„Az optimista egyáltalán nem az, aki soha nem szenvedett, hanem az, aki átélte és legyőzte a kétségbeesést.”

- Csoport neve: Móra Gold
- Kiskunmajsai Móra Ferenc Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (29 megtekintés)
Boldogság óra: Az optimizmus gyakorlása
(2024.10.04.)
Pedagógus: Nyerges Attila
Osztály, csoport: 4. Napközis csoport
Cél:
Az optimista gondolkodás fejlesztése, a pozitív életszemlélet kialakítása és fenntartása. A tanulók megtanulják, hogyan találhatnak reményt és pozitívumot a nehéz helyzetekben is.
________________________________________
1. Bevezető beszélgetés: Mi az optimizmus?
• Kérdés: Mit jelent optimistának lenni?
• Beszéljünk arról, hogy az optimizmus azt jelenti, hogy a dolgok jó oldalát nézzük, és bízunk abban, hogy a helyzetek jobbra fordulhatnak.
________________________________________
2. Játékos feladat: „Mi lenne, ha…?”
• A pedagógus mond egy kihívást jelentő helyzetet, pl.: „Eltörött a ceruzád.”
• A tanulók feladata, hogy mondjanak egy pozitív dolgot, amit az adott helyzetből kihozhatnak. Példa: „Legalább kipróbálhatom a tollamat!”
• További helyzetek: „Elromlott a játékod,” „Esik az eső,” „Elmaradt a kedvenc műsorod.”
• Ha szükséges, a pedagógus segít ötletekkel.
________________________________________
3. Kreatív tevékenység: „Optimizmus napló”
• Minden tanuló kap egy előre nyomtatott lapot, amelyen van egy mosolygó arc és három kérdés:
1. Mi történt ma, ami jó érzést keltett?
2. Miért vagy büszke magadra?
3. Miért várod a holnapot?
• A tanulók rövid válaszokat írnak vagy rajzolnak.
________________________________________
4. Záró gyakorlat: A pozitív mondatok ereje
• Minden tanuló mondjon egy bátorító mondatot, amit egy barátjának mondana, ha az szomorú. Példák: „Ne aggódj, holnap jobb lesz!” vagy „Ügyes vagy, meg tudod csinálni!”
• Beszéljük meg, hogy ezek a mondatok hogyan segítenek másoknak (és nekünk is).
________________________________________
SNI tanulók támogatása:
• Rövid, egyértelmű feladatok.
• Írás helyett rajzolási lehetőség.
• Segítség példák mutatásával, és bátorítás minden válasznál.
• Sikerek megünneplése dicsérettel vagy apró jutalmakkal (pl. matrica).
Eredmény:
A tanulók megismerkednek az optimizmus alapjaival, és megtanulják, hogyan lássák meg a pozitívumokat a világban és a saját életükben.