A hála varázsa.

- Csoport neve: Levendula középső csoport
- Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde - Rákóczi Tagóvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (107 megtekintés)
Téma: Hála gyakorlása
„Élj hálásan! Aki hálás azért, amije van, függetlenül attól, mennyire kevésdologról van is szó, megnyílik egy boldogabb élet felé. Amikor hálávaltelve élünk, az élet többet ad abból, amiért hálásak vagyunk.” Lewis Howes
A hála: 1. segít az élet pozitív élményeit megélni és élvezni;2. megerősíti önbecsülésünket, önértékelésünket;3. segít feloldani a feszültségeket és a megrázkódtatásokat;4. segítőkésszé tesz, ezáltal növeli a hasznosság érzését;5. javítja és megerősíti az emberi kapcsolatokat, és segít az újak kibontakoztatásában;6. kiemel a másokkal való összehasonlítgatás világából, és megtanít örülni annak, amink van;7. a hála összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, ezért képes megszüntetni a haragot, az irigységet, a keserűséget;8. feloldja a jó dolgokhoz való hozzászokást.
Előzmény: Hálaséta
Sétát tettünk a gyerekekkel az óvoda környékén, és együtt fedeztük fel azokat a dolgokra, amelyekért hálásak lehettünk. Megnéztük a közelben a játszóteret, gólyafészket, közelben lakó gyerekek házát, gyümölcs boltot, kisállat boltot.
Cél: A hála jelentőségének megértése és kifejezése játékos, mozgásalapú relaxációs
gyakorlatok és irodalmi feldolgozás segítségével.
Bevezetés: Mozgásos gyakorlatok
A téma ráhangolódása, a gyerekek figyelmének és testének aktiválása.
Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai: A Haragom kifújom…., Domborodok mint a cica…..
Mozgásos mondókák: Almát szed a sündisznó….., Sim-sum fújj a szél……
Gyakorlat: (almát szed a sündisznó) A mondókára a gyerekek lehajolnak, tenyerüket bokától térdig húzzák majd magastartás, kezüket kinyújtóztatják. Lassú séta, magasba tartás, lehajolás, mellső középtartás, has simogatása.
Ismételjék ezt néhányszor, figyelve a mozgás folyamatosságára és a helyes testtartásra.
Relaxációs gyakorlat: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” gyakorlat.
A gyerekek leülnek a földre törökülésbe, majd mély lélegzetet vesznek.
Amikor kifújják a levegőt, úgy képzeljék el, mintha minden haragjuk és feszültségük
kifújódna és előre csúsztatva a kezüket jól nyújtóznak, mint a cica.
Lazító gyakorlat: „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” gyakorlat.
A gyerekek majd a hátukat domborítva, a fejüket és a térdüket a mellkasukhoz szorítják és átkarolják a karjaikkal. és „összegömbölyödnek”, mint egy csiga, hogy ellazítsák magukat.
Ráhangolódás a témára játékkal: Körbe ülünk a gyerekekkel és két plüsst elindítok órajárással megfelelő irányba, majd tapssal jelezve az irányt megváltoztatjuk. A cél, hogy ne érje utol egyik plüss a másikat. Fejleszti a figyelmet, koncentrációt, szociális kapcsolatot.
Hálafa meséje
Cél: Az irodalmi mű feldolgozása a hála témakörén keresztül. Sík bábokkal való bemutatás, dramatizálás.
Mese dramatizálása után beszélgetés kezdeményezése.
Kérdések: „ Kiről szólt a mese? Kik voltak a barátai? Miért volt szomorú az öreg fa? Miért voltak hálásak neki? Miért jó érzés hálásnak lenni?”
Ötletbörze: A gyerekek megosztják gondolataikat arról, hogy ők hogyan éreznék
magukat az öreg fa helyében, és hogyan mutatnák ki a hálájukat.
Hálalabda játék:
Cél: A hálaérzet közösségi megerősítése és kifejezése játékos módon.
A gyerekek egy nagy körben állnak. Pedagógus indítja a játékot, és elmond egy dolgot, amiért hálás „Hálás vagyok a családomért.” Ezután átdobom a labdát egy másik gyereknek. Utána az a gyerek, aki elkapja a labdát, elmond egy új dolgot, amiért hálás, majd tovább dobja a labdát egy másik társának. A játék addig folytatódik, amíg minden gyerek legalább egyszer hozzájut a labdához.
Táncos mozgás: Bagdi Bella: Világomban minden rendben van c. dala
Kreatív foglalkozás:
Vizuális tevékenység közben hallgattuk Bagdi Bella : Szép nap c. dalát
Cél: A hála érzésének vizuális kifejezése, kreativitás fejlesztése.
1. Munka füzetben található téma feladatnál kiszínezhetik a gyerekek , hogy miért hálásak hogy van nekik és hogy melyik tárgy van nekik a szobájukban.
A gyerekek kapnak egy-egy piros szívecskét és ceruzákat. A feladatuk, hogy
rajzolják le a legkedvesebb barárjuk jelét a csoportban. „Kiért vagy hálás, hogy a barátod?”
Miután a gyerekek elkészültek, összegyűjtöm a szívecskéket és felragasztjuk a közös „Puzzle függőnkre”. Ez a puzzle függőnk annyi nagyobb méretű darabból áll egymásra függesztve ahány gyermek van a csoportba.
2. Kooperatív munkával elkészítettünk egy fát, melyet festettünk, díszitettünk gesztenyével. Ráragasztottuk az összetartozás jelképeként a gyerekek körberajzolt, kivágott, kiszínezett tenyérét. Számukra a legkedvesebb játékkal egészíthették ki a hálafát. Mielőtt felkerült a hálafára egy-egy kedvenc játék a gyermekek elmesélték, miért szeretik és miért hálásak a kedvenceiknek.
Értékelés: megkérdezem a gyerekeket, hogyan érezték magukat, és
mi volt a kedvenc részük.
Kiemelem, hogy a hála érzése milyen fontos és mennyire jó érzés tud lenni, amikor hálásak vagyunk valamiért vagy valakiért. Megköszönöm a gyerekek részvételét és kreativitását, és emlékeztetem őket, hogy bármikor lehetnek hálásak, és ez segít boldogabbá tenni a mindennapokat.
Felhasznált eszközök: szívecske sablon, színezhető feladatlapok, ceruzák, ragasztó, puzzle-függő, puha labda (a hálalabdához) mesekönyv, tempera, karton, ecsetek, gesztenye, ollók.
Fontos a folyamatos pozitív megerősítés és a gyerekek ötleteinek elfogadása, hogy mindenki jól érezze magát és bátorítva legyen a részvételre.
A Boldogóra áthatotta az egész hónapunkat, több napon áttartó tevékenységek voltak, nagyon sok mindent valósítottunk meg a gyerekekkel a tervemből. Boldogvárunk első ablakát kinyithattuk közösen. A gyerekek jól érezték magukat, sokan bekapcsolódtak a Boldogságórába. Örömmel töltött el hogy a szeptemberi hónap többi napjain is igényelték a dalok éneklését, táncolását.