Empátia és segítségnyújtás – 8. osztályosok érzékenyítő programja

- Csoport neve: Aranykert
- Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola Rákóczitelepi Tagintézménye
- Kategória: Felsősök
- Téma: Boldogító jócselekedetek
- (13 megtekintés)
A Fogyatékkal élők nemzetközi világnapját december 3-án tartják, amelyet az ENSZ 1992-ben nyilvánított hivatalos világnappá. A nap célja, hogy felhívja a figyelmet a fogyatékossággal élő emberek problémáira.
Iskolánk 8. osztályos tanulóival közösen dolgoztuk fel a Fogyatékkal élők nemzetközi világnapjához kapcsolódó érzékenyítő gyakorlatot. A „Másképp tanulok” című feladat célja az volt, hogy a diákok megtapasztalják, milyen nehézségekkel szembesülhetnek azok a tanulók, akik valamilyen fogyatékossággal élnek.
A gyakorlat során egy szöveges feladatot többféle torzított formában kaptak meg a tanulók. A tanulók páros és csoportos munkában dolgoztak. A közös beszélgetés során megbeszéltük a különböző fogyatékosságokat – látás-, mozgás-, hallás-, beszéd- és tanulási nehézségeket –, valamint azt, hogyan tudunk segíteni az érintetteknek a mindennapokban. A tanulók számos példát hoztak: vásárlásnál, közlekedésnél, iskolai környezetben.
A gyakorlatot dramatikus helyzetgyakorlattal is kiegészítettük: a tanulók eljátszották, milyen lehet fogyatékkal élőként segítséget kérni, illetve segítőként támogatást nyújtani. A szerepjáték során szembesültünk azzal is, hogy a segítő személy számára is komoly kihívást jelenthet a helyzet, hiszen egyszerre több dologra kell figyelnie – a biztonságra, a kommunikációra, az érzelmi támogatásra és a környezetre is.
A program célja az empátia fejlesztése, az inkluzív szemlélet erősítése és a társadalmi érzékenyítés volt. A tanulók aktívan és nyitottan vettek részt a feladatban, és értékes gondolatokat fogalmaztak meg a segítségnyújtás lehetőségeiről. A tanulók hozzáállása végig pozitív és nyitott volt.



