Debrecen- Ifjúság utcai Óvoda Hétszínvirág Tagintéménye

- Csoport neve: golyahir hetszinvirag
- Debreceni Hétszínvirág Sport Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (90 megtekintés)
A boldogságóra program 3. hónapjának témája: társas kapcsolatok ápolása.
Cél, feladatrendszer: A gyermekek ismerjék meg a társas kapcsolatokban rejlő boldogító erő felszabadításának módjait, váljék mindennapi életük részévé! Ismerjék fel, hogy szükségünk van egymásra! Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: interperszonális kapcsolatok alakítása, társas kapcsolatok ápolása, egymásra figyelés képességének a fejlesztése, alkalmazkodó képesség fejlesztése, kezdeményező készség fejlesztése.
A kezdő relaxáció után Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. című dalt énekeltük, játszottuk nagy jókedvvel, utánzó mozgással. Tavaly a nagycsoportosoknak készítettünk barátságláncot, amit ők most csoport szoba dekorációnak használtak fel. Átmentünk megnézni, és együtt a nagyokkal körbe táncoltunk. Eljátszottuk „Kis barátom, hogy vagy? ” játékot. Játszottunk Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot. A szomorú, bánatos társaikat kellett megvigasztalni. A téma feldolgozáshoz most már mindkét mesét felhasználtuk. Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő, és Ferenczei Éva: Süni irigy lesz bábjátékot! Mindkettő nagyon tetszett a gyermekeknek, de a bábjáték (talán a felismerés öröme, mert tavaly kiscsoportosok révén, ezt nagyon sokszor báboztuk, és dramatizáltuk) különösen kedves volt a gyermekeknek. Azt gondolom az együttérzés fontossága is kiemelkedő volt számukra. Azt tapasztalom ezekkel a mesékkel, hogy ezek kiemelkedő fontosságúak ebben az életkorban.
A gyermekek a mesék által tudnak érzéseket „megérteni”, feldolgozni negatív, pozitív érzéseket egyaránt! Ők még nehezen tudják érzéseiket megfogalmazni szavakkal, de ha sokszor beszélgetünk róla, és a számukra idegen szavakat, amik még nincs a szókincsükben, szinoníma szavakkal segítjük, egyre jobban belsővé válhat, „megértik” mint érzést. pl: „irigy” szinonimái: szűkmarkú, kicsinyes, garasoskodó, zsugori, fukar, fösvény, sóher, önző, skót, smucig, kapzsi, anyagias, kupori, féltékeny.
Játszottuk a mindenkinek van barátja játékot. Pókhálót készítettünk fonal segítségével. A téma tovább adásába bevontabb a családokat. Beírtam a csoportunk facebook csoportjába, amit a gyermekekkel előtte megbeszéltünk. „Kedves Szülők! Egy kis együttműködést szeretnék kérni tőletek! A boldogságóra keretében a társas kapcsolatok hónapja van! Ezért szeretném, ha minden gyermek készítene veletek együtt legalább egy barátság karkötőt, amit itt az oviban egymásnak ajándékoznának! Tegyük őket boldoggá! Minden gyermek saját döntése, hogy kinek készíti, így előfordul, hogy egy gyermeknek a végén több is lesz! Az lenne a kérésem, hogy ez valóban gyermeki munka legyen, a ti segítségetekkel! Pl.: gyöngyfűzés, sodrás stb. A pinteresten, interneten rengeteg ötlet van! Ez is lehet egy kiváló közös minőségi együtt töltött idő gyermekeitekkel! Együttműködéseteket hálásan köszönöm! SZERESSÜK, ÍGY VEZESSÜK ŐKET!
Minden szülő nagyon lelkes volt, de volt egy aggódó szülő.( a gyermek is szorongó) Pontosan idézem a kérést, és a válaszomat, ami végül megnyugtatta a szülőt. „Tudnál segíteni hogy mi lesz azokkal a gyerekekkel, akik pl senkitől vagy jóval kevesebb gyerektől kapnak karkötőt? Nekem ez a dilemmám. Köszönöm szépen a válaszodat.”
„Kedves ….! Az élet erről is szól. Ezt mi a gyerekekkel közösen megoldjuk, megbeszéljük! Az érzelmi nevelésnek ez is a része. Mindannyian mások vagyunk! Önelfogadás, mások elfogadása, empátia, kudarctűrő képesség fejlesztése, nyitottságra való segítségnyújtás, stressz oldás, közösségi érzés erősítése, humor fontossága, szabadság érzése stb.
„AKI BOLDOG AKAR LENNI, ANNAK MEG KELL TANULNIA UTÁNOZNI A BOLDOG EMBEREK SZOKÁSAIT!” (Ezt a boldogságóra könyvből idéztem.)
A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival! Amikor megosztjuk másokkal az aggodalmainkat és gondjainkat, csökkenhet bennünk a feszültség, ha megtudjuk, hogy nekik is voltak hasonló élményeik, de túl vannak rajra, és azóta is boldogan élnek. Mások biztatása, és vigasztalása csökkentheti szorongásunkat! Mások érzelmi támogatása segít elérni céljainkat! Ez mind tudományosan megalapozott! Engem sem szeret mindenki! ….de nem is kell! Nem kell senkinek „tökéletesnek” lennie. Egyébként ez mindenkinek mást jelent! Mi nem tökéletes, hanem boldog gyermekeket szeretnénk nevelni! A végén mindenkinek lesz 1 karkötője!” …és lett. Mindenkinek több is. Hurrá! Egész héten lelkesen készültek a gyermekek a szülőkkel együtt. Az átadás pillanatai felemelő érzést adtak mindannyiunknak! A képek magukról beszéltek. Minden pillanatot igyekeztem megörökíteni, lefotózni. 160 db képet töltöttem fel a szülőknek, amiért nagyon hálásak voltak. Az egyik kisfiú anyukája a következőket írta ezen a napon: „Köszönjük az élményt, Pepó még sose mesélt ennyire lelkesen a hazafele úton mint ma.” Kell ettől több? Az udvarunkon minden nap közösen játszottunk az őszi fa körül, hangosan kacagva a hulló falevelek alatt.