Barátaim

50.jpg

„Az igaz barát, a kezedet fogja, de a szívedet simogatja.
Gabriel García Márquez

Az óvodapedagógus neve: Csorbáné Bálint Judit
Csoport: vegyes csoport (4-5-6 évesek)
Tevékenységi forma: Boldogságóra-mikrocsoportos
A tevékenység időpontja: 2023. november 10.
A tevékenység tartalma/témája: Társas kapcsolatok ápolása
A tevékenység feldolgozása
A fejlesztő tevékenység felépítése, a foglalkozás menete

Szervezési feladatok
Fehér lapból kivágott emberfigurák, színes ceruzák, piros karton, ragasztó, munkalapok a Barátság virág elkészítéséhez

Motiváció
bekapcsolom a zenét (Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek)

Relaxáció
„Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
együtt a „Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok..”
A gyakorlat védettségi érzést aktivizál, együtt a szabad nyitás gyakorlatával pozitív érzéseket kelt a gyermekekben

Mese bemutatása
Süni irigy lesz

Bevezetés
Süni egyedül nézeget egy gyönyörű képeskönyvet, arra sétálnak barátai, Maci és Nyuszi
Maci szépen kéri, hogy megnézhesse a könyvet

Bonyodalom
Süni nem mutatja meg a könyvét Macinak, mert félti, hogy elszakad

A cselekmény kibontakozása
Maci és Nyuszi otthagyják Sünit és elmennek labdázni
Kis idő múlva Süni már nem nézi a meséskönyvet, hanem társait figyeli, ahogy boldogan játszanak. Nyuszi észreveszi ezt és javasolja Macinak, hogy vegyék be a játékba Sünit is.

Tetőpont
Maci először nem akarja visszafogadni Sünit, de Nyuszi rábeszélésére és barátságuk fontosságára tekintettel mégis elhívja Sünit is labdázni.

Megoldás

Süni szégyenkezve kér bocsánatot, amiért irigy volt a barátaival. Felajánlja, hogy bármikor kölcsönadja az új könyvet, Boldogan labdáznak újra együtt.

A téma feldolgozása
Kikről szól a történet? Hogyan viselkedtek a szereplők? Ki volt az aki csúnyán viselkedett? Mit játszott Maci és nyuszi? Min vesztek össze a barátok? Hogyan kötöttek újra békét? Melyik szereplő tetszett neked a legjobban? Miért? Ti is kerültetek már hasonló helyzetbe játék közben? Hogyan oldottátok meg a problémát?
Kíváncsi vagyok, itt a csoportunkban ki a barátotok? Fogjátok meg a kezét!

Barátságlánc készítése
Az eszközök kiosztása után (papír-emberkék, amit ki kell színezniük és a jelüket a hasára rajzolni) a feladat elvégzése, az emberkék összekapcsolása, felragasztása közösen, nagy, szív alakú kartonra, felhelyezése a csoportszoba falára

A tevékenység lezárása
„Mindenkinek van barátja” fonaljáték közösen, óvónő indítja a játékot: Azt szeretem benned, hogy… továbbadom a gombolyagot, pókháló készül belőle a játék végére.

A fejlesztés módszerei, munkaformák, alkalmazott eszközök, megjegyzések

A papírból kivágott emberkék előkészítését együtt végeztük, a nagyobbak önállóan vágták ki a megrajzolt formát.

A zenét már ismerik a gyerekek, szokássá vált, hogy erre a dalra a szőnyegen gyülekeznek, kényelmes távolságot tartva egymástól.

A relaxáció elvégzése olyan lelkiállapotot idéz elő, amelyben a szorongás automatikusan kioldódik, felszabadulnak a cselekvési lehetőségek. A közös munkához optimális atmoszférát, kedvet, lendületet teremt.

Alkalmazott módszerek
motiválás, bemutatás, irodalmi élményszerzés, beszélgetés, magyarázat, következtetések levonása, etikai érzék fejlesztése, értékelés, dicséret, buzdítás

A mesét síkbábokkal mutatom be, melyek szereplőinek bőrébe könnyebben helyezkednek bele a gyerekek

A mese meghallgatása figyelmet , beszédfegyelmet kíván, melyet a történet végéig fenntartanak a gyerekek, a szereplők viselkedése , a történet átélése a 3 szereplő szemszögéből nagyon érdekes számukra. Ezeket a gondolatokat, véleményüket a mese végén figyelmesen meghallgatjuk (a kommunikációnak kölcsönösnek kell lennie, türelmesen kivárják, amíg a másik gyerek befejezi a mondandóját).

A mese hallgatása közben fejlődik beleérző képességük, problémamegoldásuk, bővül szókincsük.

A feldolgozás során fontosnak tartom, hogy –akár az eredeti történettől eltérve-eljátszhassunk a gondolattal (Mi lett volna, ha.. , Hogyan lehetne befejezni a történetet másképp?) Ebben az esetben fejlődik fantáziájuk, képzeletük, előtérbe kerülhet a kreativitás is.
Igény esetén el is dramatizáljuk a mesét, melyben a gyerekek valóban eljátszhatják a szereplőket. (mozgás, jellemző mozdulatok, párbeszédek megjelenítése, a csoport bevonása interaktív módon.

A lánc elkészítéséhez segítséget nyújtok ahol szükséges, (differenciált feladatadás)A kisebbeknek előre elkészített jelek állnak rendelkezésre. A felragasztáshoz a nagyok segítségét kérem, akik a szívre helyezik az emberkéket.

A játék megerősíti a gyermekekben a Jóság, Hasznosság érzését, a csapathoz tartozás pozitív hatását. Figyelek arra, hogy senki ne maradjon ki a játékból, mindenkire sor kerüljön a pozitív jelzők felsorolása közben. Valószínűleg több alkalommal is kérik ezt a játékot.

Ez a témakör nagyon közel áll az óvodás korú gyermek érzelem vezérelt világához, melyet sokszor hívtam segítségül a hónap folyamán. A november, utolsó őszi hónapként a lelassulást, az elmélyülést is kiváltja a társadalomból, gyermekeinknek is hasonló lelkiállapot elérését támogató közeget próbálunk biztosítani (a testi és a mentális szükségletek kielégítésével, az egyensúly megteremtésével és megtartásával együtt).
A téma feldolgozása során figyelembe vettem a csoport kor szerinti összetételét, a gyermekek érzelmi intelligenciájának szintjét, a szociális érettségüket. Összecsengett számunkra a téma a nevelési terv szerinti feladatainkkal,(szociometria készítése, peremhelyzetben lévő gyermekek segítése, bekapcsolása a közösségbe) Beszélgetőkörök során adhattak hangot véleményüknek, oszthatták meg gondolataikat a többiekkel. témafeldolgozásunk gerincét képezte a tanmese, melyben a barátok közt konfliktus támad és egyikük kénytelen a viselkedése miatt kimaradni a közös játékból. (Süni irigy lesz). A foglalkozás lezárásaként barátságlánc készült a csoportban, melyet a faliújságra tettünk és a tanév során változtattunk, bővítettünk.

Képek