Léggömb

- Csoport neve: ujronafoitagovoda
- Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megbocsátás
- (13 megtekintés)
A foglalkozás címe: „Léggömb”
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Osztály / Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Fő didaktikai feladatok: Előzetes tapasztalások, új ismeretközlés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Motiváció: Gyere velem kicsi rétre… c dal éneklése
Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Fújjunk lufit!” – légzőgyakorlat
A foglalkozást kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó…- közben kendővel simogatják magukat, ahogy fekszenek a szőnyegen (ism.)
A téma bevezetése: Bocsánatsoroló beszélgetés és szituációs gyakorlatok
A gyerekekkel közösen soroljunk fel minél több bocsánatkérő mondatot, szót. Vajon csak szavakkal lehet bocsánatot kérni? Ha nem, hogyan máshogy? Például testbeszéddel, öleléssel, apró gesztusokkal. Ötleteljünk közösen a gyerekekkel! A játék célja, hogy egymástól tanulva megtapasztaljuk, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni. Játsszuk el!
A téma feldolgozása: Elengedés módszerrel ismerkedés és gyakoroltatás
„Van e valakinek harag a szívébe valaki iránt?” – kérdezem
Beszélgetés a haragról bővebben. Mit okozhat nekünk? Miért érdemes elengednünk? Hogyan lehet megbocsátani?
„Léghajó” módszer megismertetése és gyakoroltatása a gyerekekkel.
A foglalkozás lezárása: A megbocsátás tánca
Kérjük meg a gyerekeket, hogy táncoljanak a zenének megfelelő hangulatban az alábbi klasszikus zenékre! A zenékkel a kiinduló problémát övező zaklatottságtól kezdve eljutunk a megbocsátást követő felszabadultságig, ezzel szemléltetve, hogyan hat ránk, ha megbocsátunk.
1.Vivaldi – tél, első tétel: zaklatottak, idegesek vagyunk. Járkáljunk gyorsan körbe-körbe, kezeinkkel teátrálisan a fejünket fogva, pörögjünk, forogjunk, közben gondterhelt arcot vágva!
2. Vivaldi – vihar: dühösek, mérgesek vagyunk. A zenére nagyokat toppantva ütemesen lépegessünk, mutatóujjunkat feltartva, kezünkkel hadonászva tegyünk fenyegető mozdulatokat a zene ritmusára, összehúzott szemöldökkel!
3.Brahms – Lullaby: kedves, lágy, engedékeny, elnéző, megbocsátó hangulatban vagyunk. Lábujjhegyen járva, lassan, lágyan ringatózva, hajladozva táncoljunk a zenére, arcunk megnyugvást tükrözzön. Öleljük meg a mellettünk állót, és ringatózzunk együtt a zene lágy ritmusára.
4. Vivaldi – tavasz: felszabadultak, önfeledtek, vidámak és gondtalanok vagyunk. Ugrándozzunk, szökelljünk könnyedén, mosolyogva! Táncoljunk, pörögjünk légiesen, a kezeinkkel is végezhetünk hullámzó, örömteli mozdulatokat. A foglalkozást záró beszélgetés: Milyen érzés most, hogy elengedtük a haragot, és helyette a szeretet, béke, öröm van? – a keletkező érzések, tapasztalások megbeszélése. A téma továbbadása: Szülőkkel beszélgetni a haragról, a megbocsátásról.
Reflexió: Fantasztikusan éreztük magunkat az órán! A gyermekek érzelmi- és erkölcsi értékrendje az év folyamán sokat változott pozitív irányban. Nagyszerű velük beszélgetni, fantáziájuk határtalan. Jól tudtam velük kapcsolódni. Öröm volt látni, ahogy a léggömbbe tették a haragjukat, (akik már ismerték a módszert, ők mondták, hogy a félelmeiket is belerakták)majd elengedték azt. Azután a helyére a szeretetet, a boldogságot, az örömöt, a békét fogadták be. A foglalkozás végén gyönyörűen megfogalmazták, jelenleg hogy érzik magukat. A legtöbben könnyűnek, gyorsabbnak, boldogabbnak. Kértem a gyerekeket, hogy otthon meséljék el, mi történt az órán, mutassák be a technikát, hogy szüleik, testvéreik is hasonlóképpen boldogabbak legyenek, mint ők. Akik átadták az információt, közülük néhányan örültek a lehetőségnek.