A megbocsátás akkor az igazi, ha a saját békénkről szól

- Csoport neve: Mézengúzok 2.a
- Berettyóújfalui József Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Megbocsátás
- (37 megtekintés)
A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. A meg nem bocsátás állandó nehezteléshez, haraghoz, ellenségeskedéshez, gyűlölethez vezet, ami romboló hatású. A megbocsátás tanulható és tanítható. Az érzelmeknek, az empátiának és a kötődésnek fontos szerep jut a folyamatban. Itt iskolai keretek között, szerepjátékok és dráma pedagógiai foglalkozások keretében sokat tehetünk az empátia fejlesztéséért, különösen akkor ha a másik szerepébe bújnak. Elbáboztuk a tündéri bocsánatot, melynek közben elmondtuk ebben a hónapban tanult bocsánatkérő mondókát ill, a gyerekek kívántak valamit a varázspálcájukkal. Megbeszéltük: Aki megbocsátott: az lemond a haragról, leteszi a sérelmét. Akinek megbocsátanak: nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobb emberré válhat. Ellenben, ha a személy nem tud megbocsátani, akkor a tartós harag miatt, úgy érezheti, mindenki megbízhatatlan, az emberek gonoszak. Ha valakinek nem bocsátanak meg, abból arra következtethet nem fogadják el az ő személyét, és csak arra jó hogy másoknak fájdalmat okozzon. Eljátszottuk a szívből, szívbe játékot. Akiben harag, csalódottság van egy társával kapcsolatban, beáll a szívbe és elmondhatja a gondját. Akiről beszél, feláll a szív alakzatból,reagál a hallottakra, kifejezi sajnálatát és tisztázzák a félreértést. Ezután a sértett fél behívja társát a szívbe. Leggyakrabban elhangzott mondat, szomorú voltam, de barátságunk az fontosabb……
Megtanultuk a bocsánatkérés 5 nyelvét:
• Sajnálom- a fájdalmunk kifejezése
• Hibáztam- a felelősség vállalása
• Mivel tehetném jóvá a történteket?- kárpótlás
• Ígérem, nem fordul elő többet –őszinte megbánás
• Meg tudnál bocsátani?- megbocsátás kérése
Bocsánatsoroló: A gyerekeknek egységnyi idő alatt felsoroltak bocsánatkérő mondatot, szót, majd pedig bocsánatkérésre alkalmas nem verbális eszközöket.
Majd megszámoltuk az eredményeket, egy gyerek felolvasta a többiek pedig pipálták.
Ennek a játéknak a célja, hogy egymástól is tanulva megtapasztalják, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni.A megbocsátás erőssége azt jelenti, hogy megtudunk bocsátani másoknak, amikor hibát követnek el. Megbocsátod mások botlásait, hiányosságait, s el tudjuk fogadni még akkor is ha megbántottak.
Adunk második esélyt.
Megbocsátáshoz vezető úton arra is szükségünk lehet, hogy nézőpontot váltsunk.
A másik fejével is gondoljuk át a dolgokat, mi az ami neki rosszul esett.
– Megbocsátás fontos….
– Jóvá tehetem a bűnöm ha,
– Bántani a másikat,….
– Szeressük egymást, mert…
Milyen terhet viszel?
A gyerekek végiggondolták, vannak-e sérelmek, melyeket cipelnek, vonszolnak magukkal
Tudatosítottuk, megfogalmaztuk hogy ezek milyen érzéseket váltottak ki belőlük
Majd olyan eseteket idéztünk fel, amikor már sikerült megbocsátani-egyszerű emlékké változtak a korábbi sérelmek
Megmondtuk: Közmondások- hogyan segítenek ezek a bölcsességek abban, hogy könnyebben tudjunk megbocsátani?
– A lónak négy lába van, mégis megbotlik.
– Tévedni emberi dolog.
– Aki dolgozik, hibázik.
– Senki nem tökéletes.
A megbocsátás hatalmas gyógyító erő.Megszabadít minket a múlttól, és lehetővé teszi, hogy átérezzük azt az örömöt, amely a jelen pillanat teljes megéléséből fakad.
Nagyon fontos, hogy megtanítsuk a gyerekeknek sérelmeik elengedését
Meditáció: Meditálni annyi, mint a belvilággal is kapcsolatba kerülve a gondolataink és érzéseink ölelésébe vonni egy- egy fontos dolgot, amit szeretnénk megőrizni, és azt szeretnénk ha gazdagítaná lelkünket.
Belső világukról is gondoskodni kell, töltsük meg értékekkel.
Ezáltal a lelkünk nemesedik és egyre értékesebb és jobb emberekké válunk.
A meditációra azért van szükség, hogy azok az új ismertek, amelyek a téma feldolgozása során elemzésre kerültek, megfelelő mélységgel legyenek „beültetve” szívünkbe.
Kishajó elúsztatása: Ha megbocsátunk valakinek valamilyen komolyabb sérelmünkéért, az olyan mintha lelkünk felszabadulna egy súlyos teher alól.
Könnyedebbnek, gondtalanabbnak, légiesnek érezhetjük magunkat.
Ezt mutatja be a következő feladat:
Előzetesen elkészítettük a kis hajókat, és megkértem a gyerekeket arra, gondoljanak olyan helyzetre a közelmúltból , amikor valakire valamiéért mérgesek lettek, vagy megbántotta valaki őket.
„ Elengedem a sérelmem! Megbocsájtok!” – ezzel elúsztattuk, vízbe dobtuk a kis hajókat.
Április 28-án szakmai nap volt a József Attila Általános Iskolában. Ezen a napon Bagdy Bella látogatott el hozzánk. Egy nagyon tartalmas lélekemelő nap volt, ahol Bella előadása mellett a 2. a osztályban zajló boldogságórák kerültek bemutatásra.
Nagyon sokféle módot kipróbálhatunk a megbocsátás árnyalatainak megismeréséhez, a gyerekek állhatnak azon az oldalon is, aki megbocsát, de azon is, aki hibázott, és megbocsátásra vár.
Nagyon fontos, a hónap legfőbb feladata, hogy a tanulók megértsék, a megbocsátással maguknak tesznek jót. A megbocsátás, a másikra való pozitív ráhangolódás csak akkor tartós és valódi, ha szívből jövő, ezért is nagyon nehéz az idáig vezető út.
A valódi elfogadás, a teljes megbocsátás sugárzik abból, aki megbocsát.
Sugárzik az elfogadás, a bizalom és a szeretet is.