A hála, a segítőkészség megélése, önértékelés erősítése, feszültség oldása, önbizalom fejlesztése

A hála, a segítőkészség megélése, önértékelés erősítése, feszültség oldása, önbizalom fejlesztése

1. Reggeli köszöntés és hangolódás a csoportban:
Minden gyermeket az ajtóban fogadok, és a gyermek választása szerint, az ajtón elhelyezett képek közül választott módon üdvözöljük egymást: Pacsizással, öleléssel, kézfogással, tánclépéssel, öklözéssel, stb.
A közös tevékenységre hangolódunk egész délelőtt: nézegetünk a témához kapcsolódó képeket, könyveket, hallgatunk ehhez kapcsolódó dalokat.

2. Tevékenységre hangoló relaxációs gyakorlat:
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok.” (Kézikönyv 36-39. oldal, 5. számú relaxációs gyakorlata)

Kört alakítunk a szőnyegen. A gyerekeknek elmondom, hogy alapállásban állva nyújtózkodjanak felfelé a két karjukkal, mint a fák. Az ég felé emelt karjaikat lengessék, mintha fújná a szél a fákat, jobbra és balra. Karjaikat leengedve és előrelógatva ismételjék meg a gyakorlatot.
A gyakorlattal a célom a feszültségek oldása, a szorongás csökkentése, a közös tevékenységre való ráhangolás.

3. A témához kapcsolódó dal megismerése:
Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem!

Bekapcsolom a zenét, majd először csukott szemmel, a dalra összpontosítva hallgatjuk a szövegét, majd felállunk és egymás kezét megfogva, közösen énekelve sétálunk a csoportszobában a teret bejárva. Végezetül a szőnyeg körül ismét kört alakítva megállunk és táncolunk a zenére.

4. A téma bevezetése
Szeptember 21-e a Hála Világnapja.
A hála fogalmának tisztázása.
Add tovább a falevelet! (Tankönyv 52.oldal)

A gyerekeket megkérem, hogy üljenek le a szőnyeg szélére. Megkérdezem tőlük, tudják-e milyen nevezetes nap van ma? Közösen megbeszéljük a naphoz kapcsolódó legfontosabb ismereteket és tisztázom velük, mi a hála szó jelentése.
Az alábbiakat kérdezem tőlük: Jártatok már erdőben? Milyen fákat ismerünk? Milyen színe lehet egy falevélnek?
Különböző formájú és színű falevelet adok a mellettem ülő gyermek kezébe, és megkérem, adja tovább a körben úgy, hogy közben a társa szemébe néz. Ez egymásra figyelést és szemkontaktust igényel.

5. A téma feldolgozása mesével:
Közösen meggyújtjuk a meselángot, melyet a körünk közepén helyezek el.
A gyerekeknek elmesélem a Hálafa története című mesét.
A mese befejezését követően kérdéseket teszek fel nekik a történettel kapcsolatban.

Miután a falevelek visszaérkeztek hozzám, megdicsérem őket, hogy milyen figyelmesek voltak egymással, és ügyesen igyekeztek fenntartani a szemkontaktust.
Meggyújtjuk a meselángot. A szőnyegen ülve elmesélem a mesét, közben figyelek ara, hogy megfelelő hangsúlyozással és mimikával érzékeltessem a mese mondanivalóját, tanulságát.
Végezetül közösen megbeszéljük annak történéseit, konkretizáljuk a fa érzéseit. Összegyűjtjük, melyek azok a tevékenységek, történések, helyzetek, melyek bennünket is hálássá tesznek. Ismét körbeadjuk az egyik falevelet, és aki megkapja, megfogalmazza, Ő mikor, kinek és miért volt hálás.

6. A tevékenység lezárása, átvezetés:
Boldogságfa készítése közösen a gyerekekkel:
Kézlenyomat falevelek kivágása, ragasztása.
Fényképek kivágása újságból, ezek felragasztása a falevelekre.

A gyerekekkel leülünk az asztalhoz. Mindenki kap egy papírlapot, melyre a festékkel befestett bal tenyerének (szív felőli oldal) lenyomatát helyezi el.
Kiválasztanak és kivágnak ollóval egy képet, melyet a saját levelükre ragasztanak fel.
Akinek kell, igény szerint segítséget nyújtok ollóhasználatnál, ragasztásnál. A tevékenység alatt hallgatjuk a korábban megismert, témához kapcsolódó dalokat.

7. A tevékenységet záró éneklés
Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalának hallgatása

A gyerekekkel közösen énekelünk, közben táncolunk, és a szőnyegen mozgunk a dalra.

Képek