Egész évben, minden pillanatban – ÖRÜLJÜNK!

esos-oromok-1.jpg

Órakezdő relaxációnak a „Napra forgó a napraforgó…” gyakorlatot választottam, hiszen a napsütés az egyik legfontosabb örömforrásunk, főleg így a tavasz kezdetén. Beszélgettünk a gyerekekkel a tavaszi napocska boldogságfokozó hatásáról, megemlítettünk konkrét eseteket, érzéseket, emlékeket, élményeket, amik a napsütéshez kapcsolódtak.
Ehhez kapcsoltuk az öröm tudatos keresését. Mi van akkor, ha nem süt a nap? Mit tudunk tenni, minek tudunk örülni egy borongós, esős napon? A természet felüdülésén, a bekuckózás örömén túl a gyerekeknek eszükbe jutott, hogy milyen jó móka a vizes udvaron csigákat keresni, csatornánál papírhajót úsztatni, pocsolyákban ugrálni. Amíg kiszínezték az esős élményhez kapcsolódó színezőt, beszélgettünk az élet apró örömeiről, meghatároztuk az „apró öröm” kifejezés jelentését, felsoroltuk az aznapi pici örömeinket. Azt is megállapítottuk, hogy az öröm érzése szorosan kapcsolódik az adott pillanathoz: nem a múltban kell keresni, nem a jövőben kell várni, hanem MOST kell megélni! Ezt igazolta számunkra a keresztrejtvény megfejtése is: a jelenben kell keresni és megtalálni a boldogságot.
Következő alkalommal érzékszerveink felől közelítettük meg az öröm megélését. Felsoroltuk, hogy milyen öröm érhet bennünket a szemünkön keresztül, milyen hangok okozhatnak nekünk boldogságot, milyen illatokkal örvendeztethetjük meg magunkat, milyen ízeknek örülhetünk, és kezeink, tapintásunk által milyen örömökhöz juthatunk. Nagyon sok ötletük volt a gyerekeknek! Meg is ígértem nekik, hogy jövőre, amikor már minden betűt ismerünk és gyorsan tudunk írni, el fogjuk készíteni az örömleltárunkat, fel fogjuk írni egy nagy lapra mindazt a sok-sok örömöt, amit most összegyűjtöttünk. A munkafüzet Érzékszervek című feladatát közösen oldottuk meg a táblánál, és még a feladat közben is további ötleteket soroltak a gyerekek, hogy mennyi-mennyi boldogságot kaphatunk látásunk, hallásunk, szaglásunk, ízlelésünk és tapintásunk által. A Kakukktojás feladat felsorolásai kiegészítették ötleteinket, a feladat megoldását közösen végeztük el, kiszíneztük az eltérő érzéshez kapcsolódó érzékszervet.
Harmadik márciusi Boldogságóránkon az idő felől közelítettük meg örömeink gyűjtését, óránknak Az év örömei címet adtuk. Meghallgattuk A tizenkét hónap című görög népmesét, levontuk a tanulságot, hogy minden hónap egyformán gyönyörű, igyekezzünk az év minden időszakában, minden hónapban, sőt minden napon megtalálni az örömöt, a boldogságot. Az Amit egy év adhat rajzos feladatban összegeztük mindazt, amit a márciusi boldogságóráinkon tanultunk: minden évszakban találhatunk látható, hallható stb. örömöket, keressük minden nap az ötféle érzékszervünkön keresztül befogadható, az adott pillanatban megtapasztalható számtalan boldog élményt, és odafigyelve, tudatosan éljük meg ezeket az örömteli pillanatokat!

Képek