Apró örömök élvezete

Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézménye
Nyíregyháza, Liszt F. u. 32-34.

BOLDOGSÁGÓRA PROGRAM – MÁRCIUSI BESZÁMOLÓ
APRÓ ÖRÖMÖK

Motiváció:
Az apró örömök témát a keddi gyümölcsnapon szerveztem, egy közvetlen tevékenységen keresztül, gyümölcssalátát készítettünk. Megfigyeltük színüket, ízüket. Ki melyiket szereti-nem szereti, milyen a színe – milyen érzéseket- érzeteket kelt bennük? Hagytam, hogy elmondják érzéseiket, élményeiket. Mf: 51 o. Színezd ki…
Téma feldolgozás
• Mit érzel? –gyümölcskóstolás; érzékszerv kizárásával, bekötött szemmel.
• Mi lennél, ha gyümölcsfa lennél? –pozitív érzetek a kedvenc gyümölccsel kapcsolatban- esetleges asszociációk, ok-okozati megállapítások felszínre hozása.
• Lazító időjárás jelentés a gyümölcsöskertből – körben állunk, menetirányban, úgy hogy minden gyerek az előtte álló hátát elérje. Szövegnek megfelelő ( süt a napocska, csak ragyog- körkörös mozdulat tenyérrel, többször ismételve) finom simító stb mozdulatokkal masszírozzák egymás hátát. Mi okoz neked örömet, a barátodnak?- fogalmazzák meg a legkisebb örömöt.
• Újra együtt! ( Boldogságóra kézikönyv 156.o.)-elmondhatják, kik szerepeltek a mesében, mit csináltak, milyen érzést keltett bennük. Mf: 49.o. a meseillusztráció színezése.
Átvezetés:
Örömke – csomagoló papírra egy önként jelentkezőt körül rajzolunk- ő Örömke. (Kézikönyv 160.o.) Az érzékszervek beazonosítása után mindegyikhez „örömöket „gyűjtünk.

Reflexió:
A csoportunk, mint minden 3-7 éves gyermekek nagyon szeretnek tevékenykedni. Már maga ez apró örömöt váltott ki belőlük, hiszen ilyenkor ők mossák,csepegtetik, hámozzák, szeletelik a gyümölcsöt. A munkatevékenység hozzájárul önbecsülésükhöz, megelégedettségükhöz. Érthetően, egész mondatokkal írták le tapasztalataikat , örömeiket a beszélgetés során. A játékokat több verzióban játszottuk már, nyilván mert szeretik, s szabályaik könnyen adaptálhatóak egy-egy témához. Az érzékszerveket és funkciójukat már ismerik, így könnyen magára, „mint örömszenzorra” kellett koncentrálniuk. Mese kapcsán annyit hozzáfűznék, hogy tudatosan nem magyarázom, értelmezem a meséket. mindenesetben az a fontos, hogy a gyermek, hogy értelmezi és hogy milyen hatást vált ki benne. Aki, viszont szeretne hozzászólni, valamit elmondani, felsorolni a szereplőket, bátran megteheti.
Mindig arra törekszem, hogy ne szervezett tevékenységként, éljék meg a Boldogságórákat a gyerekek, csak játéknak, közös élményszerzésnek. Jó érzéssel tölt el, ha végig vidám önkéntességgel tartanak velem. Ez most is sikerült.