Boldogító jócselekedetek

December- a jó cselekedetek hava

Az óra elején elmeséltem a diákoknak ezt a történetet.
Kétféleképpen kellett folytatniuk:
Találjátok ki, mi történhetett a vándorral, míg távol volt és adjátok elő!
Meséljétek el a történetet a kő szemszögéből!

A drágakő
Egy indián bölcs vagy egy vándor! Mindkét csoportból alkossatok egy-egy párt! A párok olvassák el A drágakő című tanmesét és húzzanak egy „játékkártyát”, majd annak megfelelően adják elő a történetet! Egy Indián bölcs asszony amikor a hegyekben utazgatott, egy folyóban talált egy különösen értékes követ. Másnap találkozott egy másik utazóval, aki éhes volt, így hát a bölcs indián asszony kinyitotta a csomagját, és megosztotta ennivalóját a vándorral. Az éhes utas meglátta a drágakövet az indián asszonynál, és kérte őt, hogy adja neki. A nő habozás nélkül neki adta a követ. A vándor örvendezve jószerencséjén továbbállt, hiszen tudta: a drágakő olyan értékes, hogy élete hátralévő részében nem kell többé szükséget szenvednie. Ám néhány nappal később a vándor visszatért az indián asszonyhoz, és visszaadta neki a követ. „Gondolkoztam…” – szólalt meg. „Jól tudom milyen értékes ez a kő, de visszaadom abban a reményben, hogy adhatsz nekem valamit, ami még értékesebb. Add nekem azt a valamit belőled, ami képessé tett arra, hogy nekem add a követ.

Értékes válaszok születtek, ahol jelen volt a felismerés és a lelkiismeretfurdalás is. Senki nem akart sokáig élni a kővel, visszaadták.

Az első feladat frontális volt, a 2. feladatban már csoportban dolgoztak a tanulók.
Két tanuló dolgozott a táblánál, hogy mit jelent számukra az adás és a kapás.

Az első csoport kérdőívet töltött ki, sajnos sok volt a 3-a és 4-es pontadás.
1. nagyon nem értesz vele egyet 2. nem értesz vele egyet 3. egyet is értesz, meg nem is 4. egyetértesz vele 5. nagyon egyetértesz vele 1 2 3 4 5
1. Mások segítése időpocsékolás.
2. Ha lehetőség adódik, szívesen segítek másoknak.
3. Ha van rá lehetőség, visszajuttatom a talált pénzt.
4. Az egyik legnagyszerűbb dolog az életben a családom és barátaim segítése.
5. Sürgősségi esetben inkább elkerülném a segítségadást.
6. Csodálatos dolog másokat segíteni szükség esetén.
7. Az önkéntes segítés felemelő érzés.
8. Utálok eltévedt idegeneket útbaigazítani.
9. Az önkéntes munka boldoggá tesz engem.
10. Minden hónapban időmmel vagy pénzemmel támogatok egy jó ügyet.
11. Hacsak nem a családom tagjai, az idősek segítése nem az én felelősségem.
12. A kisgyerekeknek tanítani kellene mások megsegítésének fontosságát.
13. Elgondolkodtató, hogy halálom után felajánlom szerveimet azzal a reménnyel, hogy másoknak segítek vele.
14. Igyekszek segíteni minden iskolai és közösségi tevékenységben.
15. Békesség tölt el, miután segítettem valakinek.
16. Ha valaki előttem a pénztárnál pár forint híján nem tud fizetni, azonnal kisegítem.
17. Büszke vagyok, amikor tudom, hogy nagylelkűségem kisegített valakit a bajból.
18. Mások megsegítése több bajt okoz, mint jót, mert utána mindig másokra akarnak támaszkodni, és nem tesznek magukért.
19. Ritkán adok pénzt nemes ügyre.
20. Szegényeken segíteni nagyon jó dolog. Fontos!

Egy külön csoport azt írta le, hogy mit tehetnek önmagukért, hogy jobb legyen nekik. Velük külön is elbeszélgettünk, mert olyan dolgokat soroltak fel, amihez pénz is kell. Aztán már ők is sorolták a maguk verzióit az erdővel kapcsolatban.
A szokásos kártyás csapat képeket választott ki, hogy mit jelent számukra a jócselekedet.

A mi csoportunk egy jót játszott ismét. Mindenki felírt lapra két fogalmat, ami a számára fontos, majd az egyiket megtarthatta, a másikat átadta valakinek a csoportunkból. Én például a foci szót kaptam, ebben próbáltam megkeresni, ami számomra fontos.
Majd jött a mikulási osztályajándékozás. Minden tanuló kihúzott egy nevet, úgy kellett átadni az ajándékot, hogy megmondták a másiknak, hogy mit szeretnek benne. Jó volt látni, ahogy a tizenkettedikes tanulók örültek és pakolták ki a csomagjukat.
Szép és lélekben gazdag óra volt.

A következő héten csináltunk évzárást (2021) az alábbi kérdések segítségével:
Mit rügyeztettél ki magadban ebben az évben?
Mi indult el benned?
Mi virágzott ki?
Mi gyümölcsözött?
Mi érett meg nálad?
Mit kellett leszüretelni?
Mit kellett válogatni?
Mit kellett raktározni?

Majd 2 kártyát húztak a tanulók: egyet 2021-re, ami jellemző volt az évükre és egyet 2022-re, hogy mit szeretnének.

Képek