„Álmodj nagyot!”

„Álmodj nagyot!”

„Álmodj nagyot!”

Nagycsoportosok vagyunk, ezért januárban egyik fő témánk az iskola, hiszen ekkor vannak a „felvételi meghallgatások”. Mindenki tudja, hogy ezek milyen izgalommal, feszültséggel és stresszel járhatnak egy 6 éves gyermekre nézve. Így aztán a célok kitűzésénél elsősorban az önbizalom növelő gyakorlatokra helyeztem a hangsúlyt. Fontosnak tartom, hogy a gyermek legyen tisztában képességeivel, azzal, amiben jó, amiben erős. Ezért rendszeresen alkalmazzuk a pozitív megerősítéseket, dicsérjük és bíztatjuk a gyermeket, kiemelve az erősségeket, hogy minél több sikerélményt élhessenek át.
„Szupererő feltérképezése”
A gyermekkel többször átbeszéltük már ezt a témát, amikor is felsoroljuk, ki miben ügyes, tehetséges. Segítünk megtalálni azon tulajdonságait, amelyek valamilyen formában kiemelkedők. Pl. ügyesen tornázik, szépen táncol, jól számol, jószívű az iskolatársaival. Bármi lehet pozitív tulajdonság, azaz szupererő, amit ő annak érez. Ezután nincs más dolga, mint a szupererő térképen felhelyezni jelét ahhoz a szimbólumhoz, amiben jónak érzi magát, vagy célként megjelölve, jónak szeretné!!magát érezni.
„Szuperhősök”
Természetesen az óvodáskorú gyermeknél fontos, hogy ne csak szóban, hanem cselekedtetésben is érzékeltessük az adott témát, amit ezáltal könnyebben átél, átérez. Ezért a következő instrukciót kapták:
„Mi lennél, ha szuperhős lennél? Mit tud, amit te nem? Merjünk mi is nagyok lenni, mutassunk szuperhős beállásokat.”
Érdemes megfigyelni ilyenkor az arcukat, mert a kisgyermek még mindent őszintén átél és hisz a varázslatban.
„Az én nagy álmom”
Ennél a feladatnál előzmény volt, az újévi szerencsehozó szimbólumokkal való ismerkedés (négylevelű lóhere medált készítettünk, kéményseprőt barkácsoltunk, újévi kismalacot festettünk).
Az én nagy álmom instrukciója:
„ Bármit elérhetsz, amit szeretnél, csak le kell rajzolnod, erősen arra gondolni, hogy sikerülni fog és még a négylevelű lóhere medálodat is segítségül hívhatod.”
Természetesen megbeszéltük, hogy itt ne ajándékra gondoljanak, hanem valami olyan dologra, amit szeretnének elérni, hogy teljesüljön. Az elkészült rajzokat kiraktuk a táblára, hogy megismerjék egymás kívánságait.
Ezt a játékot tovább fűztük az „Egy nap egy kívánság” című játékkal, amikor is a lerajzolt és az óvodában teljesíthető „álmok” közül egy valóra válhat. Zéti kívánsága az volt, hogy szeretné, ha a karácsonyra kapott kiskutyája bejöhetne az oviba, mely természetesen valóra is vált.
„Varázshópehely”
Ez a relaxációs gyakorlat az ellazulás, az ön és egymás szeretetéről szól, alapját a Boldogságóra tankönyvből vettem. Halk zene mellett (Bagdi Bella: Szép nap), a gyermekek behunyják szemüket és a következő szöveg alapján használják képzeletüket:
„Képzeld el, hogy szép hóesésben állsz. Különleges hópelyhek hullanak, gyönyörűek, hatalmasak. Varázshópelyhek. Akinek egy ilyen az orrára esik és be tudja lélegezni, az nagyon jól érzi magát. Figyeljétek ezeket a hópelyheket és ha az orrotok elé száll, jó mélyen lélegezzétek be. Három varázshópelyhet fogunk belélegezni. (ez egy légzőgyakorlat). Ha beszippantottad a három varázshópelyhet, nyisd ki a szemed, nézz fel az égre és tárd ki magasra a karod, hogy a hópelyhek a tenyeredre is szállhassanak, közben ringatózzunk jobbra és balra. Most pedig öleld át magad, mint amikor a szüleid ölelnek meg. Megérdemled, hiszen te egy csodálatos kisgyermek vagy, egy szuperhős….Most pedig öleljétek meg azt, aki ma valami jót tett veletek, aki örömet okozott neked és ringatózzatok együtt a hóesésben. „
„Titkos térkép”
Ebben a játékban Boldog Dóra segítségül hívta a Nyuszi csoportot. Barátnője, Szófia hercegnő, elvesztette a fényképét, helyette egy térképet talált, amit egyedül nem tud felfedezni. A gyermekek hamar rájöttek, hogy csoportszobánk térképét kell követni és a fényképek 24 darabját gyorsan meg is találták, majd összerakták.

És végül, de nem utolsó sorban az „Álmodj nagyot” projekt margójára szeretnék egy saját élményt megosztani veletek.
Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy Boldogságóra pedagógus nagykövet lehetek, melyet tiszta szívvel és lélekkel szeretnék képviselni. Igazi álmom vált valóra, amikor rátaláltam a programra, hiszen már a képzés során ráébredtem, hogy ez az én utam, ezt tudom hitelesen és elkötelezetten továbbadni gyermeknek, szülőnek, pedagógusnak egyaránt.
Mindenképp szeretném kiemelni, hogy a Boldogságóra Pedagógus Nagyköveti kinevezésem nem jöhetett volna létre, ha nem áll mellém egy olyan kiváló csapat, mint a következők:
Először is a legfontosabb, hogy Bagdi Bellának és szakmai csapatának köszönhetően megszületett a Boldogságóra Program.
A Boldogságóra Program szakmai vezetőjének Jozifek Zsófiának és szakmai koordinátorunk Fesztbaum Évának szeretném megköszönni a belém fektetett bizalmukat és azt, hogy megállás nélkül motiválnak engem pozitív visszajelzéseikkel.
Köszönöm, hogy hasonló érdeklődésű Boldogságórás kollégákkal és nagy tudású, jól felkészült előadókkal találkozhatok a program kapcsán.
Köszönöm a Makói Óvoda intézményvezetőjének, Bányai Anitának, hogy támogatta a Boldogságóra képzésemet és szabad kezet adott a Boldogságóra program bevezetéséhez.
Magam kezdeményeztem a program beépítését az óvodai nevelőmunkába, de gyorsan megtaláltak a hasonlóan gondolkodó, csatlakozni vágyó kollégák és így kialakult a boldogórás közösségünk, akikkel támogatjuk, motiváljuk egymást.
Nagyban segíti munkámat, hogy kollégáim minden kezdeményezésemre összefogással és a segíteni akarás szándékával reagálnak.
Szeretettel, hálás szívvel köszönöm óvodánk szülői közösségének, hogy támogató és befogadó módon reagáltak a programra.
Rengeteg támogatást kapok családomtól és barátaimtól, hiszen a programra fordított időm nagy részét tőlük spóroltam meg.
És végül, de nem utolsó sorban szeretném megemlíteni óvodás gyermekeimet, akik tiszta, szívből jövő szeretetükkel, ragaszkodásukkal a legnagyobb motivációt adják munkámhoz.

ooo

Képek