A hála nem kerül semmibe – csak új levelet hoz!

- Csoport neve: Anni neni Kf.
- Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (29 megtekintés)
A Boldogságóra program első havi témáját, a Hálát a Kf. 9–10. osztállyal dolgoztuk fel. Az osztály kis létszámú. Napi szinten általában négy tanuló van jelen, azonban ebben a hónapban jellemzően három fővel oldottuk meg a feladatokat.
A három tanulóból egy fő szóban kommunikál, a többiek alternatív módon fejezik ki magukat. Egyik tanulónk ebben a tanévben kezdte meg tanulmányait nálunk, számára minden teljesen új volt: a közösség, a pedagógusok, és még a kollégiumi élet is.
Mivel az osztályba középsúlyos értelmi fogyatékossággal élő tanulók járnak, a feladatokat mindig az egyéni képességeikhez igazítottuk, hogy mindenki megértse és a maga módján aktívan részt vegyen bennük.
A hónapot végig kísérte a Hálajáték: amint történt valami pozitív az osztályban, tanuló, pedagógus, és gyógypedagógiai asszisztens közösen megfogalmazták, miért lehetünk hálásak. Így a gyerekek minden nap hallhatták és átélhették a hála kifejezésének fontosságát.
Az osztállyal közösen készítettünk őszi fákat, amelyekre színes falevelek ragasztottunk, ha valaki valakinek hálás volt valamiért. Ez a tevékenység a Hálagyöngysor feladat módosított változataként valósult meg, mivel a gyöngyfűzés nálunk nem volt kivitelezhető. A hónap végén megfigyeltük, hogy kinek a fája lett a leglombosabb.
Igazi levél-láz tört ki a hónap végére! Csak kapkodtuk a fejünket, hogy kinek a fája levelesedik be leggyorsabban. A gyerekek minden követ (és széket) megmozgattak, hogy újabb leveleket szerezzenek, sőt néha már ők maguk figyelmeztették a felnőtteket: ’Na, ezért most járna egy levél!’ A lelkesedés annyira ragadós volt, hogy még az osztályban tanító tanárok is beszálltak a játékba, és készítettek maguknak hála-fát. Így a hónap végére nemcsak az osztály, hanem szinte egy egész erdő lombosodott ki a hála leveleiből! Úgy tűnt, náluk a hálának még lombosabb szezonja volt, mint az őszi erdőnek.
Önszorgalomból létrehoztunk egy szabályaink falát is. Ennek alapját puzzle formák adták, amelyeken olyan szavak és egyszerű mondatok kaptak helyet, amelyek segítik, hogy mindenki jól érezze magát a közösségben. A szabályok megfogalmazásánál felhasználtuk a tavalyi év tapasztalatait is, így a tanulók számára ismerős, biztonságot adó kereteket tudtunk kialakítani.
Összességében a hála témájának feldolgozása erősítette a közösségi kapcsolatokat, valamint hozzájárult ahhoz, hogy a tanulók és felnőttek egyaránt tudatosítsák a mindennapokban a hálás hozzáállás fontosságát.