Beszámoló 2025. május

- Csoport neve: Baglyocska csoport 2024
- Móricz Zsigmond Téri Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Egészséges életmód
- (14 megtekintés)
A foglalkozás során a gyermekek játékos formában ismerkedtek meg az egészséges életmóddal, a mozgással, a testmozgás örömével és fontosságával. A babakonyhában az egészséges és egészségtelen ételek válogatása közben a gyerekek megállapították, hogy az egészségtelen ételek sokkal finomabbak, melyen jót derültem.
A Boldogságóra Program keretében olyan történetet, mozgásos és versengő játékokat alkalmaztam, amelyek nemcsak testi, hanem érzelmi és szociális fejlődésüket is támogatták.
A tevékenység felépítése a már jól bevált szokásrendszer mentén történt, amely megteremtette a családias, nyugodt, biztonságos légkört a gyermekek számára. A meseszignál, a mesemécses, valamint Boldog Dóra megjelenése biztosította a ráhangolódást és a figyelem összpontosítását. A relaxációs gyakorlatokat a kézikönyvből választottam, melyeket nagyon szeretnek a gyerekek, s segítették őket a mozgásra való felkészülésben, ugyanakkor feszültségoldó hatásuk is érvényesült.
A választott mese – a két hiú kisbéka története – könnyen értelmezhető, humoros, ugyanakkor mély mondanivalót hordozott magában: a külsőségek és a belső értékek, illetve az élet vagy a külalak – külcsíny közötti kapcsolatot segített megérteni. A választás elé állította a kisbékákat, melynek során a rossz döntés végzetes lett volna. Az ok- okozati összefüggést jól megértették a gyerekek, azonosulni tudtak a szereplőkkel, és a mese végén megfogalmazott kérdéseken keresztül képesek voltak levonni a tanulságot. A mese utáni beszélgetés során a gyerekek önállóan meg tudták fogalmazni a véleményüket, gondolataikat. Példákat is mondtak a szeretett testmozgásra, melyhez mindig valamilyen pozitív érzést is kötöttek.
A ellentét a békák mozdulatlansága és a mozgás öröme között kiváló alapot adott a sporttevékenységek bevezetésére.
A mese után következő mozgásos játék – akadálypálya és kötélhúzás – nemcsak fizikai kihívást jelentett, hanem fejlesztette, összehozta a csapatokat, erősítette a közösségi érzést, együttműködés. A versenyhelyzethez való alkalmazkodás közben mindenki részese lehetett a sikernek. Figyeltem arra, hogy a csapatok kiegyenlítettek legyenek, és minden gyermek megtapasztalja azt, hogy Ő is értékes, hasznos tagja a saját csapatának, számítanak rá.
A mozgás örömét tovább erősítette a választás lehetősége: a gyermekek kipróbálhatták a motorokat a pályán, mely egy 3 éves számára elég veszélyes, nagy sporteszköznek tűnik. Meglepő módon még a lányok is felültek a motorokra, a közösség húzó ereje őket is magával ragadta, de amikor már rajta ültek, akkor azért kérték a segítséget.
A gyermekek aktív, örömteli részvétellel, sok nevetéssel és lendülettel kapcsolódtak be a tevékenységekbe. sikerült felhívni a figyelmet arra, hogy a mozgás nem csupán testgyakorlás, hanem az egészség, az önkifejezés és a boldogság fontos eszköze is lehet.