A mi stratégiáink

- Csoport neve: Kiskalozok
- Fazekas József Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (17 megtekintés)
Februári boldogságóránkat a havi téma szavainak megfejtésével kezdtük, hiszen – hiába ismerik már a gyerekek a témákat – ez a két szó minden évben újra és újra magyarázatra szorul… Megbeszéltük, hogy a „megküzdési stratégiák” kifejezés tulajdonképpen azt jelenti, hogy hogyan tudunk a nehéz élethelyzetekkel megbirkózni, mit tehetünk, hogy átlendüljünk a rossz pillanatokon és visszanyerjük a kiegyensúlyozott és boldog énünket.
Listát készítettünk azokról a nehézségekről, amikkel találkozhatunk gyermekéveink alatt, majd beszélgettünk arról, hogy egy-egy ilyen helyzetben mi segített nekünk, milyen tapasztalataink vannak, hogyan sikerült túljutnunk a nehezebb napokon, a szomorúságon, a megbántáson, a félelmeinken stb.
Egyik technika, amit mindenki alkalmazott már valamikor az élete során, az a tudatos légzéshez kapcsolódott („Ha dühös vagyok, veszek egy mély lélegzetet, mielőtt bármit mondok vagy teszek.”). Felidéztünk két olyan légzéshez kapcsolódó relaxációs gyakorlatot, amit már korábban alkalmaztunk, majd megismertünk két új gyakorlatot, amik szintén a levegővétellel segítenek az ellazulásban, a megoldásban.
Első gyakorlatunk „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom!” című relaxáció volt. A mondókára a tele tüdőt hallható fújással ürítettük ki, közben a szőnyegen jó erős nyújtózással előrekúsztunk a törzsünkkel. Ehhez kapcsolódott a „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga.” gyakorlat, ahol a mondókára a hátunkat domborítottuk, behúztuk a fejet és a nyakat, majd végül a sarkunkra kuporodtunk.
A két új gyakorlat az „Együtt az Á, O és U hangokban.” és a „Tüdőtakarítás.” relaxációk voltak. Kórust alkottunk, ahol a gyerekek a magasabb á-tól a mély ú-ig „á…ó…um”-mal zümmögtek együtt, majd a kórus végigskálázta az I, É, Á, O és U hangokat. Ez utóbbi gyakorlatban egy hang egy be- és kilégzést képviselt.
Miután a szabad levegőn kiengedtük a levegővel együtt a nehézségeket, felfrissülve folytattuk a munkát a tanteremben.
Megismertük a szamuráj meséjét az online ötlettárból. A mese meghallgatása után beszélgettünk saját farsangi élményeinkről, köztünk is voltak szuperhősök, katonák, bátor és erős karakterek. Megbeszéltük, hogy kinek milyen eszköze volt arra, hogy megküzdjön a nehézségekkel (pl: a hercegnő a szépségével és az eszével képviseli az erejét, a ninjának kardja és fizikai ereje volt, a cowboy-nak pisztolya volt és éles esze, a katonának puskája, a favágónak fejszéje stb.). Elkészítettük saját szamuráj páncélunkat, felvérteztük magunkat pozitív tulajdonságokkal, erősségekkel, képességekkel.
Listáztuk azokat a megküzdési stratégiákat, amiket mi is használhatunk egy-egy nehéz helyzetben. Ezekről a technikákról állóképet készítettünk, majd a szavakból és képekből megalkottuk a tablónkat, hogy mindig emlékeztessen minket a teremben arra, mit tehetünk a nehéz pillanatokban, hogyan lendülhetünk át a nehézségeket, milyen megoldásokat találhatunk, hogy visszanyerjük boldog és kiegyensúlyozott énünket.
A téma feldolgozását a Hónap dalának meghallgatásával, majd a Pozitív élmények című zenés relaxációval zártuk