Apró öröm – Nagy boldogság

- Csoport neve: Bojtocska
- Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Apró örömök élvezete
- (105 megtekintés)
Foglalkozásterv 7. – Apró örömök élvezete
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
Ráhangolódás
Apró örömök: egy-egy pillanat, amikor látunk, érzünk, hallunk valami olyat, aminek örülni tudunk. Amikor nem erőlködve, hanem „csak úgy” örülni tudunk olyan dolgoknak, amik mellett máskor lehet, hogy elmennénk.
A boldogságot a szívünkkel érezzük, de hogy erre az érzésre rátaláljunk, az érzékszerveink segítenek.
Például, ha:
-meglátjuk anyát, apát
-meghalljuk kedvenc dalunkat
-megsimogatjuk kedvenc állatunkat
-megkóstoljuk kedvenc ételünket
-megérezzük az elkészült süti illatát…
Relaxáció
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”
„Összehangoló”3
Meghallgatjuk Bagdi Bella: Imádok élni című dalát.
Jelentésteremtés
Körben ülnek a gyerekek. Színes kockákat teszünk a szőnyeg közepére. Minden színből 3-al kevesebb legyen a játékosok számánál! Minden színről mondunk egy rövid mondókát, versrészletet. A mondóka végén a gyerekeknek meg kell ragadnia egy olyan színű kockát, amilyenről verseltünk.
Akinek nem jutott kocka, annak az a feladata, hogy elmondja, hogy mit szeret, ami pl. kék színű…
Kék, kék, kék.
Kék az ég.
Babám szeme s a nefelejcs
az is kék.
Zöld, zöld, zöld.
Zöld a fű, a falevél.
Zöld a fürge
kicsi gyík,
kezed közül kisiklik.
Piros, piros, piros.
Piros a cseresznye,
ribizli, málna.
Megtelik gyorsan
Peti kosárkája.
Fekete, fekete, fekete.
A korom fekete.
Szép, tiszta ruhádat
nehogy bepettyezze!
Sárga, sárga, sárga
kanári madárka.
Rigó is van sárga,
most szállt épp az ágra.
Fehér, fehér, fehér
a jó búzakenyér.
Fehér a hó
és az irka,
ha nincs benne irka-firka.
Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: A homokvár című meséjét.
A mese végén megbeszéljük, hogy:
– mire készültek az állatkák
– mi zavarta meg őket
– mi történt a dinnyével
– eljutottak-e a szigetre
– sikerült megépíteniük a várat
– a nap folyamán bosszankodtak, vagy örültek minden lehetőségnek
Reflektálás
Miközben lerajzoljuk és kiszínezzük „Örömkét” egyik gyermek segítségével, megtanuljuk a következő versikét:
Mikor örül a szemed? Ha a világ szépet mutat neked!
Mikor örül a szád? Ha minduntalan mosolyra áll!
Mikor örül a füled? Ha szép zenét hall, és nem süket!
Mikor örül az orrod? Ha a jó illatot eléje tartod!
Mikor örül a bőröd? Ha simogatod, meg nem ütöd!
Jöhet a próba – meglátod jó móka!
Téma továbbadása:
Miután lerajzoltuk és kiszíneztük „Örömkét”, felragasztjuk egy jól látható és a gyerekek által elérhető helyre. A gyerekek feladata, hogy hozzanak olyan képeket, amelyek azt ábrázolják, hogy minek örülnek a hétköznapokban. Amit látunk, hallunk, ízlelünk, tapintunk, szagolunk… Ezeket lerajzolhatják, festhetik, kivághatják újságból, stb. Minden gyermek felragaszthatja „Örömke” mellé az általa készített képeket.