A mozgás öröme

- Csoport neve: Picúrok 3.a
- Algyői Fehér Ignác Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Egészséges életmód
- (12 megtekintés)
Mozgásban gazdag hónapot zártunk. Kiemelten foglalkoztunk a Kihívás Napi program megszervezésével, melynek keretében az egész iskolára kiterjedő programot szerveztünk lelkes, fiatal segítőimmel. Délelőtt gyönyörű környezetben a Tiszán sárkányhajóztunk, délután pedig Sporttúrán vettek részt a napközis gyerekek. Mindkét program nagyon sikeres volt. Felemelő volt látni a boldog, önfeledt gyerekarcokat.
A Boldogság szakkörösökkel elmentünk a közeli kilátóhoz és ott zártuk le az évünket. A kellemes helyszínen játékos feladatok segítségével valamennyi boldogságfokozó technikát gyakoroltuk.
A felső tagozatban kiemelten a megbocsátás témakörével foglalkoztam. Így egy év után azt érzem, hogy pozitívan alakult a felsősökkel a kapcsolatom. Várják az órákat és aktívak.
Az alábbiakban megosztom lelkes, szakmailag felkészült kollégám által elkészített Sporttúra forgatókönyvét.
Gyülekező az udvaron, a sportpályán (13:45).
Közös zenés bemelegítéssel nyitjuk meg a rendezvényt az udvaron (13:50):
Ezután a csapatok a menetlevelükben foglaltak szerint elindulnak az első állomáshoz (14:00). Fontos, hogy a sorrendet minden csapat tartsa, mivel így minimalizálható a torlódás veszélye!
1. Kötélhúzás
a. Szükséges szerek: 2db mászókötél és 6db bója
b. Helyszín: A faházak melletti füves rész
c. Feladat leírása: (kb. 3 játékmenet)
A kötél két végén helyezkedik el a két csapat. A pályán a kötél közepét megjelöljük egy szalaggal, és letesszük a középvonalra (bója). Ezen kívül a középvonal mindkét oldalán egy-egy győzelmi vonal (bója) is van kijelölve, kb. 2-3 méterre. A játék indítását az egyik napközis tanár jelzi („Start!” vagy taps). A csapatok elkezdik húzni a kötelet, céljuk az, hogy a középső jelzést áthúzzák az ő győzelmi vonalukon. Az a csapat nyer, amelyik át tudja húzni a kötél közepét a saját oldalára kijelölt győzelmi vonalon túlra.
2. Piros lámpa, zöld lámpa (tyúklépésben haladva)
a. Szükséges szerek: 4db bója
b. Helyszín: Az udvar futópályája
c. Feladat leírása:
Egy napközis tanár lesz a „lámpa”, ő áll az egyik végén a játéktérnek, háttal a többieknek. A többi játékos felsorakozik a másik oldalán a futópályának (startvonalon).
A „lámpa” elkiáltja magát:
„Zöld lámpa!” – Ekkor a játékosok elindulhatnak felé, futva vagy sétálva.
Amikor a „lámpa” hirtelen megfordul és azt kiáltja: „Piros lámpa!”, akkor az összes játékosnak meg kell állnia. (1-2. évfolyamnál lehet a távot zsugorítani azzal, hogy a napközis tanár közelebb áll fel.)
A „lámpa” figyeli, hogy valaki megmozdul-e. Aki mozog vagy nem tud megállni időben, annak vissza kell mennie a startvonalra.
A cél az, hogy három gyerek elérje a lámpát (első, második, harmadik helyezet), és megérintse a napközis tanárt, aki a lámpát játszotta.
3. Japán foci
a. Szükséges szerek: 2db labda
b. Helyszín: Udvar, ping-pong asztalok melletti szabadtér.
c. Feladat leírása: A résztvevők akkora körben állnak, hogy kiterpesztett lábbal a cipőjük széle a szomszédjukhoz érjen. a kör legyen teljesen zárt. Így, terpeszállásban előrehajolnak és kezükkel labdát gurítanak a földön, miközben a lábuk nem mozdulhat el a helyéről. A labdát igyekeznek egy másik játékos lába között csakis kézzel át gurítani a labdát. Akinek a két lába között a labda átcsúszott az kiáll a játékból, így a kör kisebb lesz, a játékosok megint úgy helyezkednek el, hogy a lábuk összeérjen. az megmarad utolsó kettő ember győz. A labda gurítását csakis kézzel szabad kivédeni, a lábakat elmozdítani vagy összezárni nem lehet. Szabad viszont cselezni a másikat megtéveszteni, amellyel a játék izgalmasabb lesz. Ha a labda elemelkedik a földről, akkor új játékmenetet kell megkezdeni.
Csak gurítani szabad a labdát!
Fontos, hogy a két mellettünk lévő szomszéd lábai között ne lőjünk gólt, mert ez esetben mi esünk ki!
d. Részletesebb feladatleírás: https://erzsebettaborok.hu/jatekajanlo-japanfoci/
4. Állomás: Karikás játék
a. Szükséges szerek: osztályonként 4 db hullahopp karika, 4db nagy jelző bója.
b. Helyszín: kosárlabda palánkok közötti része a pályának
Feladat leírása:
Az osztályok egyik fele felállnak egy oszlopba a karika mögé, a másik fele velük szemben. Az első ember kap a kezébe még egy karikát. Szípszóra az első ember beleugrik a földön lévő karikába, és a kezében lévő másik karikát leteszi maga elé úgy, hogy érintse az előzőt. Ezután átlép az imént lerakott karikába és a mögötte lévőt felveszi, ezután a felvett karikát kell maga elé tennie az előbb leírt módon. Így kell haladnia a tanulónak, karikáról karikára a szemben lévő első emberig. Ha odaért, odaadja a kezében lévő karikát a szemben álló első embernek és kiugrik a földön lévő karikából. Amikor ez megtörtént a másik tanuló (aki a kezébe kapta a karikát) beleugrik a földön lévő karikába és halad a számára szemben lévő csapatrészhez.
5. Állomás: Erőfitogtatás/ ,,Gyurmázás”
a. Szükséges szerek: Nem kell
b. Helyszín: az iskola street workout (kondi) parkja
c. Feladat leírása: Csoportonként egy megadott mennyiségű erősítő gyakorlatot kell végezni a parkban található szereket használva.
Előreláthatólag, ha teljes közeli az osztálylétszám, ez esetben nagyobb számokban is lehet gondolkodni. 3-4 évfolyamok esetén 200-300 db körüli erősítő feladat, osztályonként, 1-2 évfolyam esetén 100-200 db (a mennyiségeket az állomásfőnökök határozzák meg, de előtte szükséges a konzultáció e téren a csoportokat kísérő napközis tanárokkal.
Példa.: Vannak 20-an egy másodikos osztályban. Mindenki megcsinál 10 fekvőtámaszt és készen is vannak az előre meghatározott 200 db erősítő elemmel. Ha vannak kevésbé sportosok az osztályban, akkor ők kevesebbet csinálhatnak, ha a sportosabbak meg tudják csinálni pluszban kiesett mennyiséget.
A parkban található szerekkel a következő feladatok végezhetőek el, balesetmentesen:
tolóckodás
vagy
húzódzkodás (ha tudnak)
fekvőtámasz 🡪 láb a létra egyik alsó fokán, VAGY kéz a létra egyik alsó fokán (könnyített verzió)
lábemelés a hasazó szeren,
vagy lábemelés a párhuzamos korláton
fordított evezés
6. Állomás: A kézilabdakapu ,,bombázása”
a. Szükséges szerek: osztályonként 4 db különböző méretű labda vagy kézilabda (összesen 8db), 8db jelzőszalag (kapunként 4db), 8db különböző méretű hullahopp karika (kapunként 4db).
b. Helyszín: A kinti pálya két kézilabda kapuja
c. Feladat leírása: A gyerekek beállnak egyoszlopos vonal alakzatba a kapu elé, a kijelölt hely mögé (3-4 évf 9m-es szaggatott vonal, 1-2 évf 6-os vonal (a szaggatott vonallal párhuzamosan futó vonal).
A hullahopp karikák a kapuban fel vannak lógatva. A kisebb karikák 3 pontot érnek, a kapufák 2 pontot érnek és a nagyobb karikák 1 pontot.
A csapatnak az lesz a feladata, hogy a labdát átdobják a karikákok, vagy el kell találniuk a kapufát. A megdobott pontokat az állomásfőnök fogja számolni, valamint ő fogja mérni az időt is.
Aki eldobta a kezében lévő labdát, az el is meg az eldobott labdáért és odaadja a soron következőnek. A játékmenet 4-5 percig tarthat, amit időzítővel mér az állomásvezető.