Az optimizmus, a pozitív hozzáállás és önbecsülés erősítése, realista szemlélet alakítása, kitartás és magabiztosság fokozása.

Az optimizmus, a pozitív hozzáállás és önbecsülés erősítése, realista szemlélet alakítása, kitartás és magabiztosság fokozása.

Reggeli köszöntés és hangolódás a csoportban:
Minden gyermeket az ajtóban fogadok, és a gyermek választása szerint, az ajtón elhelyezett képek közül választott módon üdvözöljük egymást: Pacsizással, öleléssel, kézfogással, tánclépéssel, öklözéssel, stb.
A közös tevékenységre hangolódunk egész délelőtt: nézegetünk a témához kapcsolódó képeket, könyveket, hallgatunk ehhez kapcsolódó dalokat.

Tevékenységre hangoló relaxációs gyakorlat:
„Fújj-fújj.” (Kézikönyv 36-39. oldal, 4. számú relaxációs gyakorlata)
Kört alakítunk a szőnyegen. A gyerekeknek elmondom, hogy alapállásban állva szívják be az orrukon keresztül a levegőt, kicsit tartsák bent, majd a szájukon keresztül fújják azt ki közben az általuk választott hangot megformálva („sssss”, „szszszszszsz”, „húhúhúhúhú” stb.). Háromszor ismételjék meg egymás után a gyakorlatot.
gyakorlattal a célom a feszültségek oldása, a szorongás csökkentése, a közös tevékenységre való ráhangolás.

A témához kapcsolódó dal megismerése:
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok
Bekapcsolom a zenét, majd először csukott szemmel, a dalra összpontosítva hallgatjuk a szövegét, majd felállunk és egymás kezét megfogva, közösen énekelve sétálunk a csoportszobában a teret bejárva. Végezetül a szőnyeg körül ismét kört alakítva megállunk és táncolunk a zenére.

A téma bevezetése:
Az optimizmus fogalmának tisztázása.
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék! (Tankönyv 70.oldal)
A gyerekeket megkérem, hogy válasszanak maguknak egy párt, üljenek le velük szemben a szőnyegre, és fogják meg egymás kezét.
Megkérdezem tőlük, tudják-e milyen arckifejezést mutatnak a különböző smileyk, amiket elhelyeztünk a csoportszobánk egyik szekrényén? Hogyan érzi magát szerintük, amelyikre mutatok? Közösen gyakorljuk a különböző arckifejezések kivitelezését. Megbeszéljük az optimizmus és az ennek megfelelő szemléletmód jelentését is, illetve az ehhez kapcsolódó arckifejezéseket.
A párok egyik tagjának boldog, a másiknak szomorú arcot mutatok, és megkérem őket, hogy ennek az érzésnek megfelelő arckifejezéssel nézzenek a párjukra. A játék célja, hogy a szomorú arckifejezést mutató gyermekeket felvidítsa arcmimikájával, gesztusaival, testtartásával, mozgásával a pár boldog tagja.
A játék végig magasfokú egymásra figyelést és szemkontaktust igényel, ennek fontosságára felhívom a gyermekek figyelmét!

A téma feldolgozása mesével:
Közösen meggyújtjuk a meselángot, melyet a körünk közepén helyezek el.
A gyerekeknek elmesélem a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét.
A mese befejezését követően kérdéseket teszek fel nekik a történettel kapcsolatban.
Miután a pár mindkét tagja sikeresen kipróbálta magát, és felvidította boldogtalan társát, megdicsérem őket, hogy milyen figyelmesek voltak egymással, és ügyesen igyekeztek fenntartani a szemkontaktust.
Meggyújtjuk a meselángot. A szőnyegen ülve elmesélem a mesét, közben figyelek ara, hogy megfelelő hangsúlyozással és mimikával érzékeltessem a mese mondanivalóját, tanulságát.
Végezetül közösen megbeszéljük annak történéseit, konkretizáljuk a varázsszemüveg jelentését. Összegyűjtjük, melyek azok a tevékenységek, történések, helyzetek, játékok, melyek bennünket is boldoggá tesznek. Körbe adjuk a varázsszemüveget, és aki megkapja, megfogalmazza, neki ki vagy mi az, ami szebbé teszi a világot.

A tevékenység lezárása, átvezetés:
Varázsszemüveg készítése közösen a gyerekekkel:
Színes karton szemüvegek kivágása, dekorálása csillogó papírdarabok ragasztásával.
A gyerekekkel leülünk az asztalhoz. Mindenki kap egy papírlapot, melyre a festékkel befestett bal tenyerének (szív felőli oldal) lenyomatát helyezi el.
Kiválasztanak és kivágnak ollóval egy képet, melyet a saját levelükre ragasztanak fel.
Akinek kell, igény szerint segítséget nyújtok ollóhasználatnál, ragasztásnál. A tevékenység alatt hallgatjuk a korábban megismert, témához kapcsolódó dalokat.

A tevékenységet záró éneklés:
Bagdi Bella: Ügyes vagyok, okos vagyok című dalának hallgatása
A gyerekekkel közösen éneklünk, közben táncolunk, és a szőnyegen mozgunk a dalra.

A téma továbbadása:
Az optimizmus továbbadása a család bevonásával. A gyermekek erősségeinek, pozitív tulajdonságainak megfogalmazása a családtagok felé.
Minden gyermeket odakísérek a szüleihez, mikor délután megérkeznek az óvodába. Egy rövid beszélgetést kezdeményezek, és kiemelem a mai nap eredményeit, a gyermek kiemelkedő tulajdonságait és erősségeit. Lehetőséget biztosítok arra, hogy a szülők is megdicsérjék gyermekeiket erősítve önbizalmukat, önértékelésüket és kitartásukat.

Képek