Megküzdési stratégiák

P1020571.jpg

Két osztályfőnöki órán foglalkoztunk a megküzdési stratégiákkal. Az elsőn beszélgettünk az elméletről, és a tanulók egyenként kiválasztották a rájuk jellemző stresszoldó technikákat, majd kiemeltük, hogy mely megoldások eredményesek. A második órán csoportokban dolgoztak a diákok a történet megírásán. (A legjobb történetet töltöttük fel, ami alább olvasható.)
A tanulókat érdekelte a téma, mert a stressz mindenkit érint, és majd érinteni fog. A jó leküzdési technikák elsajátítása is fontos. Ezt a tanulók többsége belátta, és a hetedikesek aktívan dolgoztak az órán.

TÖRTÉNET

Tibi története
Tibi családja – szülei munkahely változtatása miatt – másik városba költözött. A fiú ötödikes volt, amikor ezt történt. A diák nagyon sajnálta, hogy el kell hagynia az iskoláját és osztálytársait, akiket nagyon kedvelt. Az új iskolában eleinte nem volt semmi probléma, de egy idő után társai, főleg a fiúk közül néhányan, csúfolni kezdték a kövérsége miatt. Eleinte nem törődött ezzel a dologgal, a piszkálódás azonban rendszeressé vált. Tibi egyre komolyabbá lett, már kedvenc hobbijával, a horgászattal sem foglalkozott. Szüleinek is feltűnt, hogy fiuk nem a régi. Kérdezgették is, mi a probléma, de gyermekük nem mondta el az igazat.
Egy idő után Tibi is érezte, hogy baj van, valamit tennie kellene. Úgy gondolta az lesz a megoldás, hogy nem vesz tudomást osztálytársai gúnyos megjegyzéseiről, helyette másokkal tölti idejét a szünetekben, nem keresi a társaságukat. Ez a taktika azonban nem vált be. Az osztálytársai közül hárman még bántóbb megjegyzéseket tettek rá, még azzal is gyötörték, hogy gyengébb osztályzatokat kap az utóbbi időben.
Tibi végleg elkeseredett, de úgy érezte nincs más lehetősége, szól az osztályfőnökének, hogy milyen problémája van. Az osztályfőnök, Gabi néni gyorsan intézkedett. A soron következő osztályfőnöki órán az elfogadásról, a toleranciáról beszélt. De az óra nagy részében a gyerekeknek kis jelenteket kellett előadniuk a mások elfogadásáról. A szerepeket úgy osztotta ki, hogy a csúfolódó gyerekek voltak a kiközösítettek, nekik kellett azok bőrébe bújni, akiket a közösség kitaszít magából. A fiúk számára világossá vált, főleg a következő órán, amikor a megbeszélésre került sor, hogy milyen nagy hibát követtek el osztálytársukkal szemben, aki tulajdonképpen nekik egy rossz szót sem szólt. Óra után tanáruk még külön is beszélgetett három diákjával. Azt kérdezte tanítványaitól nincs-e valamilyen mondanivalójuk számára. A gyerekek elmondták, hogy nagyon szégyenlik magukat, de új osztálytársukat ők is kiközösítették, csúfolták. A következő nap reggelén mindannyian bocsánatot kértek Tibitől, és ezt követően nem fordult elő többé, hogy szándékosan rosszat mondtak volna róla. Mint később kiderült, ők is szerettek horgászni, és kiengesztelésül még közös pecázást is szerveztek Tibinek.
Tibinek most már volt kedve iskolába járni, és a jegyei is javulni kezdtek.

Képek