„A Zsadányi Tündérkert Óvoda Katica csoportja Hálás a Boldogságóráért!”

- Csoport neve: Méhecske nagycsoport
- Zsadányi Tündérkert Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (244 megtekintés)
Boldogságóra
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Nagycsoport
1. A HÁLA gyakorlása
Boldogságórát tartó pedagógus Balázsné Barta Anikó Judit
Intézmény neve, címe Zsadányi Tündérkert Óvoda Zsadány, Béke utca 56.
Tanév 2023/2024
Csoport Nagycsoport (Katica)
Témakör A hála gyakorlása 1. (szeptember)
Mindennapos testnevelés reggelente:
• Gyerekek, gyerekek, szeretik a perecet (ÉNO)
• Sorba felálltok kis ovisok (énekelve köralakítás) (Mozdulj rá!)
• Lassan jár a csiga-biga (Mozdulj rá!)
1. Foglalkozást kezdő relaxáció:
3. „Napimádás”, (Könyv 37. old.)
5. „Égig érő fa vagyok” (Könyv 37. old.)
2. A téma bevezetése:
Szőnyegre leülünk és köszöntjük egymást, bemutatkozunk egymásnak
Gyerekek! Válasszon mindenki egy macis kártyát, mindenki olyat válasszon, ahogyan érzi magát. Van mosolygós, szomorú, sírós, vidám, gondolkodó.
Miután mindenki választott egyet, akkor körben haladva mindenki elmondhatja a nevét, az óvodai jelét és azt, hogy milyen macis kártyát választott, miért azt választotta.
Én kezdem! (Mosolygós maci) Örülök, hálás vagyok, hogy szépen csendben figyeltek!
A Hála szó jelentése gyermekszemmel: szeretet, boldogság, öröm.
Gyerekek! Mit gondoltok, mit jelent az a szó, hogy Hála?
Mondd el, mikor örülsz, mikor vagy hálás, kinek vagy hálás?
Az óvónő kezdi!
-Én azért vagyok Hálás, hogy tarthatok Nektek Boldogságórát!
-Azért vagyok Hálás, hogy itt vagyunk együtt a nagycsoportban.
-Azért vagyok Hálás, hogy ilyen sokan vagyunk.
-Boldog vagyok, mert a kérésemre gyorsan, ügyesen a helyére pakoltátok a játékokat.
A Boldogság várának elképzelése (beszélgetőkörben)
Gyerekek! Képzeljétek el, hogy a Katica csoportnak is lehet Boldogság vára. Csukjátok be a szemeteket és képzeljétek magatok elé, hogyan nézhet ki! Van neki ablaka, ajtaja, magas, alacsony, kicsi, nagy stb. Hány ablaka van? Sok tornya van? Milyen színű? Képzeljétek el, hogy 10 lépcsőfok vezet az ajtóhoz és azon tudunk bemenni, ha feljutunk rajta. Ahhoz, hogy feljussunk egy lépcsőre, mindig lesz feladatunk és ha elvégeztük, akkor felragasztjuk rá a jelet. Az elsőre a HÁLA jelét, a virágot fogjuk ragasztani, ha elkészítettük.
Most nyissátok ki a szemeteket és beszéljük meg, hogy milyen legyen a Katica csoport Boldogság vára.
3. Személyiségfejlesztő gyerekdalok éneklése
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
Dalok a Boldogságóra könyvekhez a 3-6 éves korosztály számára
Gyerekek! Hoztam nektek egy nagyon szép dalt, hallgassuk meg együtt.
Boldogságmondóka meghallgatása
Ölelőkör: Kérlek öleld meg a melletted ülő társadat! Mondd neki, hogy hálás vagy azért, mert: a barátod lehetek, reggelente együtt érkezünk az óvodába, játszol velem, melletted ülök, rám mosolyogsz, segítesz nekem, szépen rajzolsz stb.)
Megdicsérek mindenkit, hálás vagyok azért, hogy a körben maradtatok!
A mese előtt újra eljátsszuk az „Égig érő fa vagyok” című relaxációs gyakorlatot
4. A téma feldolgozása mesével
Mese: Bezzeg Andrea: A Hálafa története (Boldogságóra kézikönyv 54. old.)
Gyerekek! Hoztam nektek egy mesét. Boldog Dórának hívják a segítőmet. Ezentúl Ő hozza nekünk a meséket.
Elkezdem a mesebevezető mondókával.
A mese után a fa mondókáját 2-3x elismételjük (kézikönyv 56. old.)
Kérdéseket teszek fel a gyerekeknek a meséről, a fa érzéseiről, az érzelmekről.
Gyerekek! Hálás vagyok azért, mert figyelmesen végig hallgattátok a mesét!
5. A foglalkozás lezárása
-Kezek körbe rajzolása és színezése az ősz színeivel (Boldogságóra munkafüzet 6. old.)
-A hála jelének kiszínezése, (Boldogságóra munkafüzet 7. old.) (szülőknek, testvéreknek átadása délután)
Közben zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
Dalok a Boldogságóra könyvekhez a 3-6 éves korosztály számára
7. A téma továbbadása
A szülők megnézhetik az elkészült, kiszínezett kezeket, ha jönnek a gyerekekért. (Ezek lesznek a Boldogságfa levelei)
A zenét feltesszük a katica csoportba, hogy otthon is meghallgathassák a szülőkkel a gyermekek.
Boldogságmondóka elmondása:
„A mai napon, a mai napon
A boldogságra rátalálok,
Rátalálok, ahol vagyok,
Hopsz, elkapom, megfogom!”
Reflexió:
A mesterprogramomat az óvoda-iskola átmenet támogatása Boldogságórákkal szeretném megvalósítani. A nagycsoportban még nem tartanak Boldogságórákat. Ezért az Igazgató asszonnyal megbeszéltem, hogy havi egy alkalommal megtartom a nagycsoportosoknak azért, mert, ha iskolába mennek, akkor már ne legyen ismeretlen a gyermekek számára ez a tevékenység. Az újra találkozás öröme sokkal jobb és hatékonyabb lesz első osztályban. Az óvodapedagógus kollégákkal összeültünk és arra a közös nevezőre jutottunk, hogy ez nagyon jó ötlet. A szülőket tájékoztattuk erről a tervezett tevékenységről és a nyilatkozatokat a csoportban aláírták a szülők arról, hogy engedélyezik a gyermekekről a fotók készítését és a Boldogságóra.hu felületre való feltöltését.
A tevékenységet péntekre tettük, mindig az éppen aktuális témához kapcsolom a Boldogságóra tevékenység havi témáját. Szeptember az első hónap, aminek a témája: A Hála gyakorlása. Mivel péntekenként Ének, zene, énekes játék, gyermektánc és Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka tevékenység van, ezért ehhez nagyon jól illeszkedik a Boldogságóra tevékenység. Komplex tevékenységről van szó: mindennapi mozgással, relaxációs gyakorlatokkal kezdünk (Prof. Dr. Bagdy Emőke által kidolgozott gyakorlatok), zenét hallgatunk (a témához javasol, Bagdi Bella zenéiből). A hónap aktuális témáihoz mindig kapcsolódik egy mese is, amit tapasztalatból mondok, hogy mindig érdeklődéssel hallgatják a gyermekek. A téma lezárásaként kiszínezzük a Hála jelét, ami egy virág, valamint az évszakhoz, a csoport heti témájához kapcsolódó vizuális tevékenységet végzünk. (Kezek körbe rajzolása az ősz színeivel)
A nagycsoportba, amikor bementem, a gyerekek hamar összepakolták a játékokat és érdeklődve várták, hogy mit is fogunk csinálni. Megkérdeztem, hogy ki ismer engem? Mindenki tudta a nevemet és hogy a középső csoportosok óvónénije vagyok. Több gyermeknek van testvére a csoportomban, így reggelente mindig találkozom ezekkel a nagycsoportosokkal. Amikor elmondtam, hogy miért én tartok most náluk foglalkozást, akkor mosolyogtak és érdeklődve várták, hogy mi is fog következni. A gyermekek bemutatkoztak, ekkor még néhányan kicsit bátortalanok, halkak voltak. A tornát, a relaxációs gyakorlatokat mindenki ügyesen végezte, jól érezték magukat közben. Amikor a beszélgetőkörhöz leültünk, akkor az egyik túlmozgásos, viselkedésproblémás gyermeket ültettem magam mellé, mert úgy láttam, hogy ő lesz az, aki zavarja a társait és bohóckodik. (Jól gondoltam, jól ítéltem meg!) Az autizmus spektrum zavarral küzdő gyermek érdeklődéssel figyelt, szemben ült velem a körben. A macis kártyáknál (egy gyermek kivételével), mindenki azt mondta, hogy örömmel, kíváncsisággal, érdeklődéssel, boldogan jött az óvodába. Az egyik gyermek, aki csendes, visszahúzódó, lemaradt az előző csoportból, azt mondta, hogy ő nem szeret óvodába járni.
Bagdi Bella zenéjét meghallgattuk: „Szép nap, ölelj most át engem”
A zene meghallgatása közben kértem a gyermekeket, hogy öleljék át egymást, karolják át egymás vállát. Itt láttam, hogy a barátok egymás mellé ültek. Egy gyermek sírni kezdett, ő nagyon érzékeny és a szép dal hallatán elérzékenyült. A mellette ülő társa és én megvigasztaltuk.
A Hálafa története című mesét érdeklődéssel hallgatták végig. (Boldog Dóra segítő bábom a mellettem ülő, a zene alatt pityergő kislány kezébe adtam, hogy megvigasztalódjon.
A tevékenység lezárásaként újra meghallgattuk a „Szép nap, ölelj most át engem című Bagdi Bella zenét és közben már készültek a gyerekek a tízóraihoz. Sokan mondták, hogy: „Ez jó volt Anikó néni!” Az egyik kisfiú, aki egyébként visszahúzódó, odajött hozzám és átölelt, és puszit adott, és azt mondta: „Szeretlek Anikó néni, gyere máskor is!” Azt hiszem, ez mindent elmond a Boldogságórák pozitív hatásáról! Hálás vagyok, hogy Boldogságórákat is tarthatok!
Az idő jobban eltelt, mint terveztem, ezért változtattam a tevékenységben annyit, hogy a rajzolás, festés, mintázás, kézimunka tevékenységet a tízóraizás után folytatjuk, illetve szabad játékidőben, aki szeretne még több „Hála virágot” is kiszínezhet és átadhatja annak, akinek hálás, akiket kedvel, akiket szeret.
Az első Boldogságóra a nagycsoportban jól sikerült. A katica csoport Boldogságvárát a gyerekek elképzelései szerint a következő héten elkészítjük, hogy a tíz lépcsőfok közül az elsőre felragaszthassuk a „Hála gyakorlása” téma jelét, a hála virágot!
A szülőknek feltesszük a pedagógus kollégák közreműködésével a Katica facebook csoportba a zenét, hogy otthon is hallgathassák.
Jól éreztem magam én is a csoportban, a gyermekek aranyosak és érdeklődőek voltak, köszönöm!