A társas kapcsolatok fontossága: Együtt erősebbek vagyunk

A társas kapcsolatok fontossága: Együtt erősebbek vagyunk

A foglalkozás célja:
A foglalkozás célja az volt, hogy a gyerekek felismerjék és megtapasztalják a jó emberi kapcsolatok fontosságát a lelki jóllétük és egészségük szempontjából. Célunk volt az egymásra figyelés képességének fejlesztése, az empátia erősítése, és a támogató, baráti viselkedésformák tudatosítása.

Tevékenységek és az óra menete:
Az órát a szokásos relaxációs gyakorlattal kezdtük, amely segített ráhangolódni a témára. Ezután a Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát énekeltük el közösen, ami megalapozta a vidám hangulatot.

A főbb tevékenységek a következők voltak:

Játékos bevezetés:
Nyelvtörőkkel és páros feladatokkal kezdtünk, amelyek során a tanulók megtapasztalhatták a társ fontosságát a feladatok sikeres végrehajtásában.
Beszélgetőkör: Megbeszéltük, kik azok az emberek az életünkben (család, barátok, osztálytársak), akikre számíthatunk, akik segítenek, megvigasztalnak, és akikkel együtt tudunk örülni. Gyűjtöttünk a barátsággal kapcsolatos „aranymondásokat” is, például: „A barátok olyanok, akiket szeretünk és akikkel jól érezzük magunkat.”

Szoborjáték:
A gyerekeknek párban kellett különböző érzelmeket vagy szókapcsolatokat eljátszaniuk nonverbálisan (pl. „szeretlek”, „haragszom rád”, „segítek neked”), amit a többieknek kellett kitalálniuk. Ez fejlesztette az érzelmek felismerését és kifejezését.

Kézműves feladat / Csoportmunka:
Az osztály baráti csoportjait egy „Barátságfa” készítésével jelenítettük meg, amelyre mindenki felírta, milyen pozitív tulajdonságokat (erősségeket) lát a társaiban, amelyek segítik a jó kapcsolatok fenntartását. A csoport másik része a szeretetbab színezőt színezte ki. Továbbá ők szeretetbabokat is csíráztattak. A csoport fele kedveskedett a baboknak, a másik fele nem. És láthatták is, hogy amely baboknak kedveskedtek, azok gyorsabban kezdtek el csírázni. Ezt követően elültettük a babokat. És még barátságkarkötőt is csináltak a gyerekek egymásnak, amit roppant mód élveztek.

Tapasztalatok és eredmények:
A gyerekek rendkívül nyitottak és aktívak voltak a foglalkozás során. Érezhető volt, hogy a téma közel áll hozzájuk, és szívesen osztották meg gondolataikat és tapasztalataikat. Különösen élvezték a játékos, mozgásos feladatokat, amelyek során közvetlenül is megtapasztalhatták az együttműködés és a segítségnyújtás örömét.
A foglalkozás megerősítette a meglévő osztályközösséget, és hozzájárult ahhoz, hogy a tanulók tudatosabban figyeljenek egymásra, empatikusabbak legyenek, és ápolják a baráti kapcsolataikat. Tapasztalataink szerint az ilyen órák segítenek a nyitottabb, elfogadóbb légkör kialakításában az osztályon belül.

Képek