Vigyázzunk egymásra!

A-forgatókönyvtől-a-filmkészítésig-1.jpg

Ha november hónap, akkor a téma a társas kapcsolatok ápolása. Mindig is nagyon fontosnak tartottam ezt a területet, de talán napjainkban a lehető legégetőbb problémát jelenti az életünkben.
Családok hullanak szét, barátságok szakadnak meg, sokan egyre inkább elszigetelten élnek, s azok, akik ilyen történéseken mennek keresztül, mind-mind boldogtalanok.
A boldogságórákon ennek fontosságára, a kapcsolataink ápolására fókuszáltuk a figyelmünket ebben a hónapban.
Az első órán Bagdi Bella Jobb veled a világ című dalával hangolódtunk rá a témára, majd beszélgetni kezdtünk. Indításként megismertünk és megbeszéltünk egy görög mesét a barátságról. A mese kapcsán a gyerekek szájából elhangzó saját élmények, tapasztalatok megfogalmazása után megállapítottuk, hogy a társas kapcsolataink jelentik az egyik legfontosabb boldogságforrást számunkra. Ezeket azonban senki sem kapja ajándékba, és ha nem teszünk értük, nem is lesznek tartósak, mert kölcsönösség nélkül nem működnek sokáig.
A jó kapcsolatok megteremtésében, megtartásában mindannyiunknak fontos szerepünk van.
Egy életszerű feladatban igyekeztek is erről csoportokban együtt gondolkodni a gyerekek, amikor is egy fiktív csoportos együttéléshez megalkották, lefektették az együttélés általuk fontosnak ítélt szabályait.
Jó volt visszahallani, s a szülők is pozitív visszajelzést kaptak volna a nevelésükről, ha hallották volna azokat az elvárásokat, kívánalmakat, melyeket érezhetően otthonról hoztak a tarsolyukban magukkal.
Az órák további részében – érdeklődési körüknek megfelelően – ismét csoportokra különülve dolgoztak a feladatokon a gyerekek. Az egyik csoport Vigyázzunk egymásra! címmel plakátot készített, különböző társas kapcsolatokhoz tartozó, azok ápolásáért végzett cselekedetekre utaló emberi kezek képeinek fölhasználásával.
A másik csoport, az állandó fogalmazók alkotta lelkes kis csapat, szeretettel fűzte össze gondolatait a megadott témában. Vidám történetet írtak egy képről, melynek címe: Anekdota lett.
Az osztály harmadik harmada kisfilm készítéséhez látott. Forgatókönyvet írtak, és három jelenetben mutatták be azt, hogy kik azok az emberek pillanatnyilag az életükben, akik fontosak számukra és miért.
Úgy gondolom, kiemelten fontos, s nem lehet eleget hangsúlyozni az egyéni felelősség kérdését az emberi kapcsolatok alakulásában már gyerekkorban, s különösen így kamaszkor idején.

Képek