A megbocsátás gyakorlása

A megbocsátás gyakorlása

Megbocsátás gyakorlása

1. Relaxációs gyakorlat: „Buborékban elengedem…”
A végén a tanulók elmondják, hogy milyen gondolatokat kellett a buborékban elengedniük.

2. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogíthat minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg? Átélt-e már valaki , hogy valakinek megbocsátott és sokkal jobban érezte magát? Gondold végig, hogy mit jelent számodra a megbocsátás! Milyen érzések, gondolatok jutnak eszedbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudj bocsátani? Mi hátráltathat? Melyek a megbocsátás előnyei?

G. G. Jampolsky: Megbocsátás című művéből egy részlet felolvasása.

3. Szavak gyűjtése
Megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése és szófelhő készítése az elhangzott szavakból.

4. Megbocsátás szótár (képek kivetítése)
A képek segítségével a tanulók párokban megbeszélik, hogy milyen érzések kísérik a megbocsátást, melyik kép szimbolizálja leginkább a megbocsátás folyamatát.

5. Mark Twain idézetének megbeszélése
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. Ha dühös vagy, nehezebben látod át a problémásabb helyzeteket, ráadásul rendkívül nagy fájdalmat okozol magadnak. Jusson mindig eszedbe: a haraggal csak magadat bünteted. Lehet, hogy az, akire gyűlölettel gondolsz, nem is foglalkozik veled. Szóval morcoskodás helyett inkább beszéld ki a gondjaidat, vagy felejtsd el a haragod!” Mark Twain

A megbocsátás legmagasabb szintje: kívánj jót azoknak, akik megbántottak!

6. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Minden tanuló kap egy szívet, amire felír egy dolgot a dalban elhangzottak közül: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek, és odaadja az egyik osztálytársának.

Képek