A hála gyakorlása a Ficánka csoportban

- Csoport neve: Ficanka2024
- Dobozi Mesekert Óvoda és Konyha Kossuth téri Telephelye
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (66 megtekintés)
Az idei tanévtől már 3. éve van jelen az óvodánkban a Boldogságprogram. Nagy lelkesedéssel és bizakodva a jó eredményekben fogtuk hozzá az idei tanévben is.
Az első hónap feladata a hála gyakorlása, mely a leghatásosabb boldogságfokozó technika, mellyel képesek vagyunk semlegesíteni negatív érzéseinket. A mi csoportunkban is fontosnak tartom, hogy a gyerekek át tudják alakítani a negatív érzéseiket pozitívvá, hogy felismerjék és értékelni tudják a jót az életükben, hogy ez által erősödjön önbecsülésük, aktívabbak, kiegyensúlyozottabbak legyenek.
A beszoktatás időszaka jó alkalom volt a program bevezetésére. Beszélgettünk a boldogság érzéséről, kifejezéséről.
A csoport életének része lett, bevezettük a csoport szokásai közé a reggeli beszélgető kör megindításához a Bagdy Bella: Szép nap… kezdetű dalát, mellyel napjainkat indítjuk. Segíti a szokásrendszer kialakítását, egységérzetet, az összetartozás érzését kelti a gyerekekben, és ráhangol az adott napra bennünket. Ezen felül minden reggel bárki elmondhatja, hogy aznap miért hálás, milyen pozitív gondolattal érkezett az óvodába.
Igyekeztem a csoport összetételének megfelelően (vegyes korcsoport), érdeklődési körét figyelembe véve kiválasztani a téma feldolgozásához a tevékenységeket.
Szívesen hallgatták a történetet a Hálafáról. Nagyon hatásos és a gyerekek gondolatait felébresztő, érzelmeikre ható történet.
Nagyon gyermekbarát és könnyen tanulható, fülbemászó a Bella összes dallama. Mi a hónapban a már említett Szép nap… kezdetű dalt építettük be a mindennapjainkba. A cd-ken található relaxációs zenéket használtuk fel ellazuláshoz, alvásidőben elalvás előtti, mesehallgatás utáni pillanatokhoz. Mindez hozzásegítette őket a feszültségeik felismeréséhez, testi érzékeik tudatosításához, és a stressz kezeléséhez.
Reggelente gyermekjógát, mint relaxációs gyakorlatokat is végeztünk, mely mozgás alapú módszerek segítségemre voltak a legkedvezőbb indító lelki állapotok létrehozásában, szorongásoldásban és a cselekvési lehetőségek felszabadításában. Kolléganőm, aki nem végezte el ugyan a képzést még, nagyon megszerette a könyv kínálta relaxációs- légzős gyakorlatokat, amiket beépített a napi rutinjába, együtt hangoztatják reggelente a magánhangzókat, lazítják, feszítik izmaikat.
Igyekeztem a beszoktatás időszakában a mindennapos tevékenységeim tartalmaként beépíteni a hála gyakorlását. Ezáltal az ábrázoló tevékenységeink során elkészítettük a hálakaticákat, amik önmaguk felé, valamint a hálakukacot is, amit a társak irányába kifejeződő hálaérzést szimbolizálták. Ez lett az egyik csoportszobai dekorációnk. Tudatosabbá tettük ezen tevékenységek által a hála érzését és kifejezését egymás iránt.
A három pillangó című mese az erkölcsi fejlődésüket segítette. Emellett jó dramaturgiai eszköznek bizonyult. Szívesen játszották újra a történetet kötetlen játékidőben is, mellyel nemcsak szókincsüket, de beszédkedvüket, társas kapcsolataikat is fejleszthettem.
Emellett elkészítettük a napocskát tenyérlenyomattal, mely megsajnálta a pillangókat.
Beszőtt bennünket a hálapók is, amit nagyon élveztek a gyerekek. Mindenki tudott olyan hálás dolgot mondani, hogy ne maradjon ki a pókhálóból.
Úgy gondolom, a célom elértem a hónap feladatainak teljesítésével. Megismertünk egy új szemléletmódot, nézőpontot a világlátásunkhoz, mely jó alap lehet a továbbiakban. Megtanultuk, hogyan lehet észrevenni és értékelni, hogy ki miért fontos és értékes a számunkra. A gyermekközpontú tevékenységek, melyeket a téma feldolgozásához segítséget nyújtanak, nagyon hasznosnak bizonyult a számomra. Minden óvodai tevékenységhez beilleszthető volt, nagyon motiválttá tette a gyermekeket, fejlesztőleg hatott rájuk. Nemcsak erkölcsi, hanem szociális területeken és értelmi képességeik fejlesztésében is nagy szerepet játszott.
Mindezen pozitív élményekkel kezdünk hozzá az új hónap „kihívásához”, az optimizmus gyakorlásához.