Éves beszámoló

- Csoport neve: Kivancsi4a
- Kemény János Elméleti Líceum, Maroshévíz, 535700
- Kategória: Alsósok
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (118 megtekintés)
1. HÁLA
RELAXÁCIÓ
A Dagasztás relaxáló játékkal kezdtünk. Előbb egy próbakört tettünk, aztán váltakozó erősséggel, illetve sebességgel végeztük a gyakorlatot, amíg nevetésbe nem fúlt az egész.
A TÉMA BEVEZETÉSE
A gyerekek sorra cetliket húztak, amelyekről a hálával kapcsolatos idézeteket olvastak fel.
Ezt beszélgetőkor követte, ahol egy mondatot kellett befejezni: Amikor hálás vagyok, akkor…
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
A mi hálánk c. gyakorlatot végeztük, amikor hála-kiállítást készítettünk olyan tárgyakból, amiket a teremben találtunk. Ahogyan egy-egy tárgy bekerült a kiállításba, a gyerekek megköszönték, hogy segít nekik a tanév során. Aki a tárgyat hozta, hangosan kimondta a gondolatot, a többiek pedig gondolatban mondtak köszönetet.
Ezt követte egy újabb beszélgetőkör, amikor az alábbi kérdésekre kerestük a választ: Ki és mi felé érezhetünk hálát? Miért használjuk a hála kifejezésére a köszönöm szót? Még milyen más szót használhatunk?
A foglalkozás folytatása a szokásos őszi sétánk volt, amit az autómentes nap alkalmából szoktunk megszervezni. Idén a közeli üdülőtelepre sétáltunk ki, majd meglátogattuk a meleg vizű vízesést is. Ezúttal azt a kihívás vállaltuk, hogy igyekszünk észrevenni 3 olyan dolgot, amiért hálásak lehetünk.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
Visszaérve a zárókörben mindenki elmondott legalább egy dolgot, amiért hálás lehet.
2. OPTIMIZMUS
RELAXÁCIÓ
A foglalkozást a Napimádás relaxációs gyakorlattal indítottuk. Arra kértem a gyerekeket, hogy különösen figyeljenek arra, hogy kifújjanak minden rosszat. Ha több dolog van, amitől szeretnének megszabadulni, akkor minden kilégzésnél egy másik dologra gondoljanak. Ha egyetlen dolog van, ami zavarja őket, akkor mindenik alkalommal képzeljék el, ahogy egyre távolabb fújják maguktól azt.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Mivel előző tanévben már foglalkoztunk az optimizmus fogalmával az EKOP foglalkozáson, így az első beszélgetőkörben arra kértem a gyerekeket, játsszuk el az optimista-pesszimista játékot. Ez abban állt, hogy a közösen kijelölt játékvezető kihúzott egy cetlit, amely egy iskolai élthelyzetet írt le (pl. Ma nem jött a barátom, mert náthás. Otthon felejtettem a tolltartóm. stb.) aztán kijelölt egy optimista, illetve egy pesszimista szereplőt. A kijelölt gyerekek rövidke monológot kellett rögtönözzenek az adott helyzetről, a kijelölt szemlélettel, lehetőleg eltúlozva azt.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
Az előző játék szereplőit arra kértem, hogy első körben arról beszéljenek, miért volt számukra könnyű, esetleg nehéz teljesíteni a feladatot. Többen is azt a gondolatot fogalmazták meg, hogy hajlamosak vagyunk a rosszat észrevenni, a jót pedig nehezebben észleljük.
A foglalkozás fő tevékenysége ezúttal az Időutazás a lehető legjobb jövőbeli életünkbe c. játék volt.
Előbb csendben maradtunk, és mindenki elképzelte, milyen lenne az ideális élete.
A gyerekek az alábbi utasításokat kapták: Hunyd be a szemed, és képzeld el, hogy beülsz egy időgépbe, és előre repülsz abba az időbe, amikor már felnőtt vagy! Hány éves vagy? Hol élsz? Milyen házban laksz? Mi a munkád? Kik vesznek körül? Kik a barátaid, a családod? Mivel töltöd a szabadidődet? Ne bíráld a gondolataidat! Csak álmodozz bátran!
Miután letelt az idő, nem rajzoltuk le, hanem azonnal áttértünk az időgépes feladatra. Mindenki választott egy társat, akit elvinne az időutazásra. Amikor a párok kialakultak, eldöntötték, kihez fognak utazni először. Utána az alábbi utasítást kapták:
Képzeljétek el, hogy együtt beültök az időgépbe, és előre repültök az időben! Először
az egyikőtök jövőjébe, majd a másikéba. Legalább 1 percig mesélj róla, hogy hogyan
néz ki a lehető legjobb jövőbeli életed! Úgy mesélj, mintha éppen itt történne körülöttetek minden. A másik figyelmesen hallgatja, illetve azzal segíthet, hogy rákérdez
azokra a részletekre, amelyekre kíváncsi lett közben, hogy minél jobban megismerje a
lehető legjobb jövőbeli életedet.
Elindítottam az időzítőt. 1 perc után cseréltek, és a második gyerek időgépjébe ültek bele.
A feladat teljesítése után elmondtam, hogy másokat is elvihetnek az utazásra, ha akarják. Sokan párt cseréltek, és megismételtük az utazást. Érdekes volt megfigyelni, hogyan változott a harmadik osztályos korukhoz viszonyítva a pályaválasztáshoz kapcsolódó véleményük.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
Mivel azon a héten volt az erőszakmentesség világnapja, arra kértem az osztályt, hogy ennek a hétnek a kihívása az legyen, hogy gyakoroljuk a tiszteletteljes kérések megfogalmazását. Azt is megbeszéltük, hogy aki nem így fogalmazza meg a kérését, emlékeztessük rá azzal, hogy elhangzik a Tessék? Nem értettem.
5. CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
RELAXÁCIÓ
A Villámlazítás gyakorlattal kezdtünk, úgy éreztem ez találó lenne a vakáció utáni álmos, fáradt gyerekek figyelmének elnyeréséhez.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Az Írni-olvasni tudás világnapja kapcsán arra kértem a gyerekeket, emlékezzenek vissza, mit is tűztek ki célul, amikor iskolások lettek. Utána az alábbi mondatot fejeztük be egy beszélgetőkörben: Azért jó, hogy tudunk írni és olvasni, mert…
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
A téma feldolgozásához ezúttal a Múlt Alaktól tanulok, a Jövő Alaknak üzenek c. gyakorlatot választottam. Előbb elbeszélgettünk arról, hogy mit jelent: múlt, jelen, jövő. Mi a legtávolabbi múlt, amire emlékszünk? Hol voltunk akkor, mekkorák voltunk, és hogyan éreztük magunkat? Mi a legtávolabbi jövő, amit el tudunk képzelni? Hol leszünk akkor, mekkorák leszünk, és hogyan szeretnénk magunkat érezni?
Megkérdeztem, hogy ha a jelen, a múlt és a jövő külön személyek lennének, hogy néznének ki,
mit tanulhatna a Jelen Alak a Múlt Alaktól, és milyen tanácsot adhatna a Jövő Alaknak?
Mivel 13-as létszámú az osztály, azt játszottuk, hogy kisorsoltunk 1 Jelen alak, illetve 12 (a hónapok nevével ellátott) Jövő alak szerepet. A Jelen Alaknak végig kellett látogatnia az összes Jövő Alakot, s tanácsot kellett kérnie tőle arra a hónapra.
Zárásképpen arról beszélgettünk, hogy mikor hasznos segítséget kérni a Múlt, a Jelen vagy a Jövő Alakjától.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
Mivel idén ötödikesek lesznek, arra kértem a gyerekeket, hogy a záró körben arról beszéljünk, milyen célokat tűzhetnének ki maguknak ötödik osztályra.
6. MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
RELAXÁCIÓ
A pillangóölelés gyakorlattal kezdtünk. Fontosnak tartottam, hogy megtanuljuk ezt, hiszen nagyon hasznos lehet a jövőben.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Egy bevezető kört tettünk, arra a kérdésre keresve a választ, mikor éreztük magunkat szorult helyzetben. A gyerekek azonnal több példát is fel tudtak sorolni, természetesen a legtöbbjük az iskolához kapcsolódott.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
Elmondtam a gyerekeknek, hogy a következő játék során Lelkes Lóri szerdai napjáról lesz szó, és mindenki egy cetlit fog húzni, amelyen egy ehhez kapcsolódó helyzetet talál. (Lóri késve ért az iskolába, és ezt valaki szóvá tette. Lóri otthon hagyta egy fontos munkafüzetét, és emiatt leszídták. Lóri legjobb barátja ebben a szünetben bántó dolgot mondott neki. Lóri elesett az udvarra vezető lépcsőn, és megütötte a térdét. Lóri nagyon jó ötletet vetett be az egyik órán, de valaki lehurrogta. Lóri olyan pillanatban nevetett, amit mások nem értettek. Lórit eltalálta egy labda a folyosón, ami csak úgy zeng hangos gyermekzsivajtól. Lórinak most jutott eszébe, hogy a következő órára meg kellett volna tanulnia egy verset. stb.)
A cetlit csak akkor olvashatták el, amikor sorra kerültek. Az utasítás az volt, hogy először még ne a megoldást keressék, hanem abban segítsenek Lórinak, hogy megnyugodjon. Miután mindenki elmondta a neki jutó helyzethez a tanácsait, utána egy második körben adhatott tanácsokat a probléma megoldásához. Ebben a körben bárki kérhetett segítséget az osztálytársaktól.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
A zárókörben arról beszélgettünk, hogy ha valami nem sikerült, akkor mennyire fontos megnyugodni, mielőtt döntést hoznánk a megoldásról. Véleményüket alátámaszthatták saját élménnyel, tapasztalattal.
10. FENNTARTHATÓ BOLDOGSÁG
RELAXÁCIÓ
A játékos arcizomlazító játékkal kezdtünk. Aztán a Csipkefa bimbója c. éneket énekeltük, eltúlzott dikcióval. (Amíg nevetésbe nem fúlt az éneklés.)
A TÉMA BEVEZETÉSE
A gyerekeket megkértem tanév elején, hogy írjanak le 2-3 célt, amit szeretnének megvalósítani negyedik osztályban. Ezeket a célkitűzéseket most visszaadtam mindenkinek, hogy elolvassák gondolatban.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
Előbb 2 perc gondolkodási időt adtam, majd kertem őket, gondoljanak arra, miben változtak az év elejéhez viszonyítva, s mondják el. Aztán egy második körben arról beszéltek, hogyan sikerült a céljaikat megvalósítani, mit tettek érte.
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
A zárókörben arról beszélgettünk, a negyedik elején leírt céljaik közül melyiket lehetne átalakítani úgy, hogy vonatkozzon az ötödik osztályra, s mit kell tenniük, esetleg min kell változtatniuk azért, hogy ez meg is valósulhasson.