A megbocsátás gyakorlása

A megbocsátás gyakorlása

A megbocsátás gyakorlása

Az április órám bemutató óra volt, amelyet meglátogatott iskolánk vezetősége és néhány kolléganő.

1. Relaxációs gyakorlat: „Közös légzés”

2. Kövek
Minden tanuló választ egy követ, amit egész órán fognia kell a kezében.

3. A téma bevezetése, megbeszélés
Lehetetlen felnőnünk testi, lelki és kapcsolati sebek nélkül. Miképpen testi seb gyógyulásához megtisztításra, gondozásra, kezelésre van szükség, úgy a lelki és kapcsolati sebesülések is ápolásra, ellátásra szorulnak.
A tanulók végig gondolják, hogy mit jelent számukra a megbocsátás! Milyen érzések, gondolatok jutnak eszükbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudjanak bocsátani? Mi hátráltathat? Példákat mondanak a tanulók.
Az az ember, aki képes rá: megszabadul a haragtól, nem lesz depressziós, önbecsülése erősödik, önmagának tesz jót.
Mindannyian őrzünk feldolgozásra váró sérelmeket. Némelyikük bár megbocsáthatatlannak tűnik, idővel, közös munkával, szeretettel és elfogadással megbocsáthatóvá válhat. A megbocsátásig eltelhetnek percek, hónapok, de akár évtizedek is. Rajtunk múlik, hogy addig érdemes-e ezzel a teherrel a vállunkon együtt élni!

4. Mi jut eszedbe az idézetekről?
Az idézetek szétosztása, a tanulók párokat alkotnak, a párok egymással szembe fordulnak és megbeszélik, kinek mi jut eszébe arról az idézetről, amit kapott.
A tankönyv 213-215. oldal

5. Engedem a kezem
A tanulók felállnak és elhelyezkezkednek a terem közepén úgy egy körben, hogy lehetőleg mindenki keze belekapaszkodik valakiébe. Lehunyják a szemeiket és felidéznek az osztállyal, osztálytársakkal kapcsolatos sérelmeiteket, majd három mély levegővétel után fokozatosan engednek a szorításon és kioldják magukat a kezek szorításából. Lassan leengedik a karokat, egy kicsit hátra is lépnek. Óvatosan, még mindig a szemeteket lehunyva,majd kinyitják a szemeiket és megosztják egymással, kiben maradt még feszültség, ki mennyire érzi most oldottnak magát!

6. Történet megbeszélése Tk.:157.o.
Babemba történet felolvasása, megbeszélése után kiválasztunk valakit és a leírásnak megfelelően elvégezzük a feladatot. Körbe állnunk és elmondjuk a jó cselekedeteit a kiválasztottnak. Senki nem vállalta, hogy a kör közepére áll, így én léptem be a körbe.

7. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Minden tanuló kap egy szívet, amire felír egy dolgot a dalban elhangzottak közül: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek, és odaadja az egyik osztálytársának.

8. Összegzés felírása táblára, megbeszélés
Sérelem
Érzelmek
Elengedés
Megbocsátás
Megbeszéljük, hogy mit jelképeznek a kövek, milyen érzés volt tartani egész órán, majd beledobják a dobozba.
Megbocsátás képlete: megbocsátás+szeretet=lelki béke
Hála

Házi feladat: Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című dalának meghallgatása

Képek