Célplakát

- Csoport neve: Tehetsegek
- Szegedi Városi Kollégium Janikovszky Éva Tagintézménye
- Kategória: Középiskolások
- Téma: Célok kitűzése és elérése
- (118 megtekintés)
Január eleje révén úgy hangolódtunk rá a hónap témájára, hogy felidéztük az emberek újévi fogadalomtételi szokását: Tettél-e már újévi fogadalmakat? Milyen célokat tűztél ki? Sikerült-e megvalósítani? Most van-e ilyen fogadalmad? Majd általában beszéltünk a célokról: Milyen fajta céljai lehetnek az embernek? Tanulás, munka, magánélet, hobbi, társadalmi. Hosszú vagy rövid távú célok.
Ezek után elkezdtünk készíteni egy célplakátot. Megkértem, hogy egy A4-es lapra, középre írjanak fel egy célt, amit szeretnének elérni. Ezek után relaxáltunk, közben kértem, hogy képzeljék el, hogy megvalósult a céljuk: Milyen érzés? Miért jó ez neked? Kik vannak ott veled? Hogy reagálnak? Kértem, hogy amit a relaxáció közben éreztek, gondoltak, hogy milyen pozitív hatása van a céljuk elérésének, azt írják le a lapjukra, középen kihagyva egy részt pár mondat számára. Meg mutattam nekik a sablont is, hogy jobban értsék, mire gondolok. Kértem, írják rá a lapjukra, hogy mi az a 3-6 lépés, amit meg kell tenniük a céljuk eléréséhez. (Segítségként előbb közösen összeállítottunk egy példát.) Majd keresniük kellett maguknak egy párt, akinek szívesen elmondják a céljukat. Megvitatták, hogy a lépések, amiket felírtak elégségesek, és célravezetők-e? Javaslatokat tettek egymásnak, ha szükségesnek érezték.
Ezután egy tesztet töltöttek ki a célok kezelésével kapcsolatban + jelet tettek az állítás mellé, ha igaz volt rájuk, és – jelet oda, ami nem. Majd ezt értékeltük. Elmondtam, hogy hol jelent a + , és hol a – 1-1 pontot. Hány pontod lett? Megbeszéltük, hogy ez csak arról ad tájékoztatást, hogy mennyire tudatosak már a céljaik kezelésében.
Ezt követően végignéztük a teszt pontjai alapján, hogy milyen módon érdemes hozzáállni céljainkhoz. Ráébresztettem őket arra, hogy az első 3 pontot már meg is csinálták az óra folyamán. A 4. ponthoz, ami a cél melletti kitartásra ösztönöz, Benedek Tibortól való idézetet hoztam példaként. Az 5. ponthoz, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy nem szabad halogatni, Az idő értéke című videót néztük meg. Majd a további pontokról is beszélgettünk, hogy miért segítenek vagy hátráltatnak minket a céljaink elérésében. A végén arra kértem őket, hogy fejezzék be a célplakátot rajzokkal, képekkel, vagy digitális változatban készítsék el, és használják is úgy, hogy kiteszik olyan helyre, ahol sokat látják.
A következő órára elhozták ezeket, értékeltük őket, majd játszottunk a Jövőkép című társasjátékkal, ott is megbeszéltük, hogy miért lenne jó elérni a választott célt, és hogy milyen lépések szükségesek hozzá. A legjobban azt élvezték, mikor jókívánságokat fogalmaztak meg a társaik számára, hogy milyen céljuk, hogyan teljesüljön. Hasonló érzés volt számukra, mint a „melegzuhany” játék.