fagyit, amit az összeragasztás előtt a kedvenc fagylaltjuk színvilágával tették az eredetihez hasonlóvá a gyerekek. Az alkotásokat aztán felhelyeztük a táblára, és az elkövetkező napokban jó érzésekkel tekintettünk rájuk és álmodoztunk a „megvalósulásukról”.
Nagyon kellemes és hatékony mozgásforma a tánc, úgyhogy mi a „kacsatánccal” ünnepeltük meg a „Nemzetközi Csirketánc Napját”, ami május 14-én van. Vidáman énekeltünk, táncoltunk a kivetített videó segítségével, majd kiszíneztük a mellékletben található kiscsibét, kiskacsát és tyúkanyót ábrázoló rajzokat.
Május 10-e „A madarak és fák napja”. Ebből az alkalomból sokat beszélgettünk a körülöttünk lévő természeti környezet szépségeiről és azok védelméről, majd 2-3 fős csoportokban dolgoztak tovább a tanulók. A/3-as lapra egy tablót kellett készíteniük, aminek középpontjában egy nagy lombkoronájú fa állt, amire sablon alapján kinyírt és kiszínezett madárkákat helyeztek el, a fa alá pedig virágokat rajzoltak. A vidám, színes alkotások aztán felkerültek dekorációnak az ajtóra, hogy emlékeztessenek minket a madarak, fák, virágok védelmének fontosságára. A Méhek napjának alkalmából pedig méhsejteket színeztek a gyerekek, amiket puzzle szerűen egymáshoz illesztettünk a faliújságon, az így kialakult lépre pedig méhecskéket ragasztottunk. A kis rovarok beporzó munkájának fontosságáról sokat beszélgettünk, és felhívtuk a figyelmet a mézfogyasztás egészséges mivoltára is.
Ide kapcsolódóan a kicsikkel „A természet varázsa” című mesét dolgoztuk fel, ami egy mesebeli kis kertecskében játszódik, amit az emberek meg akarnak semmisíteni. Az ott lakó kis állatok kétségbeesetten próbálják megmenteni élőhelyüket, ami végül sok munkával, rendrakással, gyomlálással, takarítással, dekorálással megmenekült a pusztulástól. Azt tanultuk a meséből, hogy védjük, óvjuk, gondozzuk a környezetünket, mert a befektetett erőfeszítés által együttérzést, tiszteletet ébresztünk másokban. Hogy ezt észben tartsuk, képet is készítettünk a történethez: mindenki lerajzolhatta a saját élképzelt „csodakertjét”, amiből kiállítást készítettünk.
Egy szép napsütéses délután tudatos, irányított sétára is elmentünk (mindfulness gyakorlat), szemrevételeztük az iskola környékén és a falu határában lévő természeti szépségeket. Érzékszerveink segítségével fogadtuk be magunkba a látnivalókat, a hangokat, az illatokat, és közben „kincseket” is (kavicsokat, leveleket, virágokat, madártollat… stb.) gyűjtögettünk. A séta végén leültünk a fűbe és megbeszéltük a tapasztalatainkat. Megtanultuk, hogy figyeljünk mindig a „jelen” pillanataira, vegyük észre az apró szépségeket körülöttünk, hiszen ez által fejlődik a figyelmünk, csökken a stressz bennünk. Kellemes hangulatban, megnyugodva tértünk vissza az iskola falai közé.
Az idei osztálykirándulásunk (május 29-én) Badacsonyörsön, a Folly Arborétumban a szépséges táj, a növények, a fák, a virágok csodálata mellett sokféle mozgással egészült ki: sétával, gyaloglással, játszótéri játékokkal vált izgalmassá a nap. A gyermeknap (május 30-án) a tánc jegyében zajlott, a Kiscsőszi Néptáncegyüttes bonyolította a programok fő részét. Kitáncoltuk a májusfát, és forgószínpadszerű helyszíneken ismerkedtünk magyar táncokkal. Kézműveskedtünk, sor-versenyeztünk, ugró-iskoláztunk és még számos népi, mozgásos játékkal is megismerkedtünk.
Ez a hónap a tanulás mellett tényleg a játékról, sportról, táncról szólt, jól éreztük magunkat együtt.