Az erősségeink nyomában: így épül a mi szupererő-közösségünk önbizalma

- Csoport neve: Víg team
- Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: Kiteljesítő erősségek
- (34 megtekintés)
Az előző tanévben a Boldogságóra Erősség Program keretében megismerkedtünk a 24 karaktererősséggel, megállapítottuk, kinek mi az öt legfontosabb erőssége, és ezek alapján felállítottuk az osztály öt fő közös erősségét is. Így a november havi téma már ismerősként köszöntött ránk. Emlékeztetőül és segítségképpen mindhárom foglalkozáson ott volt előttük az erények és erősségek táblázata kinyomtatva. A foglalkozásokon arra figyeltünk, hogy megtaláljuk a kapcsolódási pontokat a karaktererősségek és az önbizalom fejlesztésének lehetőségei között.
Az első foglalkozást a Szívmanó nyugilégzés kártyán található két gyakorlattal indítottuk, hogy a stresszes, pörgős mindennapjaikból megérkezzenek a boldogságórára. Célzott kérdésekkel felelevenítettem ismereteiket az erények és erősségek témában. Ezután a tavaly elvégzett VIA-teszt eredményei alapján felolvastam egy-egy tanuló 5 legfontosabb erősségét, és magukra kellett ismerniük. Nem mindenkinek sikerült, de a gyerekek segítettek egymásnak. Azon is elgondolkoztak, hogy most, egy év elteltével mennyiben változtak, rendeződtek át ezek az erősségeik, jelentek-e meg újak a listájukon. Ezután megrajzolták egy-egy erősség szimbólumát, ők hogyan jelenítenék meg, így elkészült a mi karaktererősség-tablónk. Mivel nem vagyunk annyian, ahány karaktererősség van, a kimaradt erősségekhez és kerestem szimbólumokat a következő órára, ők pedig kiszínezték.
Majd az Önbizalom-hegy és kiteljesítő erősségek című vizualizációs gyakorlattal folytattuk. A hátizsákban található tárgyak metaforikus jelentését megértve ügyesen megválaszolták a kérdéseket. Így meg tudták tölteni további tárgyakkal / erősségekkel a hátizsákjukat / belső erőforrásaikat, például jegyzetfüzettel, kis tükörrel, egy kulacs vízzel, bohócorral, medállal, kővel, iránytűvel, könyvvel. Majd arról beszélgettünk, mik a legfontosabb céljaik az életben, és hogy ezek eléréséhez milyen erősségekkel rendelkeznek. Azt is felismerték, hogy ezek eléréséhez még szükséges egyik-másik erősségüket fejleszteni.
A második foglalkozást is nyugilégzés-gyakorlatokkal kezdtük. Majd folytattuk az erősségek tudatosítását, ismét megkapták hozzá az erények és erősségek táblázatát. Ezután felsorolták azt a 3 sikerélményüket, amikor a lehető legjobb formában voltak, majd megállapították, milyen erősségeiket használták ehhez.
Következő lépésként csoportmunkában annak kiderítése következett, hogy ki miben erős az osztályban. A 24 erősséghez kellett egy-egy osztálytársuk nevét beírni, de minden nevet csak egy helyre írhattak be, és minden erősséghez is csak egy-egy nevet írhattak. A feladatot nagyon élvezték, még akkor is, ha azt nehéznek találták, hogy minden erősséghez csak egy nevet írhattak. Célom az volt, hogy minél több erősséget fedezzenek fel a másikban. Voltak olyan erősségek, amelyekre mind az öt csapat egyöntetűen ugyanannak a gyereknek a nevével válaszolt (pl. a tanulás szeretete, őszinteség, társas intelligencia), és volt olyan is, ahová egyik csoport sem talált nevet (pl. körültekintés, önkontroll, vezetői képesség).
Ezután a Pozitivity Felfedező (Az erősségek játéka) korongkártyái közül húztak egyet-egyet. A feladatuk az volt, hogy válasszanak ki egy erősséget az ott található 6 közül, és idézzenek fel csoportokban egy-egy olyan esetet, amikor az az erősség az osztály valamilyen cselekedetében megnyilvánult. Nem meglepő módon azokat az erősségeket választották, amelyek a közös erősségeiknek számítanak (humor, kíváncsiság, csapatmunka, szeretet, társas intelligencia).
Superman figurájából kiindulva megalkottuk az osztály szupererő tablóját: a kíváncsiság köpenyét, a hála ruháját, a humor és szeretet csizmáját, a kreativitás, az alázat, a társas intelligencia és a kedvesség övét, a remény és a csapatmunka emblémáját viseli a mi szuperhősünk.
November 20-án intézményünk kiemelt jelentőségű jubileumi eseményt ünnepelt: 25 éve vette fel az iskola Sári Gusztáv tanár és tankönyvíró nevét. A tankerületi szintű rendezvényen sor került bemutatóórákra is, így két boldogságórás foglalkozást is megtekinthettek az érdeklődők, melyeket én tartottam a csoportomban. A két csoportfoglalkozás célja az volt, hogy megmutassam, hogyan lehetséges az Önbizalom Program segítségével a tanulók személyes erősségeinek tudatosítása, az önbizalom fejlesztése, a pozitív pszichológiai szemlélet erősítése és az osztályközösség kohéziójának támogatása. Változatos feladatokkal bizonyítottuk, hogy a boldogságórákon tényleg a boldogság kerül a fókuszba. A foglalkozáselemek között voltak nyugilégzés-gyakorlatok, táncos aktivizáló feladatok, erősségek beazonosítása rövid animációs filmek segítségével, egymásnak erősségek küldése labdajáték segítségével, erősséghátizsákba célok és erősségek gyűjtése, erősségfelfedező kérdőíves játék. Ismét nagy sikert arattak azok a feladatok, amelyeket az Ez vagyok én, a Pozitív gyerek vagyok, a Szívmanó és a Szupererő kártyajátékok segítségével valósítottunk meg. A rendezvény ideje alatt a folyosón egy kisebb kiállítást rendeztünk be, amely az elmúlt két tanév boldogságórás tablóit, valamint az alkalmazott szakmai eszközöket (könyveket, társasjátékokat és kártyacsomagokat) mutatta be. A vendégek számára ez átfogó képet adott a program módszertani sokszínűségéről és pedagógiai értékéről. A bemutató-foglalkozásokat és a kiállítást megtekintő pedagógusok és szakmai vendégek visszajelzései egyértelműen megerősítették, hogy a boldogságórák módszertana jól illeszkedik az iskolai nevelő-oktató munkába, a program hozzájárul a tanulók érzelmi, szociális és személyiségbeli fejlődéséhez, és helye indokolt az intézményi gyakorlatban.
A hónap négy foglalkozása nagyon jól rávilágított arra, hogy mi a kapcsolat az önbizalom és az erősségek között. A diákjaim tudatosították, hogy az önbizalom nem a tökéletességből, hanem az erősségeik ismeretéből és használatából fakad. Amikor látják, hogy mire képesek, és tapasztalják, hogy az értékeik működnek, természetesen növekszik az önmagunkba vetett hitük is. S ez Önbizalom Program legfőbb célja.
Papp Judit





