A mi csoportunk

- Csoport neve: Tokaji Tulipánok
- Tokaji Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (87 megtekintés)
Az előző csoporthoz képest más a csoportdinamika a jelen Tulipán csoportban. A gyermekek többsége viselkedése erősen egocentrikus. Ez életkori sajátosság is, de az évek során megfigyelhető, hogy a gyermekek akarati élete változott. Kiscsoportban megfigyeltem, hogy sokkal önállótlanabbak a gyermekek, nincs szülői elvárás. A családok nagy részében a gyermek irányít. Már nemcsak a gyermekek érzelmi nevelésére, de a szülők tájékoztatására, tanácsadására is szükség van. Egyre több az elvált szülő is, amely érzelmi terhet vet ki az egész családra. Kiemelten odafigyelek ezekre a gyermekekre, hiszen tudjuk, hogy az emocionális biztonság megingása lelki és testi tünetek következményei lehetnek. Azért, hogy hitelesebben segítsem a családokat szeptembertől a Nyíregyházi Egyetemre járok Mentálhigiénés közösség és kapcsolatépítő mester szakra. Nagyon érdekes társadalomtudományi, jogi, szociológiai pszichológiai, illetve mentálhigiénés ismeretekkel gazdagodtam az előző hónapokban, amelyet beépítek a munkámba. Azt gondolom, hogy képezni magamat azért jó, mert szélesebb látókörrel sokkal jobban tágul nézőpontom és magasabb szinten fejlődik empátiám. A szülőket bevonom a havi témákba, zárt csoportban beszámolok az eseményekről és javaslatokat nyújtok a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztéséhez. A tevékenységek bevezetéseként meditációnak arcizomlazítás játékosan feladatot választottam. Összeszorított száj mellett felfújták az arcukat, és jó erősen fújták, mint egy lufi, pukkanó hangot adtunk ez nagyon tetszett a gyerekeknek. Folytattuk a relaxációt zenével. Ellazulok, laza vagyok című dalt hallgattuk meg, és követtük az instrukciókat. Az előző nap elkészített mikulás virágokat megfogtuk és a rajta lévő jelek nem sajátjuk volt. A feladat az volt, hogy a jelen szereplő társaikról, jó tulajdonságokat kellett felsorolni. Szeretném, ha a gyermekek a jóra koncentrálnának, mindig az jut eszükbe, hogy ki, milyen negatív cselekedetet vitt végbe. Szeretném, ha nem csak külső tulajdonságokat fogalmazzák meg, hanem figyeljenek fejlődő személyiségük belső értékeire. Általánosságban elmondható a csoportomba járó gyermekekre, hogy többségük nagy önbizalommal rendelkezik. Ez nagyon fontos az életben való boldoguláshoz, nem szeretném, ha csalódások érnék Őket és éppen ezért fontos a biztatás, a támogatás a kihívást jelentő feladatoknál. Elsődleges feladat kialakítani a pozitív, reális énképet. A gyermekek legyenek tisztában korlátaikkal, alakuljon ki a frusztrációs tolerancia és a szabálytudat. Szeretném, ha mindig a jószándék vezérelne minket és közösen dolgozhassunk önmagunk fejlődéséért. Ebben az évben kiemelten koncentrálok erősségeikre. Következő feladat az erősség munkafüzetből csapatmunka erősség mondókát elmondtuk többször is gyakoroltuk. A hozzá tartozó képet kiszíneztük a gyerekekkel. A következő kezdeményezés a mese volt Tavaszi ébresztő címmel. A mese szereplőjének tulajdonságait beszéltük meg. A csapat munkáról és a csoportunknak az összetartozásáról folytattuk az eszmecserét. Elkészítettük a barátság láncot mindenki ki színezte a nemének megfelelő fiút vagy lányt. Az ember figurákat kivágtuk és felragasztottuk egy lila kartonra, mintha körben állnánk, mint egy igazi lánc. Mindenki kapott három jelet és választott három barátokat ahová szeretnénk a jeleket felragasztani. Így a játékkal egy bekötött szociometriai vizsgálat is lezajlott. Szerencsére mindenki itt volt csoportban, nem volt hiányzó. 2 gyermek nem kapott jelet, ezért peremhelyzetűek. Az egyik BTMN spektrumzavaros kisfiú, a viselkedését nehezen tudják a gyermekek tolerálni, mert sokszor kiszámíthatatlan. Előfordul, hogy hirtelen meglöki a gyermekeket, kommunikálni nehezen tud velük, hátránykompenzáció összetett, szociális területen érintett. Fejlesztőpedagógusként is foglalkozom vele szakértői javaslat szerint heti 11 órában. A másik egy „csúnya” válás közepén lévő kislány, nagyon bátortalan, nem eszik az óvodában. Kis lépésekben haladunk, már elértük, hogy már iszik folyadékot és már csatlakozik, sodródik a tevékenységekbe, mára már nem különül el, de kölcsönös kötődése a gyermekekhez még nem alakult ki. Az ő választásai jelzik, hogy Ő kit szeretne barátnak, ez jó jelzés nekünk, hogy közösségi motivációkat próbáljuk úgy rendezni, hogy kielégítő legyen a kislány vágyainak. Boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt játszottuk el a gyerekeknek, amely már hagyomány, ezzel a fejezzük be a boldogóra foglalkozást. A játékok végén pedig felraktuk a vár harmadik lépcsőfok ára a szimbólumot jelző kiszínezett emblémákat. A boldog óra foglalkozás nagyon sok tapasztalatot ad a gyerekeknek segít megismerni újabb fogalmakat és tudatosítani saját és társaik által jelzett érzelmeket. Segít előtérbe helyezni a pozitív gondolatokat. Nagyobb hangsúlyt kap a társas kapcsolat és társakhoz való kötődés emocionális kifejezése. Úgy gondolom, hogy mindannyiunknak szükségünk van a fejlődésre, akár gyerekek vagy felnőttek vagyunk. A társas kapcsolatok alakításában határozottan érzem, hogy kiemelt feladatom van.