A hála gyakorlásától a Boldogító jócselekedetekig

- Csoport neve: Katicak2023
- Anita Kerekné Bicskei
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (211 megtekintés)
Szeptember
A hála gyakorlása
A 2023/24-es tanév szeptemberének első témája a „Hála gyakorlása” volt. A Katica csoportos gyermekek kíváncsian várták már. Relaxációval indítottunk (napimádás, fújj, fújj, szelek vagyunk). Boldogság Katica körbeadásával megbeszéltük, hogy mit is jelent hálásnak lenni, mennyi mindenért lehetünk életünk során hálásak. Megismerték a Hálafa mese történetét. Hálafát készítettünk kartonból a gyermekek kézlenyomatai voltak az őszi levelek. Játszottunk „Hogyan sző a hálapók?” játékot. Én voltam Pók néni, akinél a gombolyag volt és örömből volt a fonala. Körbeszőttem azt a gyermeket, aki tudott mondani olyat, amiért hálás. Volt, aki azért fejezte ki háláját, mert az anyukája elvitte a játszótérre, egy másik gyermek azért, mert az apukája csokit vett neki. A végén a Hálapók is kifejezte háláját, amiért részt vettek a gyermekek a játékban. Ezt követte a „Szállj be a hálavonatba” játék. A gyermekek körben álltak, helyben járás közben a vonat kerekeit utánozták. Volt egy mozdonyvezetőnk, aki a körön kívül sétált és a „Te meg legyél az utas!” elhangzásakor a vonatra „felszállt” egy utas. Olyan utast választottak, akinek valamiért hálásak voltak.
Ziki-zaki zakatok
Ez a vonat valahol.
Én leszek a vasutas,
Te meg legyél az utas!
A remek játékos feladatok után meghallgattuk a hónap dalát, melynek címe „Szép nap.” Derűsen táncoltunk mindannyian.
Október
Az optimizmus gyakorlása
Relaxációval indítottunk (égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok), ezek után leengedett karokkal ingaóra módjára ellazultunk. Megismertettem a gyermekekkel a hónap meséjét, melynek címe (Tódi törpe varázsszemüvege). Megbeszéltük mit is jelent az optimista szemléletmód, hiszen akadályokat, nehézségeket bármikor megtapasztalhatunk életünk során. Az optimista ember mindig a jót látja, akkor is, amikor másoknak éppen az ellenkezője jut eszükbe. Például amikor elered az eső, csupa szürkeség minden, akkor sokan elkedvetlenednek, az optimista ember ennek szépségét is látja.
„Csepp, csepp csepereg,
Őszi levél kesereg.
Ne keseredj kis levél,
Levélrügyed újra él.
Majd ha itt a kikelet,
Új levélke születhet….
A trópusi esőt imitáltuk: Teljes csend, tenyerek összesimítása, halk csapkodás a csuklón, taps, taps és dobogás együtt, majd visszafelé ugyanez, míg az eső el nem áll.
Bátorságpróba – Vigyázz a tócsára!
A gyerekek némi távolságra egymástól fekszenek a szőnyegen (tócsa imitálása), majd a többiek átlépik óvatosan őket. Fodrozza a szél, erősebbek a hullámok, majd végül cserélnek.
Esernyős célbadobó: Kislabdával esernyőbe igyekeznek célba találni a gyerekek. Eközben beszélgetünk, miért szereted az őszt, az esőt, a labdát…
Az Alma együttes „Zivatar lányka” dalára táncoltunk mindannyian. Mindig az élet napos oldalát lásd!
November
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberi hónapunk a „Társas kapcsolatokról, ápolásáról” szólt. A már jól megszokott módon relaxációval kezdtük a foglalkozást (almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj). A hónap meséje a „Tavaszi ébresztő” volt, melyet a gyermekek figyelmesen hallgattak. Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent a társas kapcsolatok ápolása. Az emberi kapcsolatokra, barátokra érzelmileg, szociálisan egyaránt szükségünk van, hiszen társas lények vagyunk. A barátság megóv a magánytól, sokkal boldogabbak és kiegyensúlyozottabbak leszünk mi, emberek. Elemi szükségünk van a szeretetre.
Barátságláncot készítettünk, majd papírból kivágott emberformákat helyeztünk kör alakba, egy jelképes szeretet kört szimbolizálva.
Barátság üveg – egy kis üvegbe homokot szórtunk, amelyben elhelyeztünk három gyöngyöt. Ezek után lezártuk. A gyermekeknek bemutattam, hogy ha az üveget megrázom, akkor a három apró gyöngyszem mindig egy ponton összefut. Mindez azt kívánja szimbolizálni, hogy az életben bármerre sodor a szél bennünket, a barátok mindig számíthatnak egymásra. A barátság láncot egymás karjára felkötöttük, az örök barátság jeleként.
A hónap zenéjére (Ha boldog vagy, mutasd meg) fergeteges, örömtáncot jártunk.
December
Jó cselekedetek gyakorlása
A decemberi hónap a „Jó cselekedetek gyakorlásáról” szólt. Nagyon motiváltak voltak a gyermekek, nagy örömmel várták a Boldogságórát. A kezdeti relaxációs gyakorlatoknál széllé változtunk, annak hangját utánoztuk hangosan és hajladozva. Arcunk lazításaként alaposan felfújtuk orcánkat és kipukkasztottuk. Ezt nagyon viccesnek találták óvodásaink. A „Szívem kertje” volt a hónap meséje, melyet a gyermekek örömmel hallgattak. Megbeszéltük, hogy mit takar a jóság szó.
Alma, körte, szőlő játék:
A feladat során az almánál gurultak, a körténél guggoltak, a szőlőnél összekapaszkodtak gyermekek.
Az „Alma és a kerti manó” meséjét szintén örömmel hallgatták. Ezek után egy láthatatlan varázspálcával olvasztott napsugarat és friss harmatot kevertünk el varázsedényünkben. Ez lett a pirospozsgásra színező festékünk. Átdörzsöltük vele arcunkat, majd egymásét is, akárcsak a manó a piros almákat.
Megbeszéltük, hogy mennyi jót tudunk tenni, miben lehetünk egymás segítségére (anya fáradtan érkezik haza, kiskutyánk éhes, kistestvérünk szomorú).
Amália összekoszolt ruhái:
Amáliának együttesen segítettünk megtisztogatni a ruháit, amelyeket játék során összekoszolt. Majd eljátszottuk, hogy eltűnt Amália kedvenc babája, amiért nagyon bánkódik a kislány. Apró hópelyhekkel segítettem a gyermekek útját, hogy megleljék a babát. A jóságos Katica csoportos gyermekek kitartóan keresték és végül boldogan fedezték fel az elveszett játékbabát.
Óriási szívecskéket is készítettünk, melyeket vattapamacs segítségével pirosra festettünk. Ez jelképezi a mi kis csapatunk szívből jövő, szeretetteljes jóságát, segítőkészségét.
A hónap dalával zártuk a foglalkozást, melynek címe, „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”.