Társas kapcsolatok – Havi program összefoglaló

IMG_20181121_104409.jpg

Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos Értelmi Fogyatékos Tanulók Általános Iskolája
Készségfejlesztő Iskola vegyes csoportja
Társas kapcsolatok-Foglalkozások tartalma

A hónap témáját-társas kapcsolatainkat-több órán, több csoporttal dolgoztuk fel.
Didaktikai egységek:

I.Bevezetés, ráhangolódás
1. – Bizalomjáték-aki felé megyek, felveszi az ütemet és velem sétál, de senki senkihez nem ér
– Térkitöltő bizalomjáték többszöri ismétléssel-a bekapcsolódás késleltetve, Bagdi Bella-hónap
zenéjével. Nevelési cél: Mindenkire egyformán szükség van a jó hangulathoz! Csapatban lehet
igazi jókedvet csinálni az együtt töltött időben.
– Más cipőjébe bújva-játék

II. Társas kapcsolataink
2. Kapcsolatok megjelenítése a mesék által:
– Brémai muzsikusok -interaktív mesejátékkal. A történet szereplőinek azonos szomorú sorsát, az
egymásra-találás körülményeit és a közös összefogást emeltük ki ami a hónaptémához vezetett
bennünket. Mese tanúsága: barátság azonos sors miatt, egymásra találás, tettek egymásért
– Varga Katalin:Kesztyű lakói– drámajáték. Fejlesztési területek: utánzás képessége-tér irányérzék
fejlesztése – figyelmi koncentráció. Nevelési cél: A történet-játék során a tanulók kis helyen kell,
hogy barátsággal megférjenek – csoport összetartás, kapcsolati háló erősítése. Indirekt
pedagógiai eszközökkel a problémás kapcsolatú tanulók közelítése a játék során.
– Barátságról animációs kisfilm: A kisvakond és a barátság- közvetlen felidézés mozaik módszerrel.
Fogalmak:-barátság fogalma, – kapcsolatok fogalma – kapcsolati érzelmek, érzések – közeli-távoli
kapcsolatok. Viselkedésterápia:fogalom tanulása megjelenítéssel. Barátság, baráti kapcsolat
értelmezése.

3. A kapcsolatok megjelenítése rajzos feladatokkal:
– Családfa – ábrázolás-családi, baráti kötelékek megjelenítése, kapcsolati háló felismerése,
megjelenítése-önismereti képesség fejlesztése
– Baráti-körök
– Tevékenységek választása kártyák közül: melyeket nem egyedül csinálod; melyik közösségben
érzed jól magad: családi, baráti, osztály
– Jó okom van rá…tabló – Két ok ami miatt szükségem van a barátokra…
– A kör közepén – a kapcsolatok közelsége életünkben-képek: orvos, barát, tanár, buszsofőr,
szomszéd…- plakát készítése
Célok:kapcsolati háló felismerése, megjelenítése-önismereti képesség fejlesztése

4. Kapcsolatok ápolása: Látogatóban a legkisebb iskolás csoportnál-közös óra

III. Órák lezárása
Óra végi meditáció. Cél:Együttműködési készség fejlesztése, akusztikus-vizuális differenciálás, mozgás-ritmus fejlesztése differenciálással, Megismételt gyakorlatsor belső nyugalom elérése. \\\”Nyisd ki a szemed, hozd magaddal a jó érzéseket, hozz egy mosolyt, ha jólesik, sóhajts egy mélyet. Egészségedre!\\\”

MIT és HOGYAN:
Az én gyermekeimnek minden tanulási utat apró lépésekre kell bontani így jutnak el a megértéshez. A cselekvéssel, manipulációval, zenével, támogatott tanulás az élményhez, az élmény pedig a bevéséshez és a könnyebb felidézéshez, alkalmazáshoz segíti őket. A társas kapcsolatok ápolásának témáját is sok oldalról közelítettük meg.
Figyelmüket arra irányítottam, hogy társas kapcsolataikért ők a felelősek.
A jó kapcsolatok nem magától értetődőek és a problémák is megoldhatóak közös akarattal, kedvességgel. A szociális tanulásban rejlő lehetőségek kihasználása az órákon új tapasztalatokhoz vezette a tanulókat.
Többféle kapcsolatrendszer működését körbejárjuk, a barátság és a családi kapcsolatok számukra a legfontosabbak. A közvetlen környezetükben a felnőttekkel is fontos a kapcsolattartás és annak minősége. Mindenképpen annak tudatosítása volt a célom, hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődéssel tarthatók fenn, a mindennapjainkban pedig fontos, hogy a kapcsolatban jól érezzék magukat. A törődés, a kapcsolatokban mások megértését, segítését is jelenti.
Fontosnak találtam, hogy megértsék kivel milyen bizalmas, mennyire közeli kapcsolatba kerülhetnek.. Példaként említettük kik azok, akik a kezüket fogják, akik eljönnek meglátogatni ha betegek, akik hangjára reggel ébrednek a kollégiumban, akiktől tanulnak…
A hónap-téma végére megint csak azt tudom mondani, hogy az érzelmi kötelékek erősödtek. A pozitív pszichológia teszi ezt velünk, hogy mélyebben érzünk és gondolkodunk?!

Képek