Egyedinek születtünk. Nem tökéletesnek.

Egyedinek születtünk. Nem tökéletesnek.

Beszélgetéssel indítottuk az órát: megküzdési stratégiák – szó értelmezése. Példákat gyűjtöttünk a közös életünkből: probléma – egy társunk folyton piszkálja a lányokat az osztályban, konfliktus – ez a helyzet vitát szül több tanuló között, kudarc – sok negatív jelzéstől nem érzem jól magam, kihívás – szembe nézek a problémával, konfliktussal, hogyan kezeljem, amitől jól érzem magam.
Kihirdettük a betartandó szabályt, választottunk egy felügyelőt, aki nem érintett a konfliktusban, a sértettek pedig keresik az együtt eltöltött időben a pozitív pillanatokat és annak hangot is adnak.
Meghallgatták „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mesét. Emoji jeleket választottam, hogy mutassák a számukra kedvező, kedvezőtlen, esetleg semlegesnek talált változásokat a főszereplő szemszögéből. (nehézséget okozott a saját vélemény meghatározása, megfogalmazása.)
Összegyűjtöttük a „Csodálatos segítők” listáját: akihez én fordulhatok, és aki hozzám fordulhat segítségért. Ez már könnyebb feladatnak bizonyult: szülők, nevelők neve került elő leggyakrabban, de rászoruló társaink neve is több helyen felkerült.
„Egyedül nem megy…” rejtvényt oldottuk meg EGYÜTT, melynek megfejtése adta a választ a munkánkra, a stratégiánk kulcs szavára. Ahol összefogás van, ott sikeres lehet a megküzdési stratégia.
„Vállalkozás: az első év” címmel bölcsességeket olvastunk egymásnak: Kérdezz, dolgozz; Ébredj rá, hogy nem könnyű… Majd az összekeveredett bölcsességeket raktuk rendbe közösen: A harag rossz tanácsadó…
Indulatkezelési stratégiákról beszélgettünk, ki melyiket alkalmazza a mindennapokban, kinek melyiket ajánljuk a jövőben: időt kérni, kilépni a helyzetből; mélyeket lélegezni; kibeszélni magadból…
Micimackó hóvirág mezöjét készítettük el a hónap fő feladatának. Micimackó került fel a plakátra először, majd a több napos gyakorlást megelőzően kiraktuk a szétvágott szósorokból közösen a mesehős üzenetét. A kifestett virág szárára választott mindenki magának egy pozitív gondolatot:
„Az embereket csak szeretve lehet jobbá tenni;
Ha elengeded azt, ami fáj, megnyitod magadat a csodának;
Néhány ember áldásként érkezik az életünkbe, néhány feladatként…”
A hóvirág szirmát hajtogattuk és mindenki választott két szót magának amit elvitt magával, „Vedd el, amire ma szükséged van”: jókedv, remény, bátorság, türelem, megbocsátás, hit, béke, nyugalom, szeretet, jókedv, remény, megértés.
Az órát a hónap dalával zártuk: pihentető, merengő, feltöltő volt relaxálnunk együtt.
Kommunikáció órán Janikovszky Éva munkásságával foglalkozunk. „Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai.” Írói világában fontos helyet kap az őszinteség, a barátság, a munka, a játék. Történetei mögött kibeszélésre váró akadályok rejtőznek. Janikovszky Éva ezekre felnőtt bölcsességgel keres megoldást, de mindig a gyerek oldalán állva, hisz ő védtelenebb.
A következő gondolatokkal zárom soraim: A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat. Nem kell tökéletesnek lennie. A világ sem az.

Képek