Céltudatosan élni jó!

- Csoport neve: Kiskalozok
- Fazekas József Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Célok kitűzése és elérése
- (22 megtekintés)
Januári boldogságóránkat az akasztófa játékkal kezdtük, a CÉLOK szót kellett kitalálniuk a gyerekeknek. Miért is ezt a szót? Január minden ember életében egy új kezdet, amikor tele vagyunk vágyakkal, újévi fogadalmakat teszünk, meghatározzuk az adott évre szóló céljainkat. A célok kitűzéséről és eléréséről így már a téli szünetről való visszaérkezésünk első napján beszélgettünk a gyerekekkel. Elmesélték karácsonyi élményeiket, ki merre járt, többen már szilveszterkor is fent maradhattak, átélték az ünnepélyes évfordulást. Lezártuk a régi dolgokat, nyitottan állhatunk az új előtt: új lendülettel és célokkal kezdhetjük a 2025-ös évet. Beszélgetésünk során érintettük, hogy milyen a jó cél, hosszútávú és rövidtávú célokat kerestünk, hogyan érhetjük el a céljainkat, mi a reális cél, kik segíthetnek elérni céljainkat stb.
Relaxációinkat is ehhez igazítottuk: milyen tempóval haladhatunk céljaink felé? Totyogunk, mint a libák („Totyog a liba, nagy a galiba.”)? Cammogunk, mint a medvék („Medve vagyok és cammogok.”)? Ha ügyesedünk („Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj!”), akkor majd szárnyalhatunk céljaink elérése felé („Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár!”).
Igyekeztünk a hétköznapi feladatainkat is egy-egy célkitűzéssel kezdeni. Közös tevékenységeink előtt meghatároztunk egy célt (pl: ma úgy megyünk le a játszótérig az iskolaudvaron át, hogy mindenki néma csendben lesz, hogy ne zavarjuk a többiek óráját; ma mindenki megkóstolja az ebédnél a levest; ma csupa jót mondunk egymásról és nem árulkodunk stb.), majd nap végén megbeszéltük, hogy megvalósult-e az adott cél, miért sikerült, vagy esetleg miért nem sikerült. Megvalósítható volt-e a célunk, vagy nem? Megtettünk-e mindent azért, hogy sikerüljön? Jó érzés volt-e céltudatosan véghezvinni a cselekedeteinket? Hogyan segítettük egymást közös célunk elérésében? stb.
Céljainkat két feladatlap segítségével listáztuk. Az első lapon mondatkezdések segítettek minket: Megpróbálom…; Többet fogok tenni…; Kevesebbet fogok csinálni…; Szeretnék lenni… A másik feladatlapon 3-4 célt tűztünk ki magunknak a 2025-ös évre, majd ezeket a rajzos-írásos céljainkat kivágtuk és plakátot készítettünk belőlük.
Következő gondolatunk arra irányult, hogy kik segíthetnek nekünk egy-egy célunk elérésében. Mindenki kiválasztott egy tanulót, akinek a megismert céljai közül egyben biztosan tudna segíteni. A munkafüzet ígéretkártyáit kitöltöttük, majd átadtuk annak a társunknak, akinek megígértük, hogy egy adott céljában támogatjuk, segítünk neki elérni a célját.
Az órát egy társasjátékkal zártuk, amiben felidéztük a témával kapcsolatos ismereteinket, a legfontosabb kérdéseket a célokkal kapcsolatban. A játék öröme mellett átélhettük a tudás örömét, hiszen már sokat tudunk a célokról, és ami igazán fontos, hogy igyekszünk a mindennapjainkat is céltudatosan, a meghatározott céljaink felé haladva élni.