Hogy szerezzünk örömet? Hogy segítsünk egymásnak?

- Csoport neve: Városközponti - Katica csoport
- Városközponti Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Apró örömök élvezete
- (27 megtekintés)
Reflexió a márciusi Boldogságórás foglalkozásról
A foglalkozás témája : Apró örömök élvezete
A foglalkozás vezetője: Gyenge-Kovács Judit
Ideje: 2025.03.31.
Helyszín: Városközponti Óvoda, 7624. Pécs, Budai Nagy Antal u. 5.
Katica csoport
A mai Boldogságórás foglalkozást Boldog Dóra színre lépésével kezdtem el.
Játékba hívtam őket a szőnyegre és a bevezető relaxáció után, Bagdi Bella: Jól érzem magam dalára, egy sétálós, ölelgetős, arc simogatós játékra hívtam őket. Örömszerzés céljából, igyekeztem a pozitív érzelmekre ráhangolni őket, és célom volt, hogy mindenkit mosolyogni láthassak.
Majd ezután a játék után, mondókával meséhez hívtam őket, amikor is Bezzeg Andrea: Újra együtt! c. meséjével a barátság fontossága mellett, az egymásnak való örömszerzés lehetőségére próbáltam felhívni a mese kapcsán a figyelmüket.
A mesehallgatás után, egy igazán mély érzésekre alapuló beszélgetés kerekedett. Ehhez felhasználtam a mese utáni ajánlott kérdéseket, kiegészítve a saját ötleteimmel. És egészen meglepő volt, ahogyan a gyermekek megfogalmazták gondolataikat, főként akkor, amikor arról beszélgettünk, hogy hogyan tudnánk segíteni azokon az embertársainkon, akiknek valamelyik érzékszervük nem megfelelően működik.
Nagyon empatikusak voltak a gyerekek, és szívemet melengető segítségnyújtási lehetőségeket, technikákat soroltak fel, minden területen. Éreztem, hogy ezzel, azoknak is nagyon sokat tudtunk segíteni, akik bátortalanabbak, kevésbé szólalnak meg, vagy képességeik miatt nincs esetleg ötletük. Nagyon kevés ilyen gyermek volt. Jó volt látni, ahogy fellelkesülnek, és örömmel osztották meg egymással az ő kis „örömszerző”, segítségnyújtó ötleteiket.
Az ajánlott mese elolvasása és a hozzá kapcsolódó beszélgetés után, képeket adtam a gyermekeknek. A képeket lefelé fordítva elhelyeztem a szőnyeg közepén, melyet körbe ülve, mindenki egyet húzhatott egymás után, és az öt érzékszer valamelyikét ábrázoló képhez tette. Minden alkalommal megbeszéltük, hogy mit látunk a képen, miért oda kell tenni, és bátran megfogalmazták gondolataikat. Remek lehetőség rejlett ebben a játékban, mely nem csak a figyelmük koncentrálásában, türelmük fokozásában segített, hanem kognitív képességeik, és anyanyelvi fejlesztés lehetőségét, a mondatalkotási képesség, a logikus gondolkodás, ok-okozati összefüggések meglátásának képességét is remekül fejlesztették.
A játék után „Jó kívánságok” könyvét készítettünk az éppen e napon születésnapját ünneplő kisgyermeknek. Mindenki készített egy-egy rajzot, amire ráírtuk, hogy mit kíván az ünnepeltnek. Az összes rajzot összefűztük egy könyvvé és ezzel köszöntöttük meg a szülinapost. (Egyébként ez hagyomány a csoportunkban, minden kisgyermeknek ez az egyik ajándéka minden évben).
Ezután kiszíneztük az Apró örömök élvezetének szimbólumát és felragasztottuk a Boldogságvárhoz vezető út 7. lépcsőfokára.
Meghallgattuk a témához tartozó dalt Bellától, és feltették a gyerekek a jelüket a Boldogságtáblánkon a Boldog vagy a Szomorú smilehoz, jelezve ezzel, hogy hogy érezték magukat a foglalkozás alatt.
Levezető relaxációval zártam a tevékenységet.