Boldogító jó cselekedetek

1-8.jpg

Boldogító jó cselekedetek

A foglalkozás címe: Boldogító jó cselekedetek
Csoport: nagycsoport
Fő didaktikai feladatok: A mese által megérteni, ha jót cselekszünk a szívünk megtelik szeretettel, jobban érezzük magunkat.
Felhasznált források: Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek

– Szívem kertje mese elmesélése.
– Szituációs játékok:
Anya fáradtan jön haza, rengeteg munkája van még. Mit tudtok segíteni?
Ovis barátotok, barátnőtök szomorkodik, mert otthon hagyta az alvókáját,
otthoni játékát? Hogy tudtok segíteni?
Óvó néninek fáj a feje. Miben tudtok segíteni?
– Jószívű” cím elnyerése

A boldogságórát a Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
a mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll. c. versikével kezdtem, amit már ismernek és kezdik is velem mondani. A versike végére, mindenki elhelyezkedett a szőnyegen és várták a mesét. Szívem kertje c. mesét meséltem, Amália kislány történetét. Most nem vittem bábot, a hangommal játszottam és figyeltem a gyerekek reagálását, mennyire értik a mesét, a mese mondanivalóját.
A mesében olvasható versikét a végén még egyszer elmondtam, amikor Amália a testvéreinek és a barátainak is megtanítja. A gyerekeket bíztattam, hogy velem együtt mondják.
Boldog, boldog boldogság a mai nap rámtalál.
Ha felnézek a nagy égre
Felhő festi csodaszépre.
Dallam szárnyon, jöjj napocska
Kukucskálj az ablakomba
Mutass utat hol tegyek jót
Legyen szebb a föld, mint előtte volt.

A mese után azt a kérdést tettem fel, hogy volt már-e olyan, amikor jót tettek és megdicsérték ezért őket?
Örömmel hallgattam, hogy azzal kapcsolatban mondtak példákat, amikor otthon segítettek. Ezzel el is indítottam a szituációs játékot, amit terveztem.
Anya fáradtan jön haza, rengeteg munkája van még. Mit tudtok segíteni?
Erre a kérdésre mindenki egymás szavába vágva mondta, hogy rendet raknak a szobájukba, elrakják a játékaikat, valaki főzni segít, megeteti a kistestvérét.
Úgy érzem ezzel kapcsolatban értik az értelmét és beszélgetnek is otthon erről a témáról.
Az ovis barátotok, barátnőtök szomorkodik, mert otthon hagyta az alvókáját, otthoni játékát? Hogy tudtok segíteni?
Ezzel kapcsolatban is azonnal jöttek a válaszok: odaadom az én alvókámat, keresünk neki egy másikat a csoportban, megsimogatom, játszom vele, rajzolok valamit.
Meglepő volt, hogy amikor az Óvó néninek fáj a feje. Miben tudtok segíteni?
kérdésre nagy csodálkozás volt, nem is értették, hogy ilyesmi előfordulhat. 😊
Itt megbeszéltük, hogy az óvó néninek is jól esik ilyenkor, ha megsimogatják, megölelgetik, egy picit halkabban játszanak, rajzolnak valami csudaszépet.
A csoport pedig nagyon ölelgetős, szeret ölbe ülni, megsimogatnak, kifejezik a szeretetüket, de az, hogy az óvó néninek fáj a feje, esetleg rossz kedve lehet, szerencsére nem tapasztalták, ezért nem tudtak válaszolni.
Jószívű” cím elnyerése játékhoz előre kivágtam piros kartonból szivecskéket, és beszereztem pici csillogó szivecskéket.
Elmondtam a gyerekeknek, hogy mindenki kap egy papír szívet, ezen gyűjtsék annak a társuknak a jelét, akivel sikerült valami jót cselekedni. Megbeszéltük újra, hogy mik a jó cselekedetek, és kiosztottam a szivecskét.
Ezen a napon, és a héten is sorra jöttek a gyerekek és mondták el, hogy melyik társuknak, milyen jó cselekedettel kedveskedtek. Egész nap rajzoltak, játszottak egymással, és még otthonról is hoztak jó cselekedetet, a szülők is visszajeleztek, hogy keresték otthon a gyerekek a lehetőséget és kérdezték, mit segíthetnének.
Az egyik kislány, aki visszahúzódó és nem szokott a közösségért tevékenykedni, még őt is motiválta a „jó szívű cím” elnyerése.
A boldogság órák témáiról, nem csak ezeken az alkalmakon beszélgetünk, folyamatosan visszautalunk a mesék felelevenítésével a többi témáról, emlékeztetjük a gyerekeket a hálára, az optimizmusra, és társukkal való kapcsolatra és a boldogító jó cselekedetek is bízom benne, hogy áthatják a csoport mindennapjait.

Képek