BIZALOM/EGYÜTTMŰKÖDÉS

- Csoport neve: Pepszi11
- Kossuth
- Kategória: Középiskolások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (116 megtekintés)
3. Társas kapcsolatok
BIZALOM/EGYÜTTMŰKÖDÉS
1. Bizalmi játék, energetizáló játék.
Álljatok szorosan egy kört alkotva, a kör közepére álljon be egy bátor vállalkozó. Amikor azt kiáltom, dől a fa, az, aki a kör közepén áll elborul, a többiek elkapják, majd továbbadják (lökik) egy másik társuknak.
Feldolgozás: Milyen érzés volt? Mi kell ahhoz, hogy bátran eldőljetek? (Bizalom)
2. FIGYELJ, HOVÁ LÉPSZ!
Csoportméret: 4-10 fő
A játékról: bizalomfejlesztő játék.
A játék menete: hozz létre egy nagy, sokszög alakú formát a padlón egy maszkoló szalag segítségével.
Javasoljuk, hogy az alakzat legalább 12 méter hosszú és 6 méter széles legyen. Jelöld ki a kiindulási és a végpontokat. Ezután helyezz el papírlapokat, melyekre x-et rajzolsz és sípolós kutyajátékokat az alakzatban. A papírlapok lesznek az aknák, míg a sípoló játékok az “életek”.
A feladat, hogy a csapat két tagjának a start ponttól a végcélig kell bekötött szemmel eljutniuk úgy, hogy a többiek irányítják őket a pálya széléről. Igen ám, de amennyiben az egyikőjük aknára lép, akkor “megfagy” és egészen addig nem haladhat tovább, míg a társa rá nem lép egy kutyajátékra.
A csapatépítő játék előnyei: építi az egymás közötti kommunikációt és a bizalmat.
A játékhoz szükséges eszközök: szalag, szemkötő, papírlapok, gumikacsák/sípolós kutyajátékok.
3. Fűzd be a cérnát a tűbe, „vakon”.
4. Tapogatózó:
El kell jutnia a csapatnak egy megszabott pontra csukott szemmel, úgy, hogy közben nem engedhetik el egymást. Az út mentén be kell gyűjteniük több kihelyezett borítékot. (ezt előzetesen feltérképezheti a csapat, és valamilyen stratégiát gyárthat a kivitelezésre, a borítékban szituációk, és képek lesznek elrejtve)
Próbáljátok meg a képeket, és a hozzájuk tartozó szituációkat egymás mellé rakni, párosítani.
Ezután közösen fogjuk feldolgozni a szituációkat.
5. ÖTLETEK, MINT ÉPÍTŐKOCKÁK
A játékról: problémamegoldási feladat, csak egy kicsit másként.
A játék menete: a játék vezetője kitalál egy megoldandó problémát (ez egy pedagógiai problémaszituáció, amit az előző játék során összegyűjtöttetek), majd felírja a csapattagok nevét nagy papírra vagy táblára. (Szinva csomagolópapír, borítékban pedagógiai szituációk))
A szituáció szereplőinek nevét írd fel, egy másik nagy papírra, és válasszátok ki az ORZON kártyák közül, azt, aki szerintetek jól jelképezi a problémahelyzet szereplőit.
Ezután minden csapattag meghatározott időt kap a feladat, pedagógiai problémaszituáció megoldásának átgondolására, majd mindenki egy-két mondatban megfogalmazza az ötletét, amit a nevük mellé írsz.
A csapatépítő játék előnyei: megmutatja mindenki ötletének értékét, a csapat tagjainak hozzájárulási képessége nő. A játék hátrányai: esetleges vélemény ütközések.
A játékhoz szükséges eszközök: papír, írószer (lehet tableten is).
Konkrétan pl.:
A szituáció leírása
Tamás (5év) már akkor felfigyelt, amikor Dani (4év) megérkezett a tűzpiros Porsche autójával. Izgatottan ugrálta körül óvodástársát és igyekezett minél közelebb kerülni az autóhoz.
– Mindenki játszhat vele!- jelentette ki Dani.
A kocsi legfőképpen az építkezésnél volt forgalomban, és a nagycsoportos fiúk szinte sorban álltak a lehetőségnél. Tamás is kezébe vehette az áhított tárgyat. Forgatta, nézegette, próbálgatta, melyik alkatrésze mozgatható, mit lehet vele tenni az egyszerű tologatáson kívül. A piros járgány teljesen átmelegedett a kezétől. Az ebéd közeledtével megbeszélték, délután folytatódik az együttes játék, a Porsche addig Dani zsákjában, mint garázsban pihen az öltözőben. Felkelés után Dani első dolga az volt, hogy kedvenc kocsiját magához vegye. Belenyúlt a zsákba, de nem fogott semmit. Semmi. Ekkor érte a felismerés.
Óvó néni, valaki ellopta az autómat! – rohant kiabálva a terembe.
– Nem találom sehol, pedig mindent kivettem.
Jutka óvó néni elgondolkodott. Alvás alatt két gyermek kéredzkedett ki. Egy kislány és Tamás.
Ezt a szituációt fogjuk most elemezni:
Csapat tagjainak neve megoldási javaslat Dani Tomi
6. KI VAGYOK ÉN?
A játékról: szituációs feladat, ahol mindenki megszemélyesít valakit vagy valamilyen foglalkozású személyt.
A játék menete: állíts össze címkéket, amire írd rá egy híres ember nevét vagy az emberek „típusait” (például orvos, sportoló, hajléktalan, stb.). Ezek a papírlapok a játékosok hátára kerülnek úgy, hogy
ne lássák azt. Ezután adj időt a játékosoknak, hogy meghatározott ideig keveredjenek egymással és kérdéseket tegyenek fel, amikre megkeresik a válaszokat is a címke kapcsán. A feladat, hogy mindenki kitalálja, hogy az adott szituációs játékban kit személyesít meg.
A csapatépítő játék előnyei: a munkatársak szembesülhetnek a sztereotípiákkal, és jobban
megérthetik, hogy miért látjuk gyakran tévesen egymást.