Társas kapcsolatok

- Csoport neve: Csillagfürt Szivárvány csoport
- Csillagfürt Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelést-Oktatást Végző Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (111 megtekintés)
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Társas kapcsolatok
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése. Pozitív tulajdonságok megismerése, felismerése, megnevezése
1. Motiváció: Körben áll egy kislányka c. dal éneklése, eljátszása
2. Mozgásalapú relaxációs gyakorlat: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg c. dal
3. Téma feldolgozása mesével: Bogyó és Babóca barátság c. mese megnézése. Beszélgetés a meséről.
4. Te kivel szoktál játszani? Dobd neki a labdát! Hogy hívják őt?
5. A barátság szívecske kirakása gyertyából, gyertyafújás. Ég a gyertya ég c. dal éneklése.
6. Feladat: Barátság karkötő készítése fűzéssel.
6. Lezárás: A barátság karkötő odaajándékozása az ovis társnak.
Reflexió
A Boldogság óra foglalkozást sok- sok előzetes gyakorlás előzte meg. Mindennapi feladatunk, hogy egymás elfogadására tanítsuk a gyerekeket, mert a többségében autizmus spektrum zavarral élő gyerekeknek ez különösen nehéz feladat. Nekik már az is nehézség, hogy a figyelem nem csak rájuk irányul, de említhetném azt is, hogy milyen nehézségeik adódnak abból, hogy a közösségben más illatokhoz, ízekhez, hangokhoz, textúrákhoz, napirendhez kell napi szinten alkalmazkodniuk. Minden nap tanítjuk a játékok megosztását, átadását a társaknak, egymás kivárását, a kérem-köszönöm kimondását és annak megértését. A foglalkozást megelőző napokban tanultuk a körjátékot, a labda eldobását és visszadobását is.
A Boldogság óra foglalkozást a Körben áll egy kislányka c. körjátékkal kezdtük, amit nagyon szívesen játszottak a gyerekek. Már itt megmutatkozott ki a szimpatikus, kit fogadnak el, mert csak annak voltak hajlandóak megfogni a kezét.
A mozgás alapú relaxációnál jól látszott, hogy tetszik nekik a dal, de többségüknek úgy lekötötte a figyelmét, hogy a mozgást csak néhány gyerek tudta utánozni. A Bogyó és Babóca mesét azért választottam, mert ezeket a meséket rendszeresen nézzük különböző témák feldolgozásánál, így számíthattam arra, hogy ezt a részt is szívesen nézik majd. A mese után kérdésekkel és segítő válaszokkal igyekeztem a mese mondanivalójának megértetését.
A labdadobási feladatot nagyon szívesen csinálták a gyerekek, itt is ösztönösen dobták az általuk kedvelt gyereknek a labdát.
Minden gyerekünk kedvence a gyertya elfújása. Ez annyira kedvelt feladat, hogy ilyenkor csak erre figyelnek, így annak is megfogják a kezét, akinek egyéb helyzetben nem tennék.
A barátság karkötőt nagyon szívesen és sok-sok odafigyeléssel és türelemmel fűzték, volt, aki kettő karkötőt is fűzött. Az odaajándékozást segítséggel végezték.
Bár a boldogság foglalkozás véget ért, de mi minden nap tovább folytatjuk ezek után is a társas kapcsolatok építését a csoporton belül.