Beszámoló 2025. február

- Csoport neve: Baglyocska csoport 2024
- Móricz Zsigmond Téri Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (29 megtekintés)
A foglalkozást a boldogság szigetére való utazással kezdtük. Nyugodt, békés hangulatot teremtettem a gyermekek számára, megfelelő halk zenét indítottam el a relaxációhoz A relaxációs gyakorlatok bevezetése tökéletes módja a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztésére. A halk, nyugtató zene segítette őket a koncentrációban és a relaxációban, ami elengedhetetlen a tanulási folyamat során. Több alkalommal relaxáltunk már, a gyermekek számára nem ismeretlen, kedvelik ezt a tevékenységet, figyelnek magukra, az érzéseikre. Nyitottak, a relaxáció során érzett érzések, hangulatok már megfoghatóak számukra, azonban az érzéseiket nem tudják még pontosan szavakba önteni. A gyerekek könnyedén elmerültek a képzeletvilágban, a víz, a homok és a vitorlás kapcsán, képesek a belső világukat megteremteni a gondolataikban. A vitorlás történet szimbolikus módon segített a gyerekeknek abban, hogy egy belső utazásra induljanak, amely segíthet a megküzdési stratégiák elsajátításában. A mesélés során a gyerekek különféle érzéseket élhettek át: a nyugalmat, a boldogságot, a szabadságot, a biztonságot. A kérdések, amelyeket a történet végén feltettem, segítettek a gyerekek figyelmének összpontosításában, miközben fejlesztették a szókincsüket és fantáziájukat. Az élmény feldolgozása segítette őket a belső érzelmi világuk megértésében, és egyúttal lehetőséget adott arra, hogy kifejezzék érzéseiket. A vitorlás építése és az együttműködésre épülő feladatok (kapitány, legénység, kormányos választása) erősítették a gyerekek közötti kapcsolatteremtést és együttműködést.
Az ilyen típusú tevékenységek kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy a gyerekek megtanuljanak kommunikálni, türelmesen várakozni, egymást meghallgatni, és közösen kidolgozni egy stratégiát a közös cél elérése érdekében. Segít a szociális készségeik fejlesztésében, valamint erősíti a közösségi érzést, amely fontos a későbbi interperszonális kapcsolatokban. Meg is fogalmazták, hogy a hajó képtelen célba érni akkor, ha mindenki csak a saját feladatára koncentrál, kell hozzá, hogy együtt tudjon működni a legénység, különben zátonyra futunk, vagy elsüllyedünk. Meg kell dolgoznunk azért, hogy célba érjünk, meg kell küzdenünk, ki kell találnunk a módját, hogy hogyan vihetjük sikerre a céljaink elérését.
A szigeten való kikötés során a gyerekek nagyon sok állatot, helyet soroltak fel, amit meg szerettek volna jeleníteni.
Ennek kapcsán több különböző, kisebb építmény született, majd ezeket egy nagy komplex építménnyé sikerült összekapcsolni. Nemcsak egyéni ötleteikkel, hanem mások javaslataival is bővítették az alkotást, így egy nagy komplex építmény jött létre, amely mindannyiuk közös munkájának eredménye. Ez az élmény nemcsak az egyéni kreativitást, hanem az együttműködést, az egymásra figyelést és a közös cél érdekében történő közreműködést is erősítette. A közös építés során megbeszélték, hogy milyen épületek legyenek a szigeten, megosztották a feladatokat egymással, mindenkinek volt a saját részfeladata. Jó volt látni a csapatmunkát, a gyerekek összetartását!