Az igaz barátok ugyanott születnek ahol a hősök

d07aa03c-9a39-4d7d-9c4a-692824b03b49.jpg

A boldogságóra novemberi témája a társas kapcsolatok volt, amely hangsúlyosan a barátságokra, az együttműködésre és a közösségi élmények fejlesztésére épül. A hónap során a gyerekek játékos, élményszerű és mélyen emberi tapasztalatokon keresztül ismerkedtek a barátság fogalmával, saját társas készségeikkel és azzal, milyen érzés adni, elfogadni, kapcsolódni. A foglalkozások célja az volt, hogy a gyerekek tudatosabban ismerjék fel saját és társaik érzéseit, szükségleteit, valamint erősödjön bennük a csoporthoz tartozás élménye.
„Kis barátom vagy?”- játékos ismerkedés és kapcsolódás
A hónap elején egy kedves, oldott hangulatot teremtő játékkal kezdtük a témát: a „Kis barátom vagy? „nevű kapcsolatteremtő játékkal. A gyerekek párokba rendeződve különböző feladatokat kaptak- például egymás szemébe nézése, közös mozdulatok utánzása, apró kedvességek megfogalmazása- amelyek szelíden megnyitották a kapcsolódás kapuit. A Játék segítette a gyerekeket abban, hogy felismerjék, hogy a barátság sokszor egy apró gesztussal, egy mosollyal vagy egy jó szóval kezdődik. A közös élmény oldotta a gátlásosságot, és még azok a gyerekek is közelebb kerültek egymáshoz, akik korábban kevésbé játszottak együtt.
Barátságujj-lenyomatkészítés, mint a kapcsolódás szimbóluma
A következő lépésben egy kreatív, alkotó tevékenységen keresztül foglalkoztunk a barátság jelentésével. A gyerekek elkészítették saját barátságujj-lenyomatukat. Mindenki kiválasztotta számára fontos barátot/ barátokat, és közösen ujjlenyomatból formáltak képet, ami a barátságukat jelképezte. Ez a tevékenység egyben beszélgetésre is lehetőséget adott arról, hogy mit jelent számunkra a barátság, miért fontos egy-egy kapcsolat, és milyen érzés az, amikor valakihez kötődünk. Ez a feladat azt is megmutatta, mennyire sokszínű és sokrétű az osztály társas hálózata.
Erősségzuhany-egymás felemelése pozitív visszajelzésekkel
A hónap egyik legmeghatóbb és legpozitívabb élménya az „erősségzuhany” volt, ahol a gyerekek körben állva egymásnak mondtak mondtak kedves, bátorító és szeretetteljes visszajelzéseket. Minden gyermek kapott néhány mondatot arról, miért kedvelik őt a többiek, mit tartanak benne értékesnek, milyen erősségeket látnak benne. Az erősségzuhany nemcsak önbizalomnövelő élmény, hanem közösségépítő eszköz is, a gyerekek megtapasztalhatták, hogy mindenki értékes és különleges valamiben, és hogy jó érzés másokat elismerni. A foglalkozás után sok gyermek láthatóan felszabadultabb, magabiztosabb lett, és nőtt bennük a társak iránti elfogadás.
„Mekkora szíve van egy babszemnek?”-mese az empátiáról és szeretetről
Egy kedves elgondolkodtató mese is része volt a hónapnak: ”Mekkora szíve van egy babszemnek?” A történet érzékeny módon beszélgetést nyitott arról, milyen sok szeretet fér el egy kis szívben, és hogy a legkisebbek is képesek agy jóságra. A gyerekek a mesét követően megosztották saját élményeiket- mikor voltak ők kedvesek valakivel, mikor kaptak ők szeretet pont a testvérüktől mint a kis babszem- így mélyült a kapcsolódás élménye és az empatikus odafordulás.

Boldogságóra címátadó ünnepség
2025.nov.11 részt vettünk a Boldogságóra címátadó ünnepségen. Ez a nap az élmény, közösség és hála napja volt. Vannak olyan pillanatok melyekre nincsennek szavak, amikor olyan emberekkel vagy együtt, ahol tapintható a közös szándék, a tenni akarás és a szeretet.
Érzés-szükséglet sarok bevezetése-az érzelmi tudatosság tere
A hónap során bevezettük az „Érzés-szükséglet sarkot” amely olyan állandó hely az osztályteremben, ahol a gyerekek megállhatnak, jelezhetik az érzéseiket, és segítséget kaphatnak abban, hogy megfogalmazzák, mire lenne szükségük. Ez a sarok hatékonyan támogatja az önszabályozást, a konflitusmegelőzést és a kommunikációs készségek fejlődését.
Érzelem-labda játék- nyitott beszélgetések az érzésekről
A társas kapcsolatok témájának részeként sokat gyakoroltuk az érzések felismerését és megnevezését. Az „érzelem-labda”játék során a gyerekek úgy adták körbe a labdát, hogy mindenki megosztott egy érzelmet vagy helyzetet, amikor valamit erősen érzett: örömöt, szomorúságot, félelmet, dühöt vagy izgatottságot. A játék fejlesztette az érzelmi szókincset, növelte a bizalmat és segített abban, hogy a gyerekek lássák, minden érzés természetes, és ezek megosztása közelebb hoz bennünket egymáshoz.
Pozitív megerősítési rendszer- a gyerekek egymást erősítik
A hónap egyik fontos újdonsága volt a pozitív megerősítési rendszer, amelyben a gyerekek adtak elismerést egymásnak. Ez az úgynevezett pozitív árulkodás és a kedvesség hete keretében valósult meg. A gyerekek figyelték, mikor tesz valaki valami jót, kedveset vagy segítőt, és ezt bejelentették. Ez a rendszer erősítette a jó szándékú viselkedést, motiválta a gyerekeket a segítőkészségre, és kiemelte, hogy a jó cselekedetek értéket jelentenek a közösség számára.
A boldogságóra novemberi témája színes, gazdag és élményteli hónapot hozott. A gyerekek számos olyan helyzeteket élhettek át, amelyben erősödtek a közösségi kapcsolatok, fejlődött az empátiájuk, nőtt a társak iránti bizalmuk és javult a kommunikációjuk. A játékok, kreatív foglalkozások, érzelmi tudatosságot segítő eszközök és közösségi élmény, mind hozzájárultak ahhoz, hogy az osztály kapcsolatai mélyebbé, elfogadóbbá és együttműködőbbé váljanak. A hónap végére minden tanuló megtapasztalta, hogy a kapcsolódás öröm, a kedvesség teremtő erő, és hogy a barátság a mindennapok hétköznapi csodája.

Képek