Boldogságórák novemberben

20181127_100813-1.jpg

A gyerekekkel novemberben a társas kapcsolatok témájával foglalkoztunk. Ebben az osztályfőnökkel közösen megragadtuk az alkalmat, és elkészítettük az osztálytükröt. A diákok egy szociometriai kérdőívet töltöttek ki, amelynek a feldolgozása folyamatban van. Nagy érdeklődéssel várjuk, hogy milyen szociogram születik majd az osztályról. Emellett kitöltöttünk egy szeretetnyelv-tesztet, és arról beszélgettünk, hogyan tudjuk kifejezni egymás iránt érzett szeretetünket. Egy Youtube-on elérhető videót is megnéztünk az ölelés fontosságáról és gyógyító erejéről (https://www.youtube.com/watch?v=beF7ayuKx1w). A tankönyvi feladatok közül megoldottuk B rész, 4. feladatát. A gyerekek a hozzájuk legközelebb ülő társukkal nézték egymást figyelmesen 4 percen át. Először mindenkin látszott a zavar, még azokon is, akik egyébként közel állnak egymáshoz. Nem sokkal a kezdés után azonban megjelentek az első mosolyok, összenézések, nevetések. A feladat végén megnéztük a javasolt videót (https://www.youtube.com/watch?v=Xm-T3HCa618), és megbeszéltük a tapasztalatokat.
A további órákat a projektfeladatok megtervezésének és elkészítésének szenteltük. Az osztály minden tanulója megírta az anekdotát, ezek közül választottunk ki néhányat, és töltöttünk fel a felületre. A gyerekek közül sokan a nagyszülők megismerkedésének történetét választották témául, míg mások családi sztorikat osztottak meg. A műfaj megragadása volt az, ami leginkább nehézséget okozott számukra.
A Fontos emberek című videofelvételek és a plakátok elkészítésében szintén részt vett mindenki. A diákok szabadon választott módon rendeződtek csoportokba, és maguk tervezték meg a saját projektjeiket. A feladatokat igyekeztek a gyerekek a lehető legjobban megoldani, voltak, akik a filmes, míg mások a rajzos projektbe fektettek több energiát. A csupa lány csoportokban kreatívan, jelmezekkel, álbajusszal, mélyített hangon előadott kis színészi produkciókkal oldották meg a férfiszerepek megjelenítését. A Vigyázzunk egymásra feladat plakátjai egy tanítási órán készültek el. A gyerekek maguk választották ki és biztosították a szükséges alapanyagokat, és ők tervezték meg munkáik tartalmát is. Több ügyes megoldás született ennél a feladatnál is.
Ahogy haladunk előre a Boldogságóra feladataival, egyre inkább azt érzem, hogy ez a program nagyon jó hatással van az osztályra. Többször tanítottam már 9. évfolyamon, de azt hiszem, ezzel a mostani osztállyal sikerült leghamarabb megtalálni a közös hangot. Mivel magyart is tanítok a gyerekeknek, viszonylag sok időt töltünk együtt egy-egy hét során. Az órák fesztelen, kellemes hangulatban telnek, és bár – mint minden más csoportban – itt is szükség van alkalmanként fegyelmezésre, a köztünk lévő viszony valahogy mégis egészen más. Tanulnak, igyekeznek, dolgoznak. Jó látni ezt 🙂

Képek