Megküzdési módok lámpaláz esetén

- Csoport neve: Pepszi11
- Kossuth
- Kategória: Középiskolások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (23 megtekintés)
Emberi lények vagyunk, akik természetüknél fogva megérdemlik a tiszteletet és a szeretetet, és ez nem bizonyos ideálok elérésétől függ, akkor egy stabil, belülről fakadó erőből táplálkozunk, ami nem inog meg viszontagságos időkben.
1. feladat: Lámpaláz térkép!
Gondolj egy számodra nehéz, frusztráló eseményre. Mit tettél? Számos módja létezik annak, hogy visszanyerjük belső egyensúlyunkat egy-egy érzelmileg megterhelő helyzetben. Készítsetek egy táblázatot, egyik oszlopban az „Engem segítő stratégiák, tevékenységek lámpaláz esetén”, a másikban a „Számomra káros stratégiák, tevékenységek lámpaláz esetén” szerepeljenek. Ha elkészültetek, beszéljétek meg párokban, csoportokban, majd közösen!
Gyűjtsétek össze a leggyakrabban előforduló konstruktív technikákat!
Adok minden csoportnak egy lámpaláz térképet!
Post it lapokra írjon mindenki annyi stratégiát, amennyi csak eszébe jut, majd felragasztjuk a remegő térdű előadó 2 oldalára. Jobbra azokat a stratégiákat, amelyek segítettek, balra, azokat, amelyek hátráltattak benneteket.
„Engem segítő stratégiák, tevékenységek lámpaláz esetén” „Számomra káros stratégiák, tevékenységek lámpaláz esetén”
2. feladat: Önbecsülés létra
Rajzoljatok létrát a táblára (de akár kölcsön is kérhettek egyet), majd vágjatok ki korongokat papírból. A lapokra olyan személyek neveit írjátok, akiket mindenki ismer. Válasszatok olyanokat, akik távolabb állnak tőletek, például kedvenc irodalmi, sorozat vagy filmbéli szereplőitek, hírességek, illetve ismert emberek, egyéb fiktív karakterek. Ha elkészültetek, beszélgessetek arról, hogy a lapon szereplők közül kinek milyen lehet az önbecsülése (alacsony, egészséges, magas) és miért gondoljátok ezt! Ragasszátok a létra megfelelő fokára a papírkorongokat! Amikor minden név felkerült, vizsgáljátok meg, mi lehet a közös az egyes lépcsőfokokon osztozókban! Milyen árnyoldalai vannak a túl alacsony és a túl magas önbecsülésnek? Segítségetekre lehet a 2. sz. melléklet!
pl. a korongokon: Micimackó, füles, zsebibaba, tigris, nyúl, bagoly, malacka // Napóleon, Hitler, Cesar // Timon, Simba, Zordon, Mufasa // rút kiskacsa, Nemecsek, kis bicebóca ….. stb.
3. feladat: Kintsugi (kincugi)-képregény
Japánban a törött kerámiákat egy ősi módszerrel, a kincugival javítják. Ennek során a törött edényeket, tárgyakat nem kidobják, hanem összeragasztják, a ragasztás mentén pedig arany vagy ezüstszínnel díszítik a törésvonalakat. A hibák ezáltal még jobban láthatóvá válnak, nem próbálják meg elfedni azokat. A repedések emlékeztetnek a törékenységre, a hibák és a tökéletlenség elfogadására. Azonban ahogyan a törékeny tárgyakon, úgy önbecsülésünkön is keletkezhetnek repedések például saját és mások negatív gondolatai, szavai, tettei nyomán. Olyan barátságokban, kapcsolatokban, amikben nem érzitek magatokat elég értékesnek, szerethetőnek.
Alkossatok csoportokat, majd készítsetek 6-8 képregénykockából álló képregényt, melyben szószerinti vagy átvitt jelentésében ezzel a technikával javítjátok meg az önbecsülésen keletkező törésvonalakat!
Történetszövésbe kezdünk, mindenki hozzátesz a történethez egy saját mondatot, lesz ahol Én is beleszólok a történetbe, egy-egy olyan eseménnyel, ami a történet alakulását negatívan érinti, aki utánam folytatja a történetet, az általam kimondott negatív eseményt, hibát fordítsa pozitívra, korrigálja valamilyen módon. Mindig az az ember folytatja a történetet, akinél a labda lesz.
Történet pl.: „18. szülinapomra készültem, elterveztem a barátokkal, hogy a világbékében fogunk asztalt foglalni magunknak……..(itt rögtön közbevágok: de Katának nem volt jó az időpont) …….. valaki folytatja a történetet úgy, hogy jól jöjjünk ki belőle.