Beszámoló a 2023/2024. évi Boldogságóra program megvalósulásáról

- Csoport neve: Vacak
- FERENCVÁROSI KEREKERDŐ ÓVODA
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (122 megtekintés)
Beszámoló a 2023/2024. évi Boldogságóra program megvalósulásáról
Hálás a szívünk, amiért a Ferencvárosi Kerekerdő Óvodában is egyre többen végzik el a Boldogságóra képzést, amelyet aztán beépítenek a mindennapokba.
A Méhecske, Bagoly, Hangya és Pillangó csoportban több éve tartunk Boldogságórát, ahol különböző témákkal foglalkozunk, mint például a hála, optimizmus, barátság, jó cselekedetek. A tapasztalataink szerint az óvodás korosztály számára leginkább ezeket a témákat tudjuk közel hozni. A megbocsátás témájában naponta tartunk kisebb gyakorlatokat, hiszen ennek a korosztálynak a konfliktuskezelés tanítandó feladat, melyet főként személyes példával tudunk átadni.
Az elköteleződés és a megküzdés inkább indirekt formában van jelen, főként a mesehősök világán keresztül válik az óvodások számára érzékelhetővé.
Ezek az alkalmak az idei évben is rengeteg élményt és pozitív tapasztalatot nyújtottak, nemcsak az óvodásoknak, hanem az itt dolgozó óvodapedagógusoknak is.
A fenti kérdésekkel – a Boldogságóra témáival – tágabb körben is foglalkoztunk, népszerűsítettük azokat. Az egyik csoportban a hála a szülői kör megbeszélésén került terítékre, illetve egy rendezvényünk egyik állomásaként szerepelt.
Intézményünkben minden évben megszervezésre kerül a Zöld Pont program, amely egy kerületi szintű esemény. Itt – idén is – a nyolc állomás közül az egyik a lelki egészségé volt, melyen a szintén a hála témáját dolgoztuk fel, mint a Boldogságóra program egy részét. (A feldolgozás a következőképpen zajlott. Meghitt környezetben vártuk a gyermekeket, halk zenei aláfestés kísérte a tevékenységet. Érkezéskor mindenki választhatott egy színes papírból kivágott virágot. Ezen a napon a háláról beszélgettünk. Mindenkit meghallgatva, a virágokra írtuk, hogy ki miért hálás, minek örül. Jó volt megtapasztalni ahogy megfogalmazták a szívükben kialakult hálát. A virágokból minden csapat egy Hálakertet készített, amit elvihettek az óvodájukba. A résztvevő csapatok egy üzenetet a mi óvodánknak is hagytak a virágokra írva, amit az aulában aztán bárki elolvashatott. A gyermekek és felnőttek egyaránt örömmel vettek részt a foglalkozásokon.)
A Hála téma feldolgozásának hatása megindító volt számomra, megerősített abban, hogy a gyerekek érzelmi életének gazdagításában nagy segítségünkre van a Boldogságóra témáinak beemelése a pedagógiai munkába.
Hálával tölt el, hogy a mindennapokban is gyakran tapasztaljuk a munkánk eredményét.
Jó volt megtapasztalni, hogy bátran ki merik mondani rossz érzéseiket, amelyekre próbálunk pozitív megoldást keresni, ezzel fejlesztjük erkölcsi érzékük, problémamegoldásuk, együttműködési készségük egy részét. Vidámabban, optimistábban látják az életet. Jó tapasztalni, hogy bátran és őszintén beszélnek, megnyílnak a társak előtt, elfogadják, meghallgatják, segítik egymást. A témákhoz különböző feladatok, játékok, énekek, relaxációs gyakorlatok tartoznak.
A hála témában több alkalommal is beszélgetést kezdeményeztünk, de váratlan helyzetekben is felmerült a gyerekekben ez az érzés. Például egy alkalommal az udvaron az avar söprése közben szólalt meg egy kislány és azt ecsetelte, hogy a másik csoportba járó gyermekek biztosan hálásak lesznek, amiért összegyűjtöttük a faleveleket.
Az optimista „varázsszemüveg” elkészítése szemléletesen segít az óvodásoknak egy pozitív nézőpont megtalálásában. Ezt követően gyermekek szépnek, jónak látják az őket körülvevő dolgokat, eseményeket. Az érzelmi fókusz a pozitív dolgok megtalálására irányul. Nem beszélve a járulékos hasznokról, hiszen fejlődik a finommotorikájuk, szókincsük, fantáziájuk és kreativításuk a boldogságórához kapcsolódó vizuális tevékenységek által.
Ez a program egy kincs az oktatási rendszerünkben, a gyermekek, pedagógusok és szülők körében. Az óvodásaink érzelmi és értelmi intelligenciája nagymértékben növekedett az elmúlt időszakban.
Barátságvirág készítése egyéb pozitív hozadékkal is jár, mert ezt egyfajta szociometriai vizsgálatként is alkalmazzuk. Ezzel tudjuk feltérképezni a csoportban jelen lévő kapcsolati hálót, barátságokat.
Az egyik csoport ilyenkor (Bálint nap táján) barátságsütit készít, amivel a hozzá legközelebb álló gyerekeknek kedveskedik. Az érzelemtábla szintén a Boldogságóra program része ugyanebben a csoportban. Arra szolgál, hogy már érkezéskor a környezetük tudtára adhassák a gyermekek, milyen lelkiállapotban vannak. Az alapérzelmek (félelem, harag, öröm, szomorúság) azonosítását gyakorolhatják ezzel. Segíti az óvodapedagógusokat is, hiszen indikátorként van jelen a csoportban, láthatóvá teszi a gyermekek érzelmi állapotát. A legkisebbek számára pedig nagy segítség, mivel még nehezen tudják szavakba önteni az érzéseiket, vagy keverik azokat (a haragot gyakran a szomorúsággal azonosítják). A jó cselekedetek témát főkét az adventi időszakban helyezzük előtérbe, amikor jóságlisztet gyűjtenek a gyerekek egy edénybe, melyből aztán a karácsonyi kalácsot sütjük majd.