Egy aprócska csoda a mindennapokban.

- Csoport neve: Kispillangók
- Levendula Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Apró örömök élvezete
- (233 megtekintés)
Márciusi Boldogságórám fő témája az Apró örömök élvezete volt, melynek megtartása egybe esett a Boldogság Világnapjával (március 20.) Ezen a napon a gyermekek és a felnőttek piros színben érkeztek óvodába. A gyermekeket ajtónkra ragasztott kis üdvözlet várta, melyet csoportszobánkba belépve a szülők olvastak fel csemetéiknek:
Miről szól a szeretet?
Miről szól a szeretet?
Szívet rajzolok neked.
Az oviban téged várlak,
vidám vagyok, ha meglátlak.
Mindig figyelsz, amit mondok,
az én szívem nagyon boldog.
Kavicsokat gyűjtesz nekem,
örülök, hogy itt vagy velem.
Ha megjövök felém szaladsz,
egész nap mellettem maradsz.
Olyan jó, ha veled vagyok,
mosolyodból sokat kapok.
A szülőket pedig a következő idézettel fogadtuk a Boldogság reggelén:
„Minden napnak kell, hogy legyen egy aprócska csodája, mely megérinti lelkedet és az emlékét a szívedbe zárja!”
Boldogan és meghatottan indultak munkába a szülők.
Újra megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki szeretettel köszöntötte újonnan érkezett gyermekünket és a többieket. Megosztotta velük, hogy ma van a Boldogság Világnapja, és hogy mi lesz a mai Boldogságóra témája. A gyerekek megnézték, kiszámolták, hogy a Boldogságvár 7. lépcsőfokára lépnek akkor, ha ügyesen dolgoznak.
A szeptemberi hónapunkban továbbadott hála témaként otthon a családdal együtt megfestett hála köveket kapták kézhez a gyerekek, melyek azóta mindig a csoportszobánkban egy kosárban vannak eltéve. Ennek elővételét aktuálisnak találtam, s egy Hálakő átadó játékkal vezettem be az apró örömök élvezetét. Minden gyermek kézbe vehette a hála kövét és át kellett gondolnia, hogy ő kinek szeretné odaadni, el kellett mondani a kiválasztott gyermeknek, hogy ő miért hálás neki. Azt kellett mondani, hogy azért vagyok hálás neked, mert… Majd relaxációs gyakorlattal folytattuk a munkát. „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár.” Ügyesen utánozták a madár repülését. Szerettem volna ezzel a relaxációs gyakorlattal érzékeltetni a gyerekekben, hogy hogy tudunk szabadon szállni, ha csak magunkra figyelünk, összpontosítunk, és hogy tudunk úgy szállni szabadon, mint a madár. Ezt a gyakorlatot „Dagasztással” oldottuk fel. 1-2 gyermek kivételével teljes átéléssel csinálták a gyerekek a feladatot, miután bemutattam azt nekik. Foglalkozást kezdő énekléssel folytattuk „Imádok élni” (Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról). A gyerekek körben állva fogták egymás kezét, együtt énekeltük a dalt és ringatóztunk rá.
Beszélgetőkörrel folytattam tovább. Apró örömök élvezetéről beszélgettünk a gyerekekkel. Elmagyaráztam nekik, hogy az apró örömök élvezete kifejezés mire vonatkozik. Példákat mondtunk a gyerekekkel rá. Úgy érzem, hogy sikerült megértetnem a gyerekekkel azt, hogy a jelent kell megélni és élvezni. Beszéltem még nekik arról is, hogy akik élvezni tudják az adott pillanatot, azoknak nagyobb az önbizalmuk és elégedettebbek, mint mások. Ami számomra egy kicsit megdöbbentő volt, hogy a gyerekek az apró örömök élvezetéhez tárgyat társítottak. Még jobban belemélyedtünk ebbe a témába, s a végére éreztem csak azt a válaszaikból, hogy megértették az élet apró örömeit. Megkérdeztem tőlük, hogy melyik az az 5 érzékszerv, melynek köszönhetően élvezhetjük a mindennapok apró örömeit. Egy kislány kiválóan megmondta mind az ötöt. Nagyon büszke voltam rá. Természetesen ezeket elkészítettem kis körönként, melyet ki is tettünk a szekrényünk ajtajára, így képszerűen is tudtam szemléltetni a kisebb gyermekek számára. Mondatokat mondtam nekik, s akit kiválasztottam, ahhoz az érzékszervhez kellett állnia. Ezt a játékot nagyon szerették a gyerekek.
Boldogságmondókával (melyet már jól ismertek a gyermekek) mentünk az asztalokhoz és ott egyénileg dolgoztak a gyerekek. Elmondtam nekik, hogy 2 nap múlva ünnepeljük a Víz Világnapját (márc.22.) és hogy szeretnének-e egy Boldogság Hajóra felszállni, amely a tengeren úszik. A gyermekek kitörő lelkesedéssel fogadták el az ötletemet és nekiláttak a hajó kiszínezéséhez, a hullámvonalak megrajzolásához (íráselőkészítő feladat) és a tenger kiszínezéséhez. közben beszélgettünk arról, hogy ezzel a hajóval hová mennének el szívesen, és hogy számukra mi okozza a legnagyobb örömet.
Szélcsengő megszólalása után Boldog Dóra mondókájával mese hallgatásra hívta a gyermekeket. Elmondta, hogy hozott számukra egy meglepetés könyvet (Gaston érzelmei sorozat közül a Boldog vagyok címűt.) A mese elmondása után tapssal jutalmazták a gyermekek. A kis unikornison keresztül mutatta be az érzelmeket. Elmagyarázta, megmutatta nekik, hogyha apró öröm éri őket, vagy ha ők okoznak, valakinek apró örömöt milyenek lehetnek érzelmileg vagy milyenné válhatnak. Megmutatta, azt is, hogy ők is tudnak olyanná válni, mint a kis unikornis: boldog, szomorú, bűnbánó, ijedt, dühös, szégyenlős és féltékeny. Elmagyarázta, megmutatta a könyv segítségével nekik azt is, hogy egy apró örömtől, hogyan érezhetik magukat. Ha szivárványt látnak, akkor nagyon jól, ha napocskát, akkor jól, ha kis felhő eltakarja a napot, akkor elmegy, ha szürke felhőt, akkor nem jól, ha sötétszürke felhőt, amiből esik az eső, akkor rosszul, és ha sötétszürke felhőt látnak villámlással, akkor pedig nagyon rosszul. Boldog Dóra úgy gondolja, hogy igen sokrétűen körbe tudták járni ezt a témát a gyerekekkel, és úgy gondolja a gyerekek vissza jelzései alapján, hogy megértették a lényegét.
Játékokkal folytattuk tovább ezt a foglalkozást:
Első játék: Esős napon örömök (óvodai hétköznapok apró örömei) Ebben a játékban teljesedtek ki nagyon, szuper dolgokat soroltak fel, hogy mi kell egy apró örömhöz.
Második játék: Érzékszerveink. Itt, az öt érzékszerv segítségével kellett egy apró örömöt mondaniuk. Büszke voltam rájuk abból a szempontból, hogy nem ismételték egymást, mindig új dolgokat mondtak.
Harmadik játék: Mi van a kendő alatt? A gyermekek számára ez volt a legkedvesebb játék. Olyan tárgyakat gyűjtöttem össze, ami lehet apró öröm az életben. Úgy nehezítettem, hogy egy sállal bekötöttem a szemüket, persze csak aki szerette volna. 1-2 gyermek volt az, aki nem találta ki azt, amit kitapogatott a kosárban. Időben is elég sokáig játszottuk, mert nagyon lekötötte őket.
A Boldogságóra után elsétáltunk a gyerekekkel az óvoda területén belül és megtekintettük a Boldogság Világnapjára szüleikkel közösen elkészített munkáikat, mely az óvoda folyosóját díszíti. Munkák: Hálafa otthoni elolvasása után, le kellett rajzolniuk a Hálafa történetét, ill. a család egy örömteli és egy szomorú eseményét kellet rajzban megjeleníteni.
Boldogság Világnapját az óvoda udvarán zártuk le. Minden csoport piros színben érkezett, Miről szól a szeretet? kis verssel köszöntöttem őket. Közösen elénekeltük Bagdy Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Majd megcsináltuk közösen a Hála hídat.
Aznap elégedettséget, boldogságot éreztem a szívemben visszagondolva a napunkra, hogy apró kis örömökkel milyen nagyszerű napot tudunk varázsolni gyermekeink számára.