Áprilisi Boldogságóra

BOLDOGSÁGÓRA VÁZLAT

A foglalkozás ideje: 2023. április 24.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló
Korcsoport: Középső-nagycsoport
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
A foglaalkozás témája: Megbocsátás gyakorlása

A tevékenység kidolgozása
1: Szervezési feladatok:
– A tevékenységhez szükséges eszközök megfelelő helyre helyezése a foglalkozás zavartalan lebonyolítása érdekében.
– Friss levegő biztosításával a gyermekek komfortérzetének megalapozása

Motiváció:
„Bocsánat madár”
Múlt héten mindenkinek volt lehetősége egy fehér galambot kivágni, ami a béke jelképe.
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy béke legyen mindenki szívében, miért jobb, ha nyugodt a lelkünk, nem őrzünk „tüskéket benne”.Ez volt a kiindulási alapunk, hogy meg tudjunk bocsátani annak, aki valamivel megbántott bennünket.
A foglalkozás elején mindenki kiválaszthatott valakit, akinek szívesen átadná a madarát.

A foglalkozást kezdő relaxáció:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai közül :
– A haragomat kifújom, mint a cica, nyújtózom
– Repül a madár, szárnyalva száll..
– Hintaszék

A foglalkozást kezdő éneklés:
Bagdy Bella: Ho’oponopono c. dalával további relaxálást végzünk

A téma bevezetése:
Antal Ágnes AFGÉS módszerét alkalmazva mindenki elmondhatja a pajtásainak, hogy ki , miért hálás…
„Hálás vagyok neked, mert…”
Arra törekszem, hogy a megbántásokból, az őket ért sérelmekből pozitívumokat emeljenek ki.

A téma feldolgozása:
Boldog Dóra ,ha megérkezik, az mindig azt jelzi, hogy most a mese következik:
„Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját, mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra, ezt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, Kerekerdőn a boldogság megtalál”

Mese: Bezzeg Andrea. Tündéri bocsánat
A mese után beszélgetőkört tartunk, ebből is tudom leellenőrizni, hogy megértették-e a mese mondanivalóját?

A téma feldolgozása:
– A megbocsátás varázsszavainak kiszínezése az asztaloknál.

A foglalkozás lezárása:
– A megbocsátás jelének felhelyezése a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára

A foglalkozást záró éneklés:
Közös koreográfiára táncolás a csoportszobában a fehér galambokkal.
Bagdy Bella Jól érzem magam c. dalára madarak reptetése.

A téma továbbadása:
Mivel áprilisban tartjuk a Föld napját, a téma továbbadása így kézenfekvő, az intézmény bevonása egy közös rendezvényen valósulhatott meg.

A családok bevonása:
A környezettudatos életszemlélet megvalósítása érdekében a családok otthoni feladatot kapnak.
Aki teheti, készíthet a gyerkőcével közösen háztartási hulladékokból valami érdekes dolgot, ezzel is tudatosítva az újrahasznosítás fontosságát.
A beküldött alkotásokból folyamatos kiállítást szeretnénk az intézményünkbe elhelyezni.

A téma további feldolgozása:

– „Tavaszi szél”
A szabadban szalagokat reptetünk – kiengedjük magunkból a feszültséget
– Madarak etetése a téren.
Úgy tervezzük, hogy a közeli téren, ahol sok időt szoktunk tölteni, és gyakran találunk galambokat, ennivaló magokat szeretnénk szórni a madaraknak.

REFLEXIÓ- ÁPRILIS

Ebben a hónapban a megbocsátás volt a feldolgozandó témánk.
Szinte minden nap akadt valami „megbocsátandó dolog”, mivel a gyerkőcök mostanában nagyon elevenek lettek, gyakran kerülnek konfliktusba egymással, már nagyon érződik, hogy elfáradtak és mivel a jó idő is beköszöntött, egyre elevenebbek lettek.
A testi-lelki harmónia megteremtésében egy kicsit elvesztünk, de az egymásra figyelésre igyekszünk nagy hangsúlyt fektetni.
Gyakori beszélgetőköröket használtam most is, így mindenkinek volt lehetősége elmondani, hogy megbátott-e valakit, elfogadta-e valaki bocsánat kérést, és ha nem, azt miért tette.
Sokat beszélhettek az érzéseikről, és nagyon értelmes válaszokat kaptam a feltett kérdéseimre.
A „varázsszavakat” gyakran használják már,és felszólítás nélkül kérik egymás bocsánatát., esetleges problémáikat ezek segítségével igyekeznek megoldani.
Igyekeztünk kreatív és konstruktív módon gyakorolni a bocsánatkéréseket, a benne rejlő „gyógyító erőt” mindig kihasználtuk.
Gyakoriak voltak ebben a hónapban a családi nézőpontok naptárba javasolt „rossz érzések” elengedése egy mély sóhajjal, és ezek a sóhajok bizony elég gyakran elhangzottak mostanában, viszont érezhető volt, ahogy távozott a sok feszültség a gyerekekből.
A sóhajokat nemcsak a csoportszobában engedtük szabadjára, hanem kint a friss levegőn, a természetben is, mindezzel fokozva a feszültségek oldását.
Szintén a családi naptárból használtam azt a technikát, hogy ha valaki mérges lett, mindig megkérdeztük, hogy mire lenne szüksége a megnyugváshoz.
Bocsánat állatos játékunk is volt, igaz, mi békegalambot használtunk a megbocsátás jelképeként.
A sétáink során gyakran megtudjuk figyelni a repkedő madarakat, és innen jött az ötlet, hogy a téren találkozni szoktunk galambokkal, akiknek magokat szórtunk ki, hogy ők is jól lakhassanak.
A megbocsátás dalát gyakran alkalmazom a délutáni csendes pihenő idején is a lefekvéshez, és volt olyan alkalom is, hogy a napi relaxációhoz a gyerekek kérték a dalt, hogy arra relaxáljunk.
Új játékunk lett ebben a hónapban az „Átkarolom játék”. Az a feladat ilyenkor, hogy gondolniuk kell valakire, akire valamiért megharagudtak, majd megbeszéljük, hogy mi az a tulajdonság, amit szeretnek abban az illetőben, milyen jó cselekedetet tett meg már velük. Ezt az ötletet egy 2 évvel ezelőtt feltöltött anyagban olvastam, és nálunk nagyon bevált lett.
A megbocsátással járó megkönnyebbülésre nagyon jó módszer a kavicsok messzire hajítása is, hiszen megkönnyebbülést jelenthet a gyerkőcöknek, és mi sokszor használunk kavicsokat, gyűjtögetjük őket és ha szükség van, el is tudjuk hajítani, nagy-nagy nevetések közepette.
Áprilisban a Föld napjára koncentráltunk, hiszen tudjuk, hogy sok-sok bocsánatkéréssel tartozunk a Földünknek.
Igyekeztünk a szelektív hulladékgyűjtésre és az újrahasznosításra helyezni a hangsúlyt, a szülők bevonásával tenni valamit a Földünk megóvásáért.
Intézményi szinten a mi csoportunk rendezte a Föld napi virágültetést, levendula bokrok kihelyezését az óvoda udvaron, és egy kis táncos,zenés bemutatóval is kedveskedtünk a többi kisgyermeknek, melynek anyagát fel is töltöttem a Pozitív Pedagógia és Nevelési Program Boldogságóra oldalára is.
Nagyon élveztük az e havi boldogságórákat, hiszen nagyon érdekes és hasznos programban volt részünk, és nem utolsó sorban sok-sok boldog pillanatot élhettünk újra át, együtt, egymással.